Permalänk

Mesh med telia router technicolor

Har 500Gbit fiber öppen fiber från telia med teliaabonemang. Jag har ju rabatt om jag har tele från telia är ip-telefoni via rotern.

Det är sämre uppkoppling däruppe i vår villa samt i vissa rum. Tänkte köpa ett mesch-system med router och två enheter.

Jag har ju två val. Jag kan ju jacka ur technicolor routern från telia och köra med mitt mesh men då förlorar jag telefonen.

Kan jag plugga in min mesch-router direkt i tchnicolor-routern eller ska jag/kan jag köra noderna mot min technicolor. Tycker ju att telias router har usel räckvidd nämligen.

Har läst en del trådar men hittar inte riktigt svaret på min fråga/undring

Permalänk

Du ska slå på Bridged-mode/Pass-through på technicolorn, och låta mesh systemet (mesh routern) fixa allt annat

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du ska slå på Bridged-mode/Pass-through på technicolorn, och låta mesh systemet (mesh routern) fixa allt annat

Så jag kopplar in mesh-routern in i technicolorns lan-uttag och wlan på mesch-routern?

Permalänk

Ändra Technicolorn till bridged/Pass-through, kabel från technicolor till mesh systemets WAN port. Använd wifit på mesh routern

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,

Permalänk

Ok tack är inne i routern och kollar men hittar inte inställningen

Permalänk

Hittade på telias hemsida får aktivera dmz koppla in från eth4 till wlan på mesh routern om jag fattat allt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Har 500Gbit fiber öppen fiber från telia med teliaabonemang. Jag har ju rabatt om jag har tele från telia är ip-telefoni via rotern.

Det är sämre uppkoppling däruppe i vår villa samt i vissa rum. Tänkte köpa ett mesch-system med router och två enheter.

Jag har ju två val. Jag kan ju jacka ur technicolor routern från telia och köra med mitt mesh men då förlorar jag telefonen.

Kan jag plugga in min mesch-router direkt i tchnicolor-routern eller ska jag/kan jag köra noderna mot min technicolor. Tycker ju att telias router har usel räckvidd nämligen.

Har läst en del trådar men hittar inte riktigt svaret på min fråga/undring

Vad betalar du för 500Gbit??

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ändra Technicolorn till bridged/Pass-through, kabel från technicolor till mesh systemets WAN port. Använd wifit på mesh routern

Skrivet av aeromagnus:

Ok tack är inne i routern och kollar men hittar inte inställningen

Jag har exakt samma som du och kör ett mesh system. Jag har ställt in bridge mode på mesh systemet istället. Vad gör det för skillnad att ställa in bridge/pass-through på Technicolorn?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Enklast är att inte använda ip-telefonin, näst enklast är att använda en switch – inofficiellt får du två publika IPs. Två publika IPs betyder att du kan köra en switch till mediaomvandlarens LAN1 och köra en kabel till Telias router som du använder för telefoni (du kan stänga av WiFi) sedan kör du en kabel till ditt egna meshsystem.

Du har alltså tre val, brygga port 4 och kör mesh-routern via Telias router/gateway, kör via switch eller kör inte telefonin alls alltså och kör enbart mesh.

Vissa meshsystem går också bra att köra i accesspunktläge, men t.ex. Nest/Google WiFi fungerar inte fullt ut i accesspunktläge.

Permalänk
Skrivet av kreekill:

Jag har exakt samma som du och kör ett mesh system. Jag har ställt in bridge mode på mesh systemet istället. Vad gör det för skillnad att ställa in bridge/pass-through på Technicolorn?

bridge/passthrough mode betyder att den burken gör ingenting annat änn släpper internet igenom till Routern som sedan sköter allt annat.

Visa signatur

Permalänk

Jag betalar 499kr/månad för denna hastighet. Har ju mobil och tele via telia så jag har gratis mobilt bredband och ett steg hastighet högre.

Men bryggningen sker via dmz då eller som jag skrev ovan