Energieffektiv server för hemmahostning av övervakningssystem

Permalänk
Medlem

Energieffektiv server för hemmahostning av övervakningssystem

BAKGRUND
Jag har testkört Frigate NVR i några veckor nu och jag tycker mjukvaran fungerar bra. Det är särskilt trevligt att utvecklaren dessutom har en välfungerande (om än lite svårkonfigurerad) integration med Home Assistant.

Idag kör jag Frigate (och några andra enklare applikationer) i olika VMar på min lagringsserver, men jag skulle vilja migrera bort dessa till en dedikerad "hosta applikationer"-server. Anledningarna är främst två:

  1. Min lagringsserver kör TrueNAS Core och FreeBSD är toppen för just lagring och backup, men inte för att köra applikationer.

  2. Jag vill få en tydligare separation mellan "viktig data" och "applikationer jag hostar mest för att det är kul".

HITTA NY HÅRDVARA
Min TrueNAS-server är baserad på en Intel Atom C3558 och är således inget monster, men den duger gott och väl som grund i en lagringsserver som delar ut några NFS-shares. Nu skulle jag vilja ha input på vad för hårdvara som är lämplig att sikta på för min stundande applikationsserver.

Jag har en bevakning på Tradera och visst dyker det upp vettiga burkar lite då och då, men jag är framförallt orolig för energiförbrukningen och att hitta en bra avvägning mellan förbrukning och prestanda. Främst för att jag inte vet hur mycket prestanda jag behöver. Ett exempel är denna, men en CPU från sent 2013 med en TDP på 84W är kanske en jättedum idé?

HJÄLP

  • Vad har ni andra för hårdvara i era servrar och vad kör ni för applikationer på dessa?

  • Kör ni serverklassad hårdvara (Xeon/Epyc och ECC-minnen?) eller har ni bara tagit den gamla speldatorn?

  • (Om ni inte har serverhårdvara i er server, hur är det med tillförlitligheten?)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt med konsumenthårdvara. T processorerna från Intel har relativt låg förbrukning och kan boosta ganska bra när det väl behövs.

Jag tror också att igpun kan vara bra att ha för frigate, om du inte har fått tag på en Google Coral tpu

Annars finns det ju low power xeon och moderkort av äldre generationer för väldigt små pengar på ebay/AliExpress osv

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

BAKGRUND
Jag har testkört Frigate NVR i några veckor nu och jag tycker mjukvaran fungerar bra. Det är särskilt trevligt att utvecklaren dessutom har en välfungerande (om än lite svårkonfigurerad) integration med Home Assistant.

Idag kör jag Frigate (och några andra enklare applikationer) i olika VMar på min lagringsserver, men jag skulle vilja migrera bort dessa till en dedikerad "hosta applikationer"-server. Anledningarna är främst två:

  1. Min lagringsserver kör TrueNAS Core och FreeBSD är toppen för just lagring och backup, men inte för att köra applikationer.

  2. Jag vill få en tydligare separation mellan "viktig data" och "applikationer jag hostar mest för att det är kul".

HITTA NY HÅRDVARA
Min TrueNAS-server är baserad på en Intel Atom C3558 och är således inget monster, men den duger gott och väl som grund i en lagringsserver som delar ut några NFS-shares. Nu skulle jag vilja ha input på vad för hårdvara som är lämplig att sikta på för min stundande applikationsserver.

Jag har en bevakning på Tradera och visst dyker det upp vettiga burkar lite då och då, men jag är framförallt orolig för energiförbrukningen och att hitta en bra avvägning mellan förbrukning och prestanda. Främst för att jag inte vet hur mycket prestanda jag behöver. Ett exempel är denna, men en CPU från sent 2013 med en TDP på 84W är kanske en jättedum idé?

HJÄLP

  • Vad har ni andra för hårdvara i era servrar och vad kör ni för applikationer på dessa?

  • Kör ni serverklassad hårdvara (Xeon/Epyc och ECC-minnen?) eller har ni bara tagit den gamla speldatorn?

  • (Om ni inte har serverhårdvara i er server, hur är det med tillförlitligheten?)

Jag kör en relativt enkel baslast hemma: Postfix, Gitlab, basala nätverkstjänster och en webbserver. Detta går på en 8-kärnig SuperMicro-server som är totalt overkill 99% av tiden - men trevligt att ha kraften när den väl ”behövs”.

Du har helt rätt i att riktiga servrar är onödigt strömhungriga (och/eller dyra) jämfört med prestandan du får ut ur dem: Xeon ligger ju alltid några år efter Core-processorerna de är baserade på om de ska vara betalbara, och det finns ju i princip inte ”små” och därmed billiga serverprocessorer från AMD.

Vad gäller att inte köra serverhårdvara:
Jag har haft flera speldatorer vars huvudkomponenter hållit i 7-8 år innan jag pensionerat dem - inte för att de inte längre var stabila utan för att de inte var snabba nog för spel. Med AMD-CPU har dessutom flera moderkortstillverkare stöd för ECC-minne, så det behöver du tekniskt sett inte göra avkall på.
Enkelt uttryckt: köp inte den absolut billigaste skiten, och kör med sansad klockning, bra kylning, samt bra strömförsörjning, så bör det inte vara några större problem.

Permalänk

Tja,

Kollat på?
https://coral.ai/products/accelerator#tech-specs

Svårt att slå egen rullade chip på energieffektivitet.

Vad vill du köra mer på applikationsservern?

Sitter själv och kollar på att ev köra ett k3s kluster på raspberry pies. Billiga, energieffektiva samt skalbart.
Och det låter inget vilket var varför jag flyttade ut mina egen hostade saker för ett par år sedan.