Raspberry Pi OS lanseras i 64-bitarsversion

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi OS lanseras i 64-bitarsversion

Bolagets egna operativsystem får till slut en 64-bitarsversion anpassad till Raspberry Pi 3 och Raspberry Pi 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte många ”tillverkare” redan erbjudit 64 bitars img-filer för länge sedan?

Home assistant har jag för mig haft de i alla fall.

Edit : kom på en fråga kommer det vara möjligt att uppdatera via apt-get från 32 till 64 bitars eller är det som med Windows att du lär göra en ominstallation?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jan-banan:

Har inte många ”tillverkare” redan erbjudit 64 bitars img-filer för länge sedan?

Home assistant har jag för mig haft de i alla fall.

Edit : kom på en fråga kommer det vara möjligt att uppdatera via apt-get från 32 till 64 bitars eller är det som med Windows att du lär göra en ominstallation?

Absolut, det finns gott om andra operativsystem som funkar såklart Rätt säker på att RPI själva haft en del rekommendationer där till och med, även om jag inte har några exempel på rak arm.

Lite osäker på om det krävs en ominstallation där, men det låter troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har inte många ”tillverkare” redan erbjudit 64 bitars img-filer för länge sedan?

Home assistant har jag för mig haft de i alla fall.

Edit : kom på en fråga kommer det vara möjligt att uppdatera via apt-get från 32 till 64 bitars eller är det som med Windows att du lär göra en ominstallation?

Jo, men detta handlar om deras officiella flash-image.

Bra fråga, rent teoretiskt så finns det inget som hindrar dig att byta ut alla package-repo URLer till motsvarande 64-bit diton och sedan forcera ominstallation av samtliga installerade paket, sen om det funkar i praktiken vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, men detta handlar om deras officiella flash-image.

Bra fråga, rent teoretiskt så finns det inget som hindrar dig att byta ut alla package-repo URLer till motsvarande 64-bit diton och sedan forcera ominstallation av samtliga installerade paket, sen om det funkar i praktiken vet jag inte.

Det går, http://www.ewan.cc/?q=node/90 -- men det är "a really bad idea" och krävs att man är en "professional level of sys-tech" för att ta reda på allt cruft och crap som blir över, så nog enklast att installera om.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Skitkul ju, hoppas det bli enkelt att koda remote i VS2022 med .Net 6 och C# för att ja är lat och för gammal för att lära om. Om någon sett en sådan tutorial skulle jag bli tacksam.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att känna till att 64 bitars WidewineCDM inte fungerar med Disney+ och Netflix och att man behöver göra lite småpill för att få dessa streaming tjänster att fungera.

Citat:

The 64-bit version of Chromium, installed by default, has no version of the WidevineCDM library and therefore, it is not possible to play streaming media such as Netflix or Disney+.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte är några större prestandaskillnader mellan 32 och 64 bits versionerna på Raspberry Pi 3 ?
Men att det är större skillnad på Raspberry Pi 4, framförallt 4GB och 8GB versionerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

ÄNTLIGEN! Skitkul ju, hoppas det bli enkelt att koda remote i VS2022 med .Net 6 och C# för att ja är lat och för gammal för att lära om. Om någon sett en sådan tutorial skulle jag bli tacksam.

Har tyvärr bara sett stöd för C++ i VS för remote till Pi, hoppas det kommer någon bättre lösning!

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att det inte är några större prestandaskillnader mellan 32 och 64 bits versionerna på Raspberry Pi 3 ?
Men att det är större skillnad på Raspberry Pi 4, framförallt 4GB och 8GB versionerna ?

64 bitars variationen ger stöd för lite nya instruktioner som inte stöds på ARM32 CPUs. Så om man gör något som har användning för någon av dom instruktionerna så kan man få en anmärkningsvärd prestandaboost.

Permalänk

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=%E2%9C%93&q=...
Tyvärr har Geekbench av någon outgrundlig anledning inte släppt för ARM på Linux men släppt för ARM på android.
Så man kan jämföra geekbench android 64 bit mot android 32 bit på rpi 4. Inga större skillnader i prestanda vad jag kan se.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FattarNiInte:

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=%E2%9C%93&q=...
Tyvärr har Geekbench av någon outgrundlig anledning inte släppt för ARM på Linux men släppt för ARM på android.
Så man kan jämföra geekbench android 64 bit mot android 32 bit på rpi 4. Inga större skillnader i prestanda vad jag kan se.

Det finns faktiskt en preview av Geekbench 5.4 som innehåller både ARM64 och 32-bit ARM versioner för Linux.

Kan inte svara på varför det knappt verkar finnas någon skillnad mellan 32-bit och 64-bit Android versionerna. Har själv jämfört en hel del applikationer på just RPi4 mellan 32-bit Armv7 och 64-bit ARMv8, typiskt ser man mellan 0 % till 30 % högre prestanda med ARM64 versionen.

Testade att köra GB5 på min RPi4 med ARM64 versionen Ubuntu 20.04. Notera: använder alltså samma OS i båda fallen, precis som man kan köra 32-bit applikationer på 64-bit Windows och Linux med x86 är det också möjligt att köra 32-bit Arm applikationer på ett 64-bit OS.

Det är inte lika självklart att det skulle fungera på Arm då x86_64 är en utökning av x86 medan ARM64 är en helt separat instruktionsuppsättning från 32-bit Arm. Faktum är att de senaste CPUerna från Apple samt Cortex X2 och Cortex A510 från Arm droppat stöd för att köra 32-bit Arm. RPi4 använder sig av Cortex A72, den stödjer 32-bit ihop med 64-bit OS.

Ser rätt mycket samma sak med GB5 som jag sett i andra applikationer, ST-poängen är 23 % högre med ARM64 jämfört med 32-bit Arm. Lite mindre skillnad för MT, där är ARM64 14 % snabbare. Resultatlänk. Här är spridningen större än de 0-30 % jag typiskt sett, finns några som ser en liten försämring och finns de som ser ungefär en fördubbling i prestanda.

Säger ändå en del hur brutalt bra designad ARM64 är. Samma program på samma CPU får ett klart lyft bara genom att använda ARM64. Samma skulle gälla mot x86_64, skulle Intel/AMD byta ut "front-end" mot en ARM64 skulle de garanterat se 20-30 % högre IPC enbart från det + ännu större ökning av perf/W då det är långt enklare att avkoda ARM64.

Gissar att även RPi3 skulle se ungefär samma prestandalyft. Prestandavinsten kommer inte från 64-bit stödet, det kommer primärt från att ARM64 är en så mycket bättre instruktionsuppsättning jämfört med 32-bit Arm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det finns faktiskt en preview av Geekbench 5.4 som innehåller både ARM64 och 32-bit ARM versioner för Linux.

Kan inte svara på varför det knappt verkar finnas någon skillnad mellan 32-bit och 64-bit Android versionerna. Har själv jämfört en hel del applikationer på just RPi4 mellan 32-bit Armv7 och 64-bit ARMv8, typiskt ser man mellan 0 % till 30 % högre prestanda med ARM64 versionen.

Testade att köra GB5 på min RPi4 med ARM64 versionen Ubuntu 20.04. Notera: använder alltså samma OS i båda fallen, precis som man kan köra 32-bit applikationer på 64-bit Windows och Linux med x86 är det också möjligt att köra 32-bit Arm applikationer på ett 64-bit OS.

Det är inte lika självklart att det skulle fungera på Arm då x86_64 är en utökning av x86 medan ARM64 är en helt separat instruktionsuppsättning från 32-bit Arm. Faktum är att de senaste CPUerna från Apple samt Cortex X2 och Cortex A510 från Arm droppat stöd för att köra 32-bit Arm. RPi4 använder sig av Cortex A72, den stödjer 32-bit ihop med 64-bit OS.

Ser rätt mycket samma sak med GB5 som jag sett i andra applikationer, ST-poängen är 23 % högre med ARM64 jämfört med 32-bit Arm. Lite mindre skillnad för MT, där är ARM64 14 % snabbare. Resultatlänk. Här är spridningen större än de 0-30 % jag typiskt sett, finns några som ser en liten försämring och finns de som ser ungefär en fördubbling i prestanda.

Säger ändå en del hur brutalt bra designad ARM64 är. Samma program på samma CPU får ett klart lyft bara genom att använda ARM64. Samma skulle gälla mot x86_64, skulle Intel/AMD byta ut "front-end" mot en ARM64 skulle de garanterat se 20-30 % högre IPC enbart från det + ännu större ökning av perf/W då det är långt enklare att avkoda ARM64.

Gissar att även RPi3 skulle se ungefär samma prestandalyft. Prestandavinsten kommer inte från 64-bit stödet, det kommer primärt från att ARM64 är en så mycket bättre instruktionsuppsättning jämfört med 32-bit Arm.

Härligt att det kommit till vanliga Linux. Min rpi4 verkar helt kass trots en liten kylfläns:-) https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12617576
En ganska nerstrippad Manjaro 64 bit utan X och sånt.

EDIT: Tror jag hitta felet. Geekbench rörde förmodligen zram/zswap eller vad det heter. Tog bort det och fick samma resultat som Yoshman. https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12618070 min pi behöver inget swap, använder ca 120 MB ram efter en veckas tjänst.

Permalänk
Medlem

MS har tydligen fått in lite krokar i senaste raspian vilket irriterar en del då de dels får ping i hur många enheter som är snurrande, IP:adresser mm för kartläggning av användare och också har väg in för potentiell ms-mjukvara med i förväg inlagda certifikat och tex, kan läcka in en hackad version av olika program

https://www.appservgrid.com/paw92/index.php/2021/02/05/micros...

och ett av problemen är just en app VS Code IDE med telemetri mot MS

Står förvisso där hur man plockar bort detta och att få in en telemetrifri version av VSCode...

Men irritationen finns att man lägger in det från RPI:s sidan utan att säga något och en undran om Microsoft har betalat för detta till företaget bakom RPI...

är man känsligt för sådan så kanske man skall titta på annan 64-bitsversion-image för RPI

Permalänk
Datavetare

Phoronix har testat 32-bit Raspberry Pi OS mot 64-bit versionen.

De såg i genomsnitt hela 48 % prestandalyft, men finns två förklaringar (eller kanske bara 1,5 då de hänger ihop) till att lyftet blir så stort: Phoronix testar lite väl mycket beräknings/flyttalsintensiva applikation jämfört med vad de flesta i praktiken kör + 32-bit Raspberry Pi OS kör bara ARMv6 medan t.ex. Ubuntu kör ARMv7 för 32-bit.

ARMv6 är väldigt primitiv när det kommer till flyttalsstöd, vilket är en del i förklaringen till varför Phoronix ser så mycket som 48 % ökning i genomsnitt.

Men ARM64 är otroligt bra, även rena heltalstester ser ibland upp mot 30 % prestandavinst!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att det inte är några större prestandaskillnader mellan 32 och 64 bits versionerna på Raspberry Pi 3 ?
Men att det är större skillnad på Raspberry Pi 4, framförallt 4GB och 8GB versionerna ?

För att använda alla 8GB krävs väl 64-bitars OS tänker jag.