Datorn startar om när jag spelar grafik intensiva spel

Permalänk
Medlem

Datorn startar om när jag spelar grafik intensiva spel

Som titeln säger så startar min dator om sig själv när jag spelar de flesta grafik intensiva spel på hög kvalitet. Jag kan spela i några sekunder eller ibland minuter beroende på vilket spel det är jag spelar men efter ett tag startar datorn om sig själv. Jag har en ganska bra dator så jag borde kunna spela dessa spel utan några problem vilket jag har kunnat göra förut (typ 3 månad efter jag fick grafikkortet) men problemet började cirka ett och ett halvt år sedan.

Har försökt massa saker som t.ex. testa ifall det är fel på ram stickor, ändra grafikkortet till annan PCI-E slot. Pilla i MSI afterburner och ändra hur mycket ström, core/memory clocks och voltage men inget fungerar. Mitt grafikkort kliver aldrig över 70C och min CPU är vattenkyld på en 360mm AIO. Byggde datorn själv och köpte grafikkortet av en vän vilket han säger att han aldrig upplevde några fel på grafikkortet. Jag kan också kunnat minea Ether på grafikkortet utan några problem men så fort jag spelar något grafik intensivt spel så startar datorn om sig själv.

Mina specs är:
CPU: Ryzen 5 5600x
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-F
RAM: 32GB Corsair Vengeance White RGB 3200MHz CL16 (2 x 16gb)
GPU: Gigabyte RTX 2080
PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Får du blåskärm eller är det "hård" omstart utan felmeddelanden?

Hur gammalt är nätaggregatet? CX-serien är väl inte överdrivet välkänd för sin kvalitet och vid "hårda" omstarter vid hög belastning är det en komponent jag skulle misstänka i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Får du blåskärm eller är det "hård" omstart utan felmeddelanden?

Hur gammalt är nätaggregatet? CX-serien är väl inte överdrivet välkänd för sin kvalitet och vid "hårda" omstarter vid hög belastning är det en komponent jag skulle misstänka i alla fall.

Ingen blåskärm utan bara svart skärm och inga felmeddelanden, man hör att datorn startar om. Nätaggregatet är några år gammalt nu så kan ju vara det som är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinn03:

Ingen blåskärm utan bara svart skärm och inga felmeddelanden, man hör att datorn startar om. Nätaggregatet är några år gammalt nu så kan ju vara det som är felet?

Tänkte om det var "återvunnet" från tidigare bygge och hade en massa år på nacken, men i vilket fall så skulle jag testa annat nätaggregat om du har hyfsat smidig möjlighet till det. Har som sagt varit en del tveksamheter kring CX-serien vad gäller kvalitet och på felbeskrivningen låter det inte helt omöjligt att det skulle kunna vara strömrelaterat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Du kan prova med att ”öppna kör ” skriv dxdiag och följ anvisningarna och se om du får nåt felmeddelande.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har vattenkylning, hur är det då med tempen på moderkortet, har du provat att köra med öppen låda eller ännu hellre både öppet och med en fläkt som blåser direkt över moderkortet så att det inte blir varmt för att kolla om det är så att moderkortet går varmt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har vattenkylning, hur är det då med tempen på moderkortet, har du provat att köra med öppen låda eller ännu hellre både öppet och med en fläkt som blåser direkt över moderkortet så att det inte blir varmt för att kolla om det är så att moderkortet går varmt ?

Har vattenkylning på CPUn (360mm AIO). Är 99,9% säker att mitt moderkort har bra temps då jag kör ett Lian li O11 chassi med 9st 120mm fläktar och 2 40mm på vänster sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehunter88:

Du kan prova med att ”öppna kör ” skriv dxdiag och följ anvisningarna och se om du får nåt felmeddelande.

Inga problem hittades där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tänkte om det var "återvunnet" från tidigare bygge och hade en massa år på nacken, men i vilket fall så skulle jag testa annat nätaggregat om du har hyfsat smidig möjlighet till det. Har som sagt varit en del tveksamheter kring CX-serien vad gäller kvalitet och på felbeskrivningen låter det inte helt omöjligt att det skulle kunna vara strömrelaterat.

Praktiserade på en lokal Datorbutik så hade nog kunnat fråga om jag kan ta dit datorn och testa med deras test PSU. Ska nog göra det.

Är också lite tveksam på PSUn. Har haft den i ett par år nu och har också hört att den är inte den bästa.

Permalänk

Hade exakt samma problem med min 5600x och samma moderkort. Om du kollar i sysloggen så ser du kanske att där är WHEA-fel från CPUn. Uppgraderade till senaste BIOS för ett par månader sen och fick tillslut bukt med problemet, så kan rekommendera att prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrabbDröm:

Hade exakt samma problem med min 5600x och samma moderkort. Om du kollar i sysloggen så ser du kanske att där är WHEA-fel från CPUn. Uppgraderade till senaste BIOS för ett par månader sen och fick tillslut bukt med problemet, så kan rekommendera att prova det!

Nja i Event Viewer så får jag massa Kernel Errors 41 (63). Har försökt uppdatera Bios, Windows Update, GPU drivrutiner, chipset, etc men inget verkar fungera.

Permalänk

Hittade du någon lösning på detta? Jag har samma problem och jag har testat allt, inget har fungerat.