Netflix: "Microsofts Activision Blizzard-köp ett kvitto för prenumerationstjänster"

Permalänk
Melding Plague

Netflix: "Microsofts Activision Blizzard-köp ett kvitto för prenumerationstjänster"

Jätten inom strömmad film menar att Microsofts stora satsningar på Game Pass visar på prenumerationstjänster som vägen framåt också för spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Då blir det fler spel att hålla sig bort från, skönt!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Vissa spel kommer har extremt svårt att gå över till streaming med, indie spel lär inte heller hamna där och game pass är inte streaming, det är tillgång till ett spel bibliotek för en fast summa.
De är snarare att du inte kommer äga spelen du spelar alla gånger utan mer betalar för en tjänst som tillhandahåller dem, svårt dock med saker som själva tar betalt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag kan se att man går helt in på prenumerationstjänster på PC och konsol. Men då får det vara som musikbranchen som har det mesta och inte som film och serier ala netflix som man måste ha 7 olika och ändå sakna 80% av det man vill se för det måste man köpa separat...om det ens går.

Problemet är väl att så fort alla får upp ögonen för den marknaden så kommer marknaden förstöras av oligopol likande situation

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vissa spel kommer har extremt svårt att gå över till streaming med, indie spel lär inte heller hamna där och game pass är inte streaming, det är tillgång till ett spel bibliotek för en fast summa.
De är snarare att du inte kommer äga spelen du spelar alla gånger utan mer betalar för en tjänst som tillhandahåller dem, svårt dock med saker som själva tar betalt.

När väl majoriteten av spelen finns på strömningstjänster kommer alla att behöva vara där för att synas, så även indiespel och liknande kommer att vara tvungna. Man måste finnas där kunderna finns.

Med tanke på att mobilspel är den ojämförligt största spelmarknaden redan, så vet vi att den stora massan inte har några större krav på spel, eftersom man står ut med att spela på en så handikappad och begränsad plattform. Nischer dör ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Är väl inte riktigt vad gamepass innebär rakt av. Du kan spela på lokal hårdvara, men du äger inte spelen. Mao ”prenumerationstjänst” blir lite utav en annan glosa än ”strömningstjänst”. Tror streamade spel kommer serva en stor marknad till slut men det lär inte ersätta lokalt renderade spel helt och hållet just pga alla brister det har.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Som sagt ovan, Game pass är inte en strömningstjänst. Du laddar ner spelen från Game pass till din dator (eller xbox). Däremot så har dom en strömningstjänst också, Xcloud eller vad den heter nu.

Permalänk
Medlem

Finns det garantier för att spel som en gång blir tillagda till tjänsterna ALDRIG tas bort? Annars har jag exakt 0 intresse för Gamepass liknande lösningar. Får mig att se rött varenda gång man skall kolla en film man sett för något år sen på valfri streamingtjänst, bara för att upptäcka att den plötsligt finns hos konkurrenten istället, där man passande nog inte är kund.

Permalänk
Medlem

För mig kommer en prenumeration aldrig vara värt priset i förhållande till speltid. Bättre att lägga några hundralappar en gång och kunna spela spelet när och hur jag vill i tio år "gratis" än att lägga en hundring i månaden för att spela 10 timmar en månad, 0 timmar nästa och 10 timmar den tredje.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om spel via prenumeration men i alla fall jag har Netflix för film/serier, inte för spel.

Permalänk
Medlem

Tänker de måste ju vara möjligt att fortfarande köpa spel till fullpris men ha gamepass som ett komplement.

Där tanken kan vara att de som struntar i andra spel behöver inte betala per månad för bara spela ett spel de bryr sig om och de som gillar att spela olika spel och testa nya saker är mer nöjda med ett gamepass.

De hade nog varit win win i min bok.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När väl majoriteten av spelen finns på strömningstjänster kommer alla att behöva vara där för att synas, så även indiespel och liknande kommer att vara tvungna. Man måste finnas där kunderna finns.

Med tanke på att mobilspel är den ojämförligt största spelmarknaden redan, så vet vi att den stora massan inte har några större krav på spel, eftersom man står ut med att spela på en så handikappad och begränsad plattform. Nischer dör ut.

Fast på mobil finns det folk som gör ordentliga spel med och shooters är inte direkt anpassade för streaming, medger dock att folk inte alltid har samma standard men sedan har du problemet "hur ska en ensam indie dev få in sitt spel på en streaming tjänst?" Att hosta några filer är en sak men när du måste ta hårdvara som kör spelet är det en annan femma att släppa in indie saker.

Däremot att finnas på prenumerationstjänster för att ses men samtidigt kommer det ju då finnas alternativ, Steam är ju en väldigt simpel affärsmodell som genererar bra med pengar så svårt att se att streaming ska ta över helt från hosting.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

För mig kommer en prenumeration aldrig vara värt priset i förhållande till speltid. Bättre att lägga några hundralappar en gång och kunna spela spelet när och hur jag vill i tio år "gratis" än att lägga en hundring i månaden för att spela 10 timmar en månad, 0 timmar nästa och 10 timmar den tredje.

Andra kanske spelar flera spel oftare, och då kanske en prenumerationstjänst blir billigare totalt sett.

Permalänk
Medlem

Inte många spel idag är värda de 700:- man betalar för en licens. Känner inte att prenumerationstjänster är domedagen för spel, det hände sedan länge när massan accepterade trams som lootboxes och att man måste förboka ett spel för att få tidigare tillgång till spelet.

Vet inte direkt hur utvecklarna drar in pengar på spel som finns i game pass men gissar på att de baseras på genomsnittlig speltid från användare, vilket kan innebära att utvecklarna är pressade till att faktiskt ha rullians med uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Gällande MS+Acti/Blizz så undrar jag hur det kommer gå med WoW sub. Önsketänkandet är att det kommer bakas in i gamepass med så man sparar lite pengar där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Andra kanske spelar flera spel oftare, och då kanske en prenumerationstjänst blir billigare totalt sett.

Jo, tyvärr har de flesta mer speltid än mig. Jag fattar vad du menar och säger inte att tanken på prenumerationer är dålig, bara att det inte är något för mig. Jag har spelat 6-7 spel sista två åren och då är ett av dem Skyrim som jag köpte vid release..

Permalänk

Konsol-eran är tyvärr över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Finns det garantier för att spel som en gång blir tillagda till tjänsterna ALDRIG tas bort? Annars har jag exakt 0 intresse för Gamepass liknande lösningar. Får mig att se rött varenda gång man skall kolla en film man sett för något år sen på valfri streamingtjänst, bara för att upptäcka att den plötsligt finns hos konkurrenten istället, där man passande nog inte är kund.

Nej, utbudet av spel ändras hela tiden på game pass. Dock så brukar spelen finnas i minst några månader innan de plockas bort, många av spelen som finns på game pass just nu har funnits sedan start. Du får dessutom alltid en varning i god tid att spelet kommer försvinna och har alltid möjlighet att köpa spel som finns på game pass med 20% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Konsol-eran är tyvärr över.

När var den?
Måste jag missat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Finns det garantier för att spel som en gång blir tillagda till tjänsterna ALDRIG tas bort? Annars har jag exakt 0 intresse för Gamepass liknande lösningar. Får mig att se rött varenda gång man skall kolla en film man sett för något år sen på valfri streamingtjänst, bara för att upptäcka att den plötsligt finns hos konkurrenten istället, där man passande nog inte är kund.

Microsofts egen ägda spel tas aldrig bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Konsol-eran är tyvärr över.

Ja, man kan ju diskutera om man behöver en konsol när mobilen man har i fickan kan visa 4K-spel på en vanlig TV. Vilket de väl redan kan, men jag menar med prestanda som folk flest anser är tillräckligt. Kan inte vara långt bort.

Jag skulle tro att de flesta här på forumet har en mobiltelefon som är rejält mer drag i än exempelvis Nintendo Switch. Det kommer för väldigt många att räcka att prenumerera på spel till Android eller Ios, och spela dem på TV.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Så länge GOG finns kvar så är det enbart där jag köper mina spel - laddar ner DRM-fria offline installers, och äger spelen till 100%.
Oavsett om utgivare, plattform, eller internet går ner så är de mina och jag kan spela när jag vill.
Frågan är om jag överhuvudtaget skulle spela något om det är abonnemang som gäller, och att va uppkopplad via nån spionerande launcher medan man spelar...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Tror inte "konsoleran" är över. Den kommer leva kvar säkert 2-3 generationer till. Minst. Nintendo kommer nog aldrig helt övergå till streaming så väl som deras spel säljer i unika exemplar - för även om de har typ 10 miljoner prenumeranter som betalar kanske 150kr/månaden så ser de nog inte lönsamheten i det kontra att sälja miljontals Mario Kart-titlar för 5-600/st. Samma med Mario, Zelda, Animal Crossing och Metroid. Bland andra. Så även om en modern mobil tekniskt sett kan streama spel till en TV kommer deras spel aldrig finnas där. Om de nu inte har typ 4-5 Wii U (läs: enorma floppar) på raken och inte längre ser det som lönsamt att ha kvar konsoldivisionen. Då kanske de ser över möjligheten att nå ut med spelen på andra plattformar. Då kanske de ploppar upp på såväl Playstation (fysiskt som digitalt) och Xbox Game Pass och Stadia. För även Sony lär vara sega med att överge fysisk och digital per-spel-försäljning där en streamingtjänst mest blir ett komplement för att hålla sig ajour och inte helt ersätta den inbitna speldistributionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Microsofts egen ägda spel tas aldrig bort!

Inte förrän de tänker göra en remake med mikrotransaktioner och inte vill låta folk spela en version de inte kan tjäna pengar på, eller Twitter upptäcker en dialograd i spelet som inte passar dem och gnäller tills spelet tas bort.

Nej, dagen då prenumerationstjänster är det enda sätt som finns kvar för att spela nya spel är dagen jag slutar spela dem.

Permalänk
Medlem

En perfekt sak att ha på prenumerationstjänster är ju årliga saker, season pass, dlcs och långa spelserier. Då menar jag saker som WoW, CoD, BF, Destiny, GTA Online, Star Craft ...

Saker som mer fokuserar som single player känns helt fel, för då vill man kunna plocka fram det om 20 år med samma upplevelse igen

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir stressad av en löpande betalning som jag känner att jag måste utnyttja varje månad? Det får mg att uppskatta spelet/filmen/what ever mycket mindre..

Jag köper vissa spel på GoG, men det mesta på steam fortfarande. Hoppas innerligt inte Steam följer efter i denna affärsmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det bara jag som blir stressad av en löpande betalning som jag känner att jag måste utnyttja varje månad? Det får mg att uppskatta spelet/filmen/what ever mycket mindre..

Jag köper vissa spel på GoG, men det mesta på steam fortfarande. Hoppas innerligt inte Steam följer efter i denna affärsmodellen.

Du behöver ju inte ha din prenumeration igång varje månad utan bara köra när något du är intresserad av finns på plattformen? Jag kollar just nu på 1 serie via Amazon Prime, så fort jag är klar med den så kommer jag stänga av betalningen. Game Pass fick jag så pass billigt med gold > ultimate conversion att jag kör den fram till 2023. Visar det sig att MS har ökat priset tills dess så kör man kanske en månad, spelar igenom spelen man är intresserad av och sen avslutar det.

Jag tycker att det finns både för- och nackdelar, precis som med allt annat!

Permalänk
Medlem

Det kanske kan vara ett kompliment för de personer som spelar mycket olika spel under kortare perioder, men för oss som spelar samma spel år ut och år in är Xbox Game Pass inget bra alterantiv.

Jag hoppas verkligen att Microsoft ser Xbox Game Pass som ett kompliment till "fysiska" köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Då blir det fler spel att hålla sig bort från, skönt!

Ja ifall du upplever spelandet belastande så ska du definitivt hålla dig borta från det - redan nu. Det kan vara befriande.