Elgiganten, trasigt återköp - säljs direkt till ny kund utan fix?

Permalänk
Medlem

Elgiganten, trasigt återköp - säljs direkt till ny kund utan fix?

Måste säga att man är lite besviken på elgiganten.
På deras outlet kan man fynda till bra priser ibland, gjort det flera gånger.

Det som gjorde mig lite besviken häromdagen är att jag gjorde ett återköp och förklarade minst 5 gånger till personen i kassan mycket tydligt att datorn i fråga är riktigt kass och genererar blåskärmar hela tiden trots flertalet återställningar, hårdvarukoll, uppdateringar etc. Visade bild på problemkoderna osv. Personen i kassan nickade och sa att detta får teknikerna titta på.

Notera att jag lämnade in datorn fem minuter innan butiken stängde för dagen och bara minuter efter jag gått ut från butiken kan jag se att den ligger uppe på hemsidan igen för försäljning. Det är 100% omöjligt att de hunnit ens ta sig en titt på datorn på denna korta tid.

För mig personligen spelar det ju absolut ingen roll då jag får mina pengar tillbaka men känns respektlöst att nästa kund ska köpa en dator som fungerar mycket dåligt och de bara struntar i att gå igenom den utan kör ut den på outlet igen direkt.

Det var ett bra köp till priset. Bra komponenter för pengarna så den såldes omgående igen.
Nästa kund kanske åker 10+ mil för den datorn då man bara kan hämta i butik.
För att sen åka 10+ mil hem igen och upptäcka att den är kass. Stackarn.

Om nästa köpare är intresserad att skicka den på service så spelar det ju ingen roll men spontant tyckte jag det var dåligt. Vet inte om elgiganten har någon representant i forumet men vore intressant att höra om detta är ett normalt förfarande? Att bara ignorera en kunds felanmälan, låtsas som att det regnar och bara sälja den på nytt till nästa kund och hoppas att den kunden kanske kan fixa den själv så slipper man belasta sina egna tekniker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Måste säga att man är lite besviken på elgiganten.
På deras outlet kan man fynda till bra priser ibland, gjort det flera gånger.

Det som gjorde mig lite besviken häromdagen är att jag gjorde ett återköp och förklarade minst 5 gånger till personen i kassan mycket tydligt att datorn i fråga är riktigt kass och genererar blåskärmar hela tiden trots flertalet återställningar, hårdvarukoll, uppdateringar etc. Visade bild på problemkoderna osv. Personen i kassan nickade och sa att detta får teknikerna titta på.

Notera att jag lämnade in datorn fem minuter innan butiken stängde för dagen och bara minuter efter jag gått ut från butiken kan jag se att den ligger uppe på hemsidan igen för försäljning. Det är 100% omöjligt att de hunnit ens ta sig en titt på datorn på denna korta tid.

För mig personligen spelar det ju absolut ingen roll då jag får mina pengar tillbaka men känns respektlöst att nästa kund ska köpa en dator som fungerar mycket dåligt och de bara struntar i att gå igenom den utan kör ut den på outlet igen direkt.

Det var ett bra köp till priset. Bra komponenter för pengarna så den såldes omgående igen.
Nästa kund kanske åker 10+ mil för den datorn då man bara kan hämta i butik.
För att sen åka 10+ mil hem igen och upptäcka att den är kass. Stackarn.

Om nästa köpare är intresserad att skicka den på service så spelar det ju ingen roll men spontant tyckte jag det var dåligt. Vet inte om elgiganten har någon representant i forumet men vore intressant att höra om detta är ett normalt förfarande? Att bara ignorera en kunds felanmälan, låtsas som att det regnar och bara sälja den på nytt till nästa kund och hoppas att den kunden kanske kan fixa den själv så slipper man belasta sina egna tekniker?

Vad mycket du skriver om många hypotetiska vinklar. Hur vet du att just din pryl hamnade på någon fyndhörna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Vad mycket du skriver om många hypotetiska vinklar. Hur vet du att just din pryl hamnade på någon fyndhörna?

Det är för att jag kollar deras outlet mest hela tiden.

Fanns ingen sådan dator ute i hela Sverige hos elgiganten och som av en ren slump så dyker det alltså upp en exakt likadan dator med exakt samma specifikationer i samma elgiganten-butik i nästan exakt samma minut som jag lämnar tillbaka den till exakt samma pris? Kom igen.. givetvis är det datorn jag lämnade tillbaka.

Jag kollade outlet efter jag lämnat tillbaka bara för att jag var nyfiken på om de skulle slänga upp den direkt när jag påpekade felen så tydligt, vilket de gjorde sjukt nog men de kanske har något system att de bara kollar på problem-objekt om de får retur 2 gånger på samma vara?

För mig spelar det ingen roll, pengarna är redan tillbaka på mitt konto.
Tycker mest synd om nästa köpare som måste börja med att krångla och felsöka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Det är för att jag kollar deras outlet mest hela tiden.

Fanns ingen sådan dator ute i hela Sverige hos elgiganten och som av en ren slump så dyker det alltså upp en exakt likadan dator med exakt samma specifikationer i samma elgiganten-butik i nästan exakt samma minut som jag lämnar tillbaka den till exakt samma pris? Kom igen.. givetvis är det datorn jag lämnade tillbaka.

Jag kollade outlet efter jag lämnat tillbaka bara för att jag var nyfiken på om de skulle slänga upp den direkt när jag påpekade felen så tydligt, vilket de gjorde sjukt nog men de kanske har något system att de bara kollar på problem-objekt om de får retur 2 gånger på samma vara?

För mig spelar det ingen roll, pengarna är redan tillbaka på mitt konto.
Tycker mest synd om nästa köpare som måste börja med att krångla och felsöka.

Den finns kvar att länka till antar jag?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är systemet automatiserat och eftersom de gjorde ett återköp, inte en reklamation, så slängde systemet upp den som tillgänglig direkt?

De skulle ju efter det kunna flytta den till ett annat lagersaldo (typ defekt) och inte sälja den, det har ju vi ingen aning om. Det känns ju redan 50/50 när man köper en fyndvara/returex hos dem att man får ett "tyvärr finns inte produkten du beställt" SMS.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Gissningsvis är systemet automatiserat och eftersom de gjorde ett återköp, inte en reklamation, så slängde systemet upp den som tillgänglig direkt?

De skulle ju efter det kunna flytta den till ett annat lagersaldo (typ defekt) och inte sälja den, det har ju vi ingen aning om. Det känns ju redan 50/50 när man köper en fyndvara/returex hos dem att man får ett "tyvärr finns inte produkten du beställt" SMS.

Så skulle det kunna vara. Automatiserat.
Den gick dock att beställa, dvs kunde gå hela vägen i kassan.

Känns dock smått galet att ha det så, speciellt när jag dessutom spelar med ärliga kort och säger som det är, att den är skräp såsom den är nu. Det var ett väldigt bra pris och vissa kunder skulle förmodligen åka runt 20-30 mil för den där datorn som det rörde sig om. Lagom glad man blir när man kommer hem, packar upp och inser att den krånglar sönder men det kanske är risken man får ta när man köper fynd. Man har ju rätt till service om man orkar gå igenom det.

"Tyvärr finns inte produkten SMS" tror jag var mer vanligt förr på gamla elgiganten sidan.
Jag har inte fått något sånt SMS sedan de bytte till nya hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Så skulle det kunna vara. Automatiserat.
Den gick dock att beställa, dvs kunde gå hela vägen i kassan.

Känns dock smått galet att ha det så, speciellt när jag dessutom spelar med ärliga kort och säger som det är, att den är skräp såsom den är nu. Det var ett väldigt bra pris och vissa kunder skulle förmodligen åka runt 20-30 mil för den där datorn som det rörde sig om. Lagom glad man blir när man kommer hem, packar upp och inser att den krånglar sönder men det kanske är risken man får ta när man köper fynd. Man har ju rätt till service om man orkar gå igenom det.

"Tyvärr finns inte produkten SMS" tror jag var mer vanligt förr på gamla elgiganten sidan.
Jag har inte fått något sånt SMS sedan de bytte till nya hemsidan.

Jag fick det SMS'et senast i fredags när jag försökte köpa ett nytt tangentbord till sonen.

Då gick beställningen igenom hela vägen kvällen innan, sen "fanns" det inte när butiken skulle öppna dagen efter och plocka min order.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har flera gånger köpt Outlet-saker och gått igenom hela beställningen och senare fått mail om att produkten tyvärr inte finns längre. Så att den hamnar på hemsidan för försäljning igen är troligtvis automatiskt och det betyder inte att den i slutändan finns för försäljning. Man kan å andra sidan tycka att de borde se över sitt system för det är irriterande när man köpt något och sen så finns det inte.

Min senaste produkt där det hände var en skrivare. Skulle vara födelsedagspresent nu innan jul och vi var lite sena ute. Fanns få att köpa (de ville ha en Ecotank-skrivare) men Elgiganten hade en i outlet. Trodde jag. Dagen efter kom mailet att den tyvärr inte fanns. Så då blev det mkt stress.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com