High end PC Temperatur skillnader efter windows 11 update

Permalänk

High end PC Temperatur skillnader efter windows 11 update

Hej! Jag har en 5950x, 3090 gaming X trio, 64 gb RAM. efter windows 11 update nu i veckan verkar min 5950x gå upp i temperaturer. brukar se den på 85 grader. men visat sig på senaste i spel på 89 90 grader. jag är lite orolig. jag har en Noctua NHD15 kylare för cpun. Jag gillar inte när temperaturer ändrar sig på de här sättet. har kollat damm o blåste av för inte så länge sen. dock fanns de lite dammbeläggning på fläktbladen som ja ska ta tag i snart... men vet inte hur. men de kan ju omöjligt ge såhär många grader i förändring? behöver jag vara orolig??

Permalänk
Medlem

Körde du Windows 11 innan uppdateringen, eller var det en uppdatering från W10 till W11?

Vad blev temperaturen innan uppdateringen? Har du gjort någon prestandamätning innan du uppdaterade, som du kan jämföra mot med den nya uppdateringen för att se om t.ex processorn klockar högre = högre poäng?

Vilka inställningar kör du i BIOS, eller är det bara XMP/DOCP (minneshastigheten) som du har ställt in och lämnat resten på auto eller standardinställningar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Med dina delar så behöver du något med riktigt bra luftflöde eftersom det måste finnas möjlighet för värmen från 500W+ att ta vägen någonstans och för sval luft att komma in. Jag tycker egentligen inte att det låter så konstigt, även med vattenkylning på 2x360mm radiatorer så kan min 5800X gå en bit över 70C. Nyare chip är ju designade för att boosta så högt de kan, så bättre kylning = högre boost clock och då även högre temperaturer. Du kan ju testa att underklocka och undervolta din CPU lite i Ryzen Master.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

datan är relativt ny så tänkte inte så mkt på damm först. men de visade sig att filtret på framdelen av datan var helt igentäppt med damm matta XD. case closed. fixade bort dammet och nu är cpun på 85 grader under hård press. precis som förut.