Fractal D. Define C - Byta frontluckans piggar mot magneter!?

Permalänk

Fractal D. Define C - Byta frontluckans piggar mot magneter!?

Nä. Det är för meckigt att ta av sidorna varje gång jag vill göra rent fronten på mittFractal Design Define C chassi.
Klurar därför på om man ska kapa "piggarna" på frontluckan" och sätt någon magnet i "rätt tjocklek" eller med någon distans så att man bara kan magnet-klicka fast den mot chassit. Samt att då ha andra polen på chassit där piggen annars skulle gått in.

Klurar på hur kruxigt detta skulle bli. Än så länge är detta bara i min tanke...
Sen är det dett amed magneter...kan de "störa" på något vis, även om de är små (har inga diskar osv i närheten direkt).

Någon mer som skulle vilja vara sugen på att testa, och som jag stört mig nog på "urpiggandet och sidopanels-borttagandet" varje gång? Känner att jag måste rengöra fronten betydligt oftare än resten av datorn, därav denna tanke.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Om jag inte har förvrängt mitt minne helt är det redan snabbfästen som används på Define C. Handen på undersidan av frontpanelen och sen ett snabbt knyck utåt för att lossa.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Om jag inte har förvrängt mitt minne helt är det redan snabbfästen som används på Define C. Handen på undersidan av frontpanelen och sen ett snabbt knyck utåt för att lossa.

Va? Är det? Har nog allt för mig att jag måste in och "klämma åt" för att få loss panelen. Men jag kanske bara har utgått ifrån att det är så man gör. Är du hundra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har FD Define C. Ta bort först dammfiltret på botten. Du kommer åt den från undersidan framifrån. Jag får ett bättre grepp på frontpanelen med dammfiltret borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Sen är det dett amed magneter...kan de "störa" på något vis, även om de är små (har inga diskar osv i närheten direkt).

Magneters påverkan på hårddiskar är något av en myt, de innehåller t.o.m. en ganska kraftfull neodymmagnet för att driva läsarmen normalt (kan med fördel plockas ur om man skrotar en gammal disk, alltid bra att ha magneter). Det går att påverka hårddiskar med magneter, men då krävs det starkare magneter än de flesta har tillgång till.

I övrigt finns det inte så mycket i datorn som påverkas av svaga magnetfält, så pratar vi magneter svaga nog att användas för att hålla fast frontluckan så kan du troligtvis fylla hela luckan om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Va? Är det? Har nog allt för mig att jag måste in och "klämma åt" för att få loss panelen. Men jag kanske bara har utgått ifrån att det är så man gör. Är du hundra?

Jo, det går att slita loss panelen, och så är det säkert tänkt att man ska göra, men det krävs för mycket våld för att jag ska känna mig trygg med det. Håller också på som du, och släpper fästena ett efter ett

Det lär inte vara särskilt svårt att modda och stoppa dit magneter. Hade inte tagit bort originalfästena helt, snarare ändrat dem så de löper lättare i hålen, men ändå fungerar som styrning och gör ett visst motstånd. Magneterna får mest någon slags kompletterande fixeringsfunktion.

Du behöver inte oroa dig för att icke rörliga permanentmagneter skulle störa något i datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!