Ayaneo 2 blir högpresterande Steam Deck-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

Ayaneo 2 blir högpresterande Steam Deck-konkurrent

Handhållna datorer är på tapeten och nu visar Ayaneo en kommande modell som kör Windows och bestyckas med en fullfjädrad processor hämtad från AMD:s "Rembrandt"-familj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara nöjd med något som kan köra lätta spel/emulatorer och sedan att man kan streama från molnet eller ens egna dator.

Permalänk
Medlem

Den såg riktigt fin ut

Permalänk
Medlem

intressant med nya saker blir fint att se vad den klarar av i spel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Va tycker ni om tumstickor som är placerade osymmetriskt? Jag har upplevt att det blir lite dumt för händerna efter lite spelande.

Permalänk
Medlem

Denna var häftig

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Chromatic:

Va tycker ni om tumstickor som är placerade osymmetriskt? Jag har upplevt att det blir lite dumt för händerna efter lite spelande.

För mig är det okej förutsatt att båda inte behöver användas hela tiden. Men när båda krävs håller jag med, blir rätt ordentligt obekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För mig är det okej förutsatt att båda inte behöver användas hela tiden. Men när båda krävs håller jag med, blir rätt ordentligt obekvämt.

Ja eller hur, jag körde igenom BOTW med en Xbox 360 kontroll och det var väldigt jobbigt efter ett tag.
För att inte tala om att man fick göra någon sorts gymnastik för att Sprinta och se sig omkring samtidigt (Gäller även på normala switch kontrollers)

Folk som spelar mycket verkar skryta med att dom använder något sorts "claw grip" där dom sitter med fingrarna rakt ner som på ett piano typ xD

Sorry för off-topic!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ja eller hur, jag körde igenom BOTW med en Xbox 360 kontroll och det var väldigt jobbigt efter ett tag.
För att inte tala om att man fick göra någon sorts gymnastik för att Sprinta och se sig omkring samtidigt (Gäller även på normala switch kontrollers)

Folk som spelar mycket verkar skryta med att dom använder något sorts "claw grip" där dom sitter med fingrarna rakt ner som på ett piano typ xD

Sorry för off-topic!

Jag har aldrig haft något problem med Xbox/GC layouten på handkontroller när jag spelar. Men det kan ju självklart inte passa alla. Största problemet med Switchen för mig är att original handkontrollerna har för små greppytor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har aldrig haft något problem med Xbox/GC layouten på handkontroller när jag spelar. Men det kan ju självklart inte passa alla. Största problemet med Switchen för mig är att original handkontrollerna har för små greppytor.

Ja absolut, på resande fot tvingas man ju ofta använda dom medförande, som är designade för att passa 4-åringar såväl som vuxna män (som i Japan ändå har små händer!) så det blir ju inte så lyckats för oss!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle vara nöjd med något som kan köra lätta spel/emulatorer och sedan att man kan streama från molnet eller ens egna dator.

Du är inte ensam! Just nu kör jag med en androidlur på en hållare till en xboxkontroll och det funkar fint men det hade varit lite smidigare med en renodlad konsol i switch/steamdeck-format

10k-ish är lite väl högt för mitt användande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Den såg ju bättre ut än steams variant. Jag skulle definitivt kunna tänka mig en längre fram. Vore nice för typ diablo liknande spel.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Va tycker ni om tumstickor som är placerade osymmetriskt? Jag har upplevt att det blir lite dumt för händerna efter lite spelande.

iaf bättre än playstation kontroller där tumpinnen sitter så långt bak på kontrollen att man håller på med typ tumgympa för att nå den

men kan hålla med om att jag hällre sett mer i höjd med ABXY knapparna.

typ nå sånt här.

ursäkta mitt sketna PS jobb men fort gick de iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iaf bättre än playstation kontroller där tumpinnen sitter så långt bak på kontrollen att man håller på med typ tumgympa för att nå den

men kan hålla med om att jag hällre sett mer i höjd med ABXY knapparna.

typ nå sånt här.

https://i.imgur.com/9ABbLFc.png

ursäkta mitt sketna PS jobb men fort gick de iaf.

Jag använder mitten av tummarna för att nå spakarna och fingertopparna för att resterande knappar så för mig är PS optimal och Xbox skev.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Undrar prisklassen på den❤️

Antar det är m.2 platser på den så man kan sätta in nvme diskar 😁

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha något för liknande pris som en speldator, poängen med just steam deck är billig och vettig batteritid

Känns som att även om denna erbjuder dubbla prestandan så är det inte där skon klämmer med Steam Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iaf bättre än playstation kontroller där tumpinnen sitter så långt bak på kontrollen att man håller på med typ tumgympa för att nå den

men kan hålla med om att jag hällre sett mer i höjd med ABXY knapparna.

typ nå sånt här.

https://i.imgur.com/9ABbLFc.png

ursäkta mitt sketna PS jobb men fort gick de iaf.

Bra exempel, dom måste ju vara en bit upp. Men samtidigt förstår man att småbarn kanske inte riktigt når då.
Svårt att göra en så bred publik nöjd, det är väl en anledning till att third party kontroller ibland slår originalen.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Jag använder mitten av tummarna för att nå spakarna och fingertopparna för att resterande knappar så för mig är PS optimal och Xbox skev.

använder pek och mitt fingret till shoulder knapparna och tummen till spaken och knapparna.

vad använder du för fingrar på shoulder knapparna? för får inte ihop det hur du ska nå dem med pekfinger på knapparna...

jag är inte äns nära att nå dem... (sitter och testar på min 360 kontroll)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Undrar prisklassen på den❤️

Antar det är m.2 platser på den så man kan sätta in nvme diskar 😁

Ayaneo Next går för 1300$/1800$ beroende på vilken modell så antar att denna blir en aning mer relaterat till hårdvaran som sitter i den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

använder pek och mitt fingret till shoulder knapparna och tummen till spaken och knapparna.

vad använder du för fingrar på shoulder knapparna? för får inte ihop det hur du ska nå dem med pekfinger på knapparna...

jag är inte äns nära att nå dem... (sitter och testar på min 360 kontroll)

Oavsett vad den där gymnastiken är så bådar det inte gott för händerna! #kramp

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Undrar prisklassen på den❤️

Antar det är m.2 platser på den så man kan sätta in nvme diskar 😁

Står i artikeln, runt 10k

Permalänk
Medlem

Copy cat på Atari Lynx som 1989..

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad över att betydligt snabbare handhållna datorer släpps, men är inte Steam Decks raison d'être just det låga priset kombinerat med Steam som tjänst och anpassade inställningar för spelen? Denna dator från Aya Neo (eller är det Ayaneo? De verkar själva lite osäkra) erbjuder inget av detta. Så tävlar de verkligen om samma kunder?

Permalänk

Har lite svårt att se den som en konkurrent till Steam deck när priset är det dubbla(?)
Hur som helst så skulle jag vilja se en enhet(utöver Steam deck) som kör SteamOS, hur många lager med saker man än lägger på Windows så kommer upplevelsen inte vara lika bra som steamOS sett som en konsolaktig upplevelse

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle vara nöjd med något som kan köra lätta spel/emulatorer och sedan att man kan streama från molnet eller ens egna dator.

Du menar en Steam Deck 😉
Går att göra allt det med den till ett bra pris, synd bara att tillgängligheten inte är så bra än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Va tycker ni om tumstickor som är placerade osymmetriskt? Jag har upplevt att det blir lite dumt för händerna efter lite spelande.

Det verkar väldigt personligt. Då jag gillar Microsofts controller som är placerade osymmetriska men får ont i tummarna av Sonys.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle vara nöjd med något som kan köra lätta spel/emulatorer och sedan att man kan streama från molnet eller ens egna dator.

Retroid Pocket 2+
Kan spela upp till och med PS1, N64 och PSP. Riktigt prisvärd för 99$

Permalänk
Medlem

Pris/performance så är Steam Deck i en egen liga.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Står i artikeln, runt 10k

Nej det står MINST 10000. Om en tittar på priserna på tidigare modeller så gissar jag på mellan 15k och 20k.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Bara jag som tycker att Ayaneo är skitful?