Hur portforwarda en Range när Int. Port bara tillåter en port?

Permalänk
Avstängd

Hur portforwarda en Range när Int. Port bara tillåter en port?

Exempel.

Ignorera faktumet att IP är blankt.

Måste jag göra 15st individuella öppningar? Kan inte skriva 27015-27030 i Int. Port. Går bara skriva t.ex. 27015, inget mer. Telenors Wifi6 router.

Permalänk
Medlem

Intern port behöver man väl inte ange. Det är väl bara om man vill skicka trafiken till en annan port än den/de externa på den interna enheten. På min ASUS-router behöver jag iaf bara ange externa, t.ex. 27015:27030 som i ditt fall.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Intern port behöver man väl inte ange. Det är väl bara om man vill skicka trafiken till en annan port än den/de externa på den interna enheten. På min ASUS-router behöver jag iaf bara ange externa, t.ex. 27015:27030 som i ditt fall.

Står såhär för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Märkligt. Är ingen fena på nätverk så min kunskap tar slut ungefär där. Du kan alltså inte ange mer än fem siffror? Verkar ju konstigt om kan ange ett spann på externa sidan men inte interna, samtidigt som man måste fylla i det fältet. Om man bara skulle ange startporten så skickas väl all trafik bara genom den och det skulle väl inte fungera heller, men det är det enda andra jag kan komma på att testa.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nozomi:

Måste jag göra 15st individuella öppningar? Kan inte skriva 27015-27030 i Int. Port. Går bara skriva t.ex. 27015, inget mer. Telenors Wifi6 router.

PROVA! Själv TROR jag att du bara behöver ange port-intervallet på inkommande och endast första portnumret på interna port-intervallet, t.ex. 30015. Anger du 27015-27030 kommer förmodligen 27015 mappas till 30015, 27016 till 30016 osv osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

PROVA! Själv TROR jag att du bara behöver ange port-intervallet på inkommande och endast första portnumret på interna port-intervallet, t.ex. 30015. Anger du 27015-27030 kommer förmodligen 27015 mappas till 30015, 27016 till 30016 osv osv.

Provar jag 27015-27030 i Ext och 30015 i Int så får jag:
Error applying settings. Please click the button to go back.

När jag använder Portchecker på typ port 88, eller 3544 som jag ställt in tidigare, så verkar ingen port vara öppen.

Möjligt att routern är skräp eller så är det något fel i routerns inställningar?

Fast man ska väl inte behöva göra så mycket mer än att ställa in statiskt IP i datorn, med subnet och gateway.

Sedan gå in i routern -> portforwarding ställa in IP till det statiska man har i datorn, skriva in sina portar välja protokollet och aktivera?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nozomi:

Provar jag 27015-27030 i Ext och 30015 i Int så får jag:
Error applying settings. Please click the button to go back.

...och du har inte provat 27015-2730 på ext och 27015 på int?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

...och du har inte provat 27015-2730 på ext och 27015 på int?

Du skrev 30015, men ja. Det fungerar, men portarna är ändå stängda eller nåt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nozomi:

Du skrev 30015, men ja. Det fungerar, men portarna är ändå stängda eller nåt.

Gör en trace route till kth.se: tracert kth.se
och posta resultatet. CGNAT möjligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Gör en trace route till kth.se: tracert kth.se
och posta resultatet. CGNAT möjligen?

Får svar
#1 Gateway ip
#2 Telenor.se med ett ip inom [85..]
#3-6 är * * * Request Timed Out
#7-9 telenor.net
10-11 sunet.se
12-14 kth.se

CGNAT är när flera använder samma IP inom samma ISP eller? Det har väl typ alla operatörer idag?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nozomi:

CGNAT är när flera använder samma IP inom samma ISP eller? Det har väl typ alla operatörer idag?

Rätt onödigt att skyla telenor's adress. Vad får din router för WAN-adress av din ISP och vad säger myip.rs om din verkliga IP-adress?

Jag har fem "riktiga" publika ip-adresser via Zitius/stadsnätet och Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Får svar
#1 Gateway ip
#2 Telenor.se med ett ip inom [85..]
#3-6 är * * * Request Timed Out
#7-9 telenor.net
10-11 sunet.se
12-14 kth.se

Stämmer och körs CGNAT så kan du inte öppna portar mot trafik från Internet.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW