Stutter/kraftiga timeframes i VR med Nvidia 3000-kort

Permalänk
Medlem

Stutter/kraftiga timeframes i VR med Nvidia 3000-kort

Provade söka efter något liknande, kanske fel forumdel?

Ända sedan 3000-serien kom till och från och med drivrutin 451.48 har det funnits time frame drops - något Nvidia hävdar att man har löst 20/1 2021 med drivrutin 461.33.

Men för både mig och flera andra (finns en hel del rage på Nvidias eget forum, även nyligen) har det inte försvunnit.

Jag har ett Valve Index och ett 3080 Ti. Problemet har förekommit både på Windows 10 och nu 11.
Min processor är en Ryxen 9 3950X så där finns nog ingen flaskhals. 64GB RAM också.

För mig blir det såhär:
Jag startar SteamVR, och om jag håller mig strikt till att bara starta spel genom SteamVR och inte interagera med desktop-miljön på något vis överhuvudtaget, vare sig fysiskt eller via Steam så brukar jag ha relativt bra time frames och FPS (kör med 144Hz läget, men även provat 120Hz och 90Hz utan någon skillnad). Men det kan dippa rejält också, utan att jag kan se någon konsekvent handling från min sida som kan utlösa det.
Om jag försöker interagera med min desktop-miljö, t.ex använda Discord via Steams VR-desktop miljö, eller om jag fysiskt klickar runt med mus och tangentbord så får jag enorma time frames-spikar med väldigt korta intervaller, 20-40 FPS och massiv reprojection. Detta varar ända fram tills jag startar om SteamVR.

Jag har provat flera rekommenderade lösningar, som att stänga av/sätta på Windows 11 GPU prioritering, stänga av G-sync till min skärm, ändra latency-läge i Nvidias inställningar för CPU m.m. som folk på olika forum har sagt hjälpt just dem, men jag kan inte märka att det är något som hjälper.

Jag hade inga problem på mitt RTX 20-kort utan det verkar hänga ihop med 30-serien.
Så jag undrar om någon annan här upplever något liknande och har någon bra idé?

Edit: Jag använder fpsVR för att övervaka timeframes/FPS.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Hej!

Jag har också problem med detta. Jag har 3080-kort och övrigt skall prestandan räcka till.
Om jag kör fpsVR ligger jag stabilt och fint, helt grönt, ingen tuff belastning, men får dessa spikar/framedrops med (o)jämna mellanrum. Det verkar inte spela någon större roll om grafikinställningarna är höga eller låga, har testat allt jag kan tänka mig.
Till slut testade jag att lägga upplösningen på skärmen utanför datorn (alltså speglingen av det som syns i headsetet) till 1024x768 och köra det i windowed mode. Då försvann alla framedrops! Vad beror detta på? jag vill ju helst inte ha det så här, utan vill ju ha så det ser bra ut på skärmen utanför, då någon tittar på när man spelar, tex.

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Jag har en del stutters i ACC och FPSVR visar orangea och Lila staplar när det händer. Ibland blir det även gråskärm då displayen startar om. Hade tur att jag hade utrymme på banan att vänta ut det när det hände. Annars blir man en torped och det är inte uppskattat online.

Hoppas tipset om minimerad desktop spegel hjälper mot detta. Jag kör Wireless för övrigt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag hade inte de här problemen med mitt 2080-kort jag hade tidigare, dock fanns det ofta tillfällen då VRAM på GPU inte räckte till i VR.

Jag har sett många tips på olika lösningar i bl.a. Nvidias forum, där det finns som sagt en lång följetång.
Tråd 1
Tråd 2
Tråd 3

Vid flera tillfällen står det att Nvidia i omgångar har släppt en "fix" och man har arbetat på drivrutinerna länge, men det är fortfarande många som har problem.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare mycket problem med stutters på ett 3090 och 5950x.
Men efter bios uppdateringen kom som löste amd's problem med USB, så har dom försvunnit.
Säger inte att det är det problemet för dig, men absolut värt att prova uppgradera BIOS, om du inte gjort det på över ett år.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag hade tidigare mycket problem med stutters på ett 3090 och 5950x.
Men efter bios uppdateringen kom som löste amd's problem med USB, så har dom försvunnit.
Säger inte att det är det problemet för dig, men absolut värt att prova uppgradera BIOS, om du inte gjort det på över ett år.

Ah, jo, jag håller min BIOS uppdaterad kontinuerligt. Men tack för tipset.
Känner till AMDs bekymmer med USB.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Hej!

Alla dessa trådar och åtskilliga ytterligare, plus all möjlig felsökning och test av olika grejer har jag gjort.
Ingenting har givit något resultat mot dessa lila spikar med droppade frames. Det kan vara 1-5 drops per sekund när det är som jävligast, dvs. totalt okörbart.

MEN!!! I går fick jag det att fungera!
Monitorn var ställd på 100 Hz - vilket känns som en relativt "ojämn" siffra då min Reverb G2 går i 90.
Jag ändrade monitorn till 120 Hz - och sedan köra iRacing i borderless windowed mode och se till så att det verkligen blir borderless och inte att det syns en del av rutan längst upp osv. Då fungerar det med fullscreen utanför VR och 3840x1080 upplösning där, utan vare sig framedrops eller annat. Dessutom ser det ut som att belastningen på grafikkortet gick ner litegrann till och med jämfört med när jag körde det i windowed mode 1024x768.

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pipsovich:

Hej!

Alla dessa trådar och åtskilliga ytterligare, plus all möjlig felsökning och test av olika grejer har jag gjort.
Ingenting har givit något resultat mot dessa lila spikar med droppade frames. Det kan vara 1-5 drops per sekund när det är som jävligast, dvs. totalt okörbart.

MEN!!! I går fick jag det att fungera!
Monitorn var ställd på 100 Hz - vilket känns som en relativt "ojämn" siffra då min Reverb G2 går i 90.
Jag ändrade monitorn till 120 Hz - och sedan köra iRacing i borderless windowed mode och se till så att det verkligen blir borderless och inte att det syns en del av rutan längst upp osv. Då fungerar det med fullscreen utanför VR och 3840x1080 upplösning där, utan vare sig framedrops eller annat. Dessutom ser det ut som att belastningen på grafikkortet gick ner litegrann till och med jämfört med när jag körde det i windowed mode 1024x768.

Äntligen!

Härligt att du kom runt problemet.
Min monitor kör redan i 120Hz, och det var inga problem med mitt förra 2080-kort.
Har även läst att G-sync orsakat problemet, så har provat stänga av det.
Igår avinstallerade jag Corsair iCue eftersom det var ett femtiotal människor på Reddit som sa att det löste alla deras problem med stutter.
Ingen lösning som fungerade för mig tyvärr, samma problem som tidigare.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Min monitor går i 144. Bör jag sänka den till typ 90 (85 eller 100 är valbart) när jag kör ACC i VR? Värt att testa kanske...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600