Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första koll på uppstarten av Steam Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror ändå att jag har en förbannelse som vilar över mig. Av de fem spel jag har varit med och försökt testa på steam deck har fyra kraschat. Trots att iaf fyra av dem var ”playable” enligt Valve 😅

Ser fram emot att leka lite mer med det kommande dagarna!

Har ni inte fler uppdateringar att köra? Jag är på Stable och har länge haft en FPS slider men jag såg att ni bara hade en knapp för 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad tror ni om att ersätta surplattan med Steam deck istället?
Hur bra är den att se video, läsa lite hemsidor och skriva lite kommentarer på nyhetsidor med?
Kan man emulera/virtualisera android på ett smdigt sätt så man kan byta läge för den typen av användning?

Hur ser det ut med skärmtangentbord, är den skön att skriva på i så fall?

Näe, testade att installera browsers och lite annat i desktop mode, men formatet och kontrollmetoderna gör att det blir väldigt jobbigt. Som nödlösning kanske, men vill man faktiskt ha en surfplatta så får man nog köpa en…

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Blandad framgång med Doom som är ett "works great"-spel:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Näe, testade att installera browsers och lite annat i desktop mode, men formatet och kontrollmetoderna gör att det blir väldigt jobbigt. Som nödlösning kanske, men vill man faktiskt ha en surfplatta så får man nog köpa en…

Surt, det hade ju annars kunnat motivera inköp på ett väldigt bra sätt.
4-5000 lägger man ju ändå på surfplatta så hade ju varit trevligt att kunna köpa Deck då med gott samvete när det ändå är dags att byta surfplatta.

Men du tror inte att det skulle fungera bra även om man skulle virtualisera Android eller någon liknande smidig switchande lösning?
Eller kanske Windows med att köra läget för touchscreen/surfplattor typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror ändå att jag har en förbannelse som vilar över mig. Av de fem spel jag har varit med och försökt testa på steam deck har fyra kraschat. Trots att iaf fyra av dem var ”playable” enligt Valve 😅

Ser fram emot att leka lite mer med det kommande dagarna!

Fallout new Vegas kraschade häromdagen men det gjorde det ju innan titt som tätt som alla obsidian spel 🧐

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Jag tror ändå att jag har en förbannelse som vilar över mig. Av de fem spel jag har varit med och försökt testa på steam deck har fyra kraschat. Trots att iaf fyra av dem var ”playable” enligt Valve 😅

Ser fram emot att leka lite mer med det kommande dagarna!

Haha, du fick ju Skyrim att krascha hela min också. Sedan fungerade det perfekt när jag kom hem...

Vad jag märkt är att om man bara tappar nät, alltså inte sätter Steam i Offline utan helt enkelt går bort från Wifi med Deck i suspend, då blir det ofta märkliga grejer. Det är som att vissa system TROR de har nät och verkligen försöker, så saker har en tendens att bara... frysa. Sedan är det lite 50/50 om man blir forcerat utloggad efter det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Snabba ryck här, nya äventyr när Jonas fixar Monkey Island. (Anledningen att det inte funkade tidigare var att Steam cloud-save:at konfigurationsfilen så att spelet försökte starta i 2560x1440 vilket steam deck uppenbarligen tyckte var skit)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nice att den startar vim och inte Kate som standard för att redigera textfiler.
Känns som något de borde ändra vid en uppdatering.

Men jag har åkt på exakt samma sak tidigare fast på en vanlig laptop istället. Så spelet startade i vart fall och jag kunde redigera inställningarna i spelet.
Personligen så förstår jag inte riktigt varför de synkar inställningar mellan installationer, har aldrig förstått poängen.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av test0r:

Nice att den startar vim och inte Kate som standard för att redigera textfiler.
Känns som något de borde ändra vid en uppdatering.

Men jag har åkt på exakt samma sak tidigare fast på en vanlig laptop istället. Så spelet startade i vart fall och jag kunde redigera inställningarna i spelet.
Personligen så förstår jag inte riktigt varför de synkar inställningar mellan installationer, har aldrig förstått poängen.

Hade väl varit en sak om de identifierade unika hårdvaruinstallationer och synkade mellan dem (tex om man blir tvången att blåsa windows). Men mellan datorer verkar det ganska onödigt: vad är oddsen att samma inställningar skulle vara användbara på två helt olika datorer liksom

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks Gaming

Har en extrem vill ha känsla över Steam deck. Men har väldigt svårt att komma på vilka spel som skulle vara bra på den förutom casual bilspel. Hade ni kunnat testa och undersöka vad som kännetecknar spel som funkar bra med kontrollerna och vilka som funkar dåligt? Så hade jag iaf känt mig säkrare på om det är något jag kommer gilla att använda, mer än cool pryl. Såklart spelar kompatibiliteten roll men tänker mer generellt vilka spel som decken är bra för.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av TheMadPanda:

Har en extrem vill ha känsla över Steam deck. Men har väldigt svårt att komma på vilka spel som skulle vara bra på den förutom casual bilspel. Hade ni kunnat testa och undersöka vad som kännetecknar spel som funkar bra med kontrollerna och vilka som funkar dåligt? Så hade jag iaf känt mig säkrare på om det är något jag kommer gilla att använda, mer än cool pryl. Såklart spelar kompatibiliteten roll men tänker mer generellt vilka spel som decken är bra för.

Jo det är lite så vi tänkt bevaka den, snarare än att bara göra en benchmarkrunda, det känns ganska ointressant.
Mer intressant är att känna hur den bara funkar i praktiken, som en konsol.

Men än så länge har vi klämt och känt i någon timme bara så alldeles för tidigt att komma med utlåtanden

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Surt, det hade ju annars kunnat motivera inköp på ett väldigt bra sätt.
4-5000 lägger man ju ändå på surfplatta så hade ju varit trevligt att kunna köpa Deck då med gott samvete när det ändå är dags att byta surfplatta.

Men du tror inte att det skulle fungera bra även om man skulle virtualisera Android eller någon liknande smidig switchande lösning?
Eller kanske Windows med att köra läget för touchscreen/surfplattor typ?

Jag vet inte vilka krav du har på en surfplatta. För mig är det i första hand smidighet och portabilitet. Deck funkar rätt dåligt i desktop mode utan mus och tangentbord, och det lär inte bli smidigare att emulera android ovanpå.
Går förstås att lägga till non-steam apps i gränssnittet, men de flesta desktop appar är inte anpassade för touch, och det här är junk som i alla fall jag inte orkar hålla på med när alternativet är att plocka fram mobilen med något mindre skärm.

Sen är Deck rätt tung också, så inget man släpar runt på slentrianmässigt.

Enheten är grym för spelande, men köper du den som en ersättare till en surfplatta tror jag du blir besviken.

Permalänk
Medlem

Ni måste köra Desk Job!
Är väl obligatoriskt att köra när man får sin Deck i handen 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Jag vet inte vilka krav du har på en surfplatta. För mig är det i första hand smidighet och portabilitet. Deck funkar rätt dåligt i desktop mode utan mus och tangentbord, och det lär inte bli smidigare att emulera android ovanpå.
Går förstås att lägga till non-steam apps i gränssnittet, men de flesta desktop appar är inte anpassade för touch, och det här är junk som i alla fall jag inte orkar hålla på med när alternativet är att plocka fram mobilen med något mindre skärm.

Sen är Deck rätt tung också, så inget man släpar runt på slentrianmässigt.

Enheten är grym för spelande, men köper du den som en ersättare till en surfplatta tror jag du blir besviken.

Jag har väl nästan bara min surfplatta för att styra tv:n med(youtube, Netflix etc till Chromecast eller tv:ns inbyggda appar) och sen skriva lite kommentarer här tillexempel.
Så bekväm upplösning för att läsa nyheter, ok skärmtangentbord och kanske något mer är väl det som behövs.
Telefonen är lite för osmidig för detta och datorn är alldeles för stor och slö när man bara vill göra något snabbt utan uppstarter, inloggning etc.

Surfplattan ligger lite mitt i mellan och passar bra till att läsa nyheter och få ganska lagom överblick när man ska kommentera eller läsa något. Ganska lagom storlek också när man ligger i sängen och vill titta youtube:a lite innan jag sover.

Men du säger ändå "glöm din dröm"?

Portabel spelmaskin har inte så hög prioritet annars, men kan den bli en form av schweizisk armékniv så är det en helt annan 5:a.
Jag skulle nog till och med kunna gå så långt så att jag skulle kunna ha den på jobbet faktiskt, ifall skärmtangentbordet är ok(skriver inga långa grejer när jag är ute och har tangentbord, skärm och mus att ansluta till på arbetsstationen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har väl nästan bara min surfplatta för att styra tv:n med(youtube, Netflix etc till Chromecast eller tv:ns inbyggda appar) och sen skriva lite kommentarer här tillexempel.
Så bekväm upplösning för att läsa nyheter, ok skärmtangentbord och kanske något mer är väl det som behövs.
Telefonen är lite för osmidig för detta och datorn är alldeles för stor och slö när man bara vill göra något snabbt utan uppstarter, inloggning etc.

Surfplattan ligger lite mitt i mellan och passar bra till att läsa nyheter och få ganska lagom överblick när man ska kommentera eller läsa något. Ganska lagom storlek också när man ligger i sängen och vill titta youtube:a lite innan jag sover.

Men du säger ändå "glöm din dröm"?

Portabel spelmaskin har inte så hög prioritet annars, men kan den bli en form av schweizisk armékniv så är det en helt annan 5:a.
Jag skulle nog till och med kunna gå så långt så att jag skulle kunna ha den på jobbet faktiskt, ifall skärmtangentbordet är ok(skriver inga långa grejer när jag är ute och har tangentbord, skärm och mus att ansluta till på arbetsstationen).

Nja, snarare ”hoppas inte på för mycket” 😀 Skärmen är bra 800p så läsupplevelsen är inte jättebra, tangentbordet är litet och pyssligt, och maskinen är rätt tung som sagt. Men min åsikt är såklart subjektiv!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Baver:

Nja, snarare ”hoppas inte på för mycket” 😀 Skärmen är bra 800p så läsupplevelsen är inte jättebra, tangentbordet är litet och pyssligt, och maskinen är rätt tung som sagt. Men min åsikt är såklart subjektiv!

Litet och pyssligt i kombinaton med att det ändå känns som det tar upp nästan halva skärmarean

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Nja, snarare ”hoppas inte på för mycket” 😀 Skärmen är bra 800p så läsupplevelsen är inte jättebra, tangentbordet är litet och pyssligt, och maskinen är rätt tung som sagt. Men min åsikt är såklart subjektiv!

Skrivet av UndaC:

Litet och pyssligt i kombinaton med att det ändå känns som det tar upp nästan halva skärmarean

Min nuvarande platta är ju 8" och det fungerar ju bra, men de kanske har gjort något märkligt med gränssnittet?

Hur är det med tummarna, räcker man in bra med dem när man skriver?
Sidorna är ju bredare än på surfplatta.

Synd att man inte kan prova på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Min nuvarande platta är ju 8" och det fungerar ju bra, men de kanske har gjort något märkligt med gränssnittet?

Hur är det med tummarna, räcker man in bra med dem när man skriver?
Sidorna är ju bredare än på surfplatta.

Synd att man inte kan prova på förhand

Ta en vanlig xbox kontroller och försök stya vänster spak med höger tumme så har du en bra approximation 😁

Permalänk
Medlem

Min Steam Deck kom nu idag och har pillat lite med den nu på eftermiddagen.

Hittills så är jag väldigt imponerad över vad den klarar av, men jag hade inte tänkt använda den till att spela God of War eller något liknande. Har kört Dragon Quest XI Definitive Edition, Yakuza Kiwami, Rogue Legacy 2 och FF IV Pixel Remaster och allt fungerar bra. Har inte haft några problem alls faktiskt.

Håller på att ladda hem FF X/X2 och Metal Gear Rising just nu så får se hur den klarar dom.

Nästa sak blir nog att ladda hem RetroArch och lägga över lite gamla spel och se hur det fungerar med emulering. Tror nog inte det ska vara några problem.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Har kört min i en vecka nu, testade Doom (2016) först då det låg bland dom första i listan. Och det fungerade hur bra som helst.
Sen har det blivit en del spel som inte var 100% verifierade av Valve men hittils har allting fungerat som jag testat.

Mest har det blivit WiiU spel då jag saknat dom sen ja fick packat ner den i en storstädning för några år sen.

Remote play från vanliga datorn är nice med. Nu när man är gammal och inte kan sitta i datorstolen mer än xx timmar om dagen så är det skönt att kunna lägga sig på soffan och forsätta spela där.

Enda (mindre) negativa är fläkten, får se vad noctua med fler kan komma med för lösningar
Men har oftast lurar på så hör inte den då. Mer för andra omkring som kan störas då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Men GUI:t laggade ju för att ni installerade ett spel? Det är väl inget konstigt, eller?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som man fallit mellan stolarna, får inget känns som alla andra får
beställde 17 juli förra året

Jag beställde min samma kväll som Valve la upp möjligheten att boka, och jag fick hem den igår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lektroo:

Men GUI:t laggade ju för att ni installerade ett spel? Det är väl inget konstigt, eller?

Lagget är helt oberoende av spelinstallation, det är precis lika illa när inget annat körs i bakgrunden.
Varje steg i menyn orsakar stora frametime-spikes. Som verkligen syns tydligt.

Det är förstås inte hela världen på något sätt, men det är ju en vy man kommer befinna sig i ofta och det känns just nu väldigt oslipat. Men det påverkar ju inte funktionalitet eller spelbarhet, bara helthetsintrycket

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av TheMadPanda:

Har en extrem vill ha känsla över Steam deck. Men har väldigt svårt att komma på vilka spel som skulle vara bra på den förutom casual bilspel. Hade ni kunnat testa och undersöka vad som kännetecknar spel som funkar bra med kontrollerna och vilka som funkar dåligt? Så hade jag iaf känt mig säkrare på om det är något jag kommer gilla att använda, mer än cool pryl. Såklart spelar kompatibiliteten roll men tänker mer generellt vilka spel som decken är bra för.

Plattform! Har mest lirat Super meat boy av någon anledning, även en del emulerande har skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lagget är helt oberoende av spelinstallation, det är precis lika illa när inget annat körs i bakgrunden.
Varje steg i menyn orsakar stora frametime-spikes. Som verkligen syns tydligt.

Det är förstås inte hela världen på något sätt, men det är ju en vy man kommer befinna sig i ofta och det känns just nu väldigt oslipat. Men det påverkar ju inte funktionalitet eller spelbarhet, bara helthetsintrycket

Jag hajar, då är det ju värre. Annars kan ju installeringar lätt dra ner all annan verksamhet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lagget är helt oberoende av spelinstallation, det är precis lika illa när inget annat körs i bakgrunden.
Varje steg i menyn orsakar stora frametime-spikes. Som verkligen syns tydligt.

Det är förstås inte hela världen på något sätt, men det är ju en vy man kommer befinna sig i ofta och det känns just nu väldigt oslipat. Men det påverkar ju inte funktionalitet eller spelbarhet, bara helthetsintrycket

Löste ni detta problemet eller har ni fortfarande samma problem med denna Steam Deck enhet?