Facebook stänger ned viss platsspårning

Permalänk
Melding Plague

Facebook stänger ned viss platsspårning

På grund av låg användning ska Facebook från och med 31 maj stänga ned tjänster som använder platsdata i realtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta betyder däremot inte att Facebook, eller Metas andra tjänster, permanent slutar med insamling av platsdata från sina användare. Platsinformation ska fortsätta samlas in för att förbättra andra tjänster, som bland annat relevanta annonser och liknande.

"Förbättra andra tjänster".. Spyware är vad det är!
Har inte facebook.

Tyvärr går det inte att avinstallera skiten av någon anledning. Tror den spårar en ändå.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt redan fattat beslutet att inaktivera FB-kontot pga försvinnande lågt intresse av just FB som socialt medium.

Kan rekommendera er att testa en vecka iallafall, Messenger är kvar och fungerar som innan om man önskar använda det.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Har faktiskt redan fattat beslutet att inaktivera FB-kontot pga försvinnande lågt intresse av just FB som socialt medium.

Kan rekommendera er att testa en vecka iallafall, Messenger är kvar och fungerar som innan om man önskar använda det.

Kan du ha kvar messenger (med vänner etc, konversationer etc) utan facebook verkligen?
eller är det skillnad på att inaktivera och ta bort?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan du ha kvar messenger (med vänner etc, konversationer etc) utan facebook verkligen?
eller är det skillnad på att inaktivera och ta bort?

I mitt fall har jag inaktiverat FB och Messenger fungerar helt som innan med befintliga kontakter. Framgick när jag klickade mig framåt i inaktiveringen hur det skulle påverka Messenger så bör framgå vid permanent radering också.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Har faktiskt redan fattat beslutet att inaktivera FB-kontot pga försvinnande lågt intresse av just FB som socialt medium.

Kan rekommendera er att testa en vecka iallafall, Messenger är kvar och fungerar som innan om man önskar använda det.

Tänkte göfa tidigare men vågar inte inaktivera då jag använder Quest som fortfarande har Facebook inlogg.
Förhoppningsvis när det ändras.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag sa upp mitt Facebook i februari. Saknar inte Facebook.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

I mitt fall har jag inaktiverat FB och Messenger fungerar helt som innan med befintliga kontakter. Framgick när jag klickade mig framåt i inaktiveringen hur det skulle påverka Messenger så bör framgå vid permanent radering också.

Jag inaktivera mitt FB konto.
Det resultera i att vissa på Messenger inte kunde skriva till mig. Det stod något som "personen är inte tillgänglig".
Varför vet jag ej, men önskar att det var smärtfritt då jag inte använder FB utöver messenger.

Permalänk
Medlem

För lite, för sent.

Permalänk
Medlem

Tycker titeln kunde slutat efter 3 ord.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

I mitt fall har jag inaktiverat FB och Messenger fungerar helt som innan med befintliga kontakter. Framgick när jag klickade mig framåt i inaktiveringen hur det skulle påverka Messenger så bör framgå vid permanent radering också.

Gjorde det nu, schysst! Hade ingen aning.

Alla fördelarna med Messenger, och inga utav nackdelarna med Facebook.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Har faktiskt redan fattat beslutet att inaktivera FB-kontot pga försvinnande lågt intresse av just FB som socialt medium.

Kan rekommendera er att testa en vecka iallafall, Messenger är kvar och fungerar som innan om man önskar använda det.

Tog bort mitt konto för typ 6 år sedan, kändes faktiskt riktigt bra. Känner inte heller jag missar något. Hade dock en övergångsperiod om ca 1 år då jag använde tjänsten mindre och mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Gjorde det nu, schysst! Hade ingen aning.

Alla fördelarna med Messenger, och inga utav nackdelarna med Facebook.

Alla nackdelarna kvar, eller det beror på vad du menar med nackdelar förståss.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag sa upp mitt Facebook i februari. Saknar inte Facebook.

Sa upp och sa upp... Rätta mig om jag har fel, men Facebook pausar endast kontot och det kan aktiveras med ett klick senare och allt är "tillbaka" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Sa upp och sa upp... Rätta mig om jag har fel, men Facebook pausar endast kontot och det kan aktiveras med ett klick senare och allt är "tillbaka" igen.

Du har två alternativ. Pausa eller stänga kontot helt. Jag valde det andra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Läste i tidningen imorse att Apoteket hade delat sin data vad gäller mediciner telnrosv till kunder som beställt på postorder,kan detta vara lagligt?
Det ständgdes ner omgående när nån upptäckte det men är inte det lite väl djupt in i den personliga itegriteten??

EDIT: alltså till Meta

Permalänk
Medlem

har aldrig använt facebook, meta junk etc i mitt liv, använder signal

Permalänk
Medlem

Skapade och tog bort mitt FB konto inom 1 vecka nån gång under 2009. Aldrig förstått hur man viligen är med i det skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du har två alternativ. Pausa eller stänga kontot helt. Jag valde det andra.

https://blog.mozilla.org/internet-culture/mozilla-explains/ho...

It may take up to 90 days to delete everything you’ve posted, according to Facebook. Also note that the company says after that period, it may keep copies of your data in “backup storage” to recover in some instances such as software error and legal issues.

Facebook sparar det för evigt oavsett vad man gör. 👍

Skrivet av Pierre232:

Läste i tidningen imorse att Apoteket hade delat sin data vad gäller mediciner telnrosv till kunder som beställt på postorder,kan detta vara lagligt?
Det ständgdes ner omgående när nån upptäckte det men är inte det lite väl djupt in i den personliga itegriteten??

EDIT: alltså till Meta

Fast det är väl Apoteket som gjort fel och inte Meta?

Permalänk
Medlem

Platsspårning är det ett jäkla tjöt om, jag nekar alltid, men de fulaste fiskarna ställer ju inte ens frågan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Gjorde det nu, schysst! Hade ingen aning.

Alla fördelarna med Messenger, och inga utav nackdelarna med Facebook.

Tror snarare att det inte blev någon förändring alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Gjorde det nu, schysst! Hade ingen aning.

Alla fördelarna med Messenger, och inga utav nackdelarna med Facebook.

Messenger är värre än Facebook appen i mobilen i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Facebook? Aldrig haft. Så nej, ingen spårning tillåts här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Facebook? Aldrig haft. Så nej, ingen spårning tillåts här.

Tror du ja.
Alla siter som har FB-loggan, typ tummen upp, kommentarer, inloggning via FB.
De spårar dig åt FB, som sedan har en skuggprofil på dig, de vet minst lika mycket om dig som om du skulle haft ett FB konto.

Det räcker med någon som känner dig, tillåter FB till kontakter med telefonnummer, namn, adress, epost o.dyl. så kan de spåra dig enkelt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla nackdelarna kvar, eller det beror på vad du menar med nackdelar förståss.

Skrivet av Moton:

Tror snarare att det inte blev någon förändring alls.

Skrivet av Yasko:

Messenger är värre än Facebook appen i mobilen i alla fall.

Men hörni, om nu jag anser att det gav mig en fördel att slippa påminnelser, popups från "deaktiverade" appar och mail som konstigt nog inte verkar bry sig om mailpreferenser, så är det väl ändå upp till mig?
Ni får gärna skriva era åsikter, men lämna mig utanför tack

Skrivet av NodCommander:

Facebook? Aldrig haft. Så nej, ingen spårning tillåts här.

Jodå, det finns utan att du vet om det.
Facebook vet allt om dig oavsett om du är medlem eller inte .
Även myndigheter läcker som såll

Visa signatur

Krusidullen är stulen