TCL 55C825 och frånkopplingsproblem med Nvidia RTX3070

Permalänk
Medlem

TCL 55C825 och frånkopplingsproblem med Nvidia RTX3070

Hej!

Äger en TCL 55C825 55 tums TV. Har sedan December 2021 kämpat med att försöka hitta en fix för frånkopplings problem som TVn uppvisar. TCL vet om dessa problem sedan 2021-11-16 och har ännu inte släppt en fix eller återkallat felaktiga produkter.

Tänkte bara stämma av med experterna på Sweclockers om det är något jag missat att testa innan jag igen försöker mig på RMA via Webbhallen. Varit väldigt dåligt bemötande/upplevelser av både Webbhallen/TCL så vore mycket roligare om det visar sig vara någonting jag missat att testa.

Video som visar felet:

Detta uppstår 95% av gångerna jag startar TVn och kan ske allt ifrån 0-30 minuter innan det visar sig. Det uppstår oavsett om jag spelar/surfar/tittar på video eller om jag bara har skrivbordet öppet. Kan lösa sig genom 1-3+ omstarter av datorn eller koppla ur/in HDMI kabeln. Ibland räcker det med att ändra upplösning/uppdateringsfrekvens ett par gånger. Ibland vid längre användning 6+ timmar så brukar TVn även helt koppla ifrån och måste bli strömlös för att fungera igen mot PCn. Detta händer i 4K@120Hz. Har även skett när jag testade 1440P@120Hz.
Inga problem fanns på min förra TV LG Oled B9 som var inställd på 4K@120Hz med VRR aktiverat. Ingenting förutom TVn byttes ut då jag fick dessa problem.

Det jag testat:

• Ny certifierad HDMI kabel

• Olika portar på TVn

• Olika Portar på PC

• Koppla ur PC skärm

• Ändra ifrån DP till HDMI på PC skärm

• Windows 10 ren installation

• Windows 11

• Uppdaterat moderkortets bios

• Uppdaterat Nvidia drivrutin

• Avaktivera OC via afterburner

• Avaktivera max prestanda schema i Windows

• Slå på TV innan start av dator och efter start av dator.

• Avaktivera Resizable bar

• Avaktivera Hardware GPU Scheduling

• Nvidia kontrolpanel prestanda läge och balanserat

• Nvidia kontrolpanel manuellt ange färgdjup RGB 8/10/12+limited Ycbcr 8/10/12

• Nvidia kontrolpanel G-sync compatible on/off

• TV avaktivera intelligent picture

• TV avaktivera intelligent audio

• TV testat PC och Game mode

• TV ALLM på/av

• TV VRR på/av*

• TV HbbTV av

• TV HDMI Standard auto/on

• Dra ur strömmen mellan gångerna

• Avaktivera snabb uppstart

• Avaktivera CEC

• Avaktivera bluetooth

• Stängt av alla dynamiska bildförbättringar

• Testat köra i PC läge (avaktiverar local-dimming)

• Testat aktivera Game-mode

• Testat inte aktivera några smarta funktioner

• Testat nyare icke officiell beta mjukvara (google TV)

• Gjort flera fabriksåterställningar

En lång video där jag pratar om problemen jag haft:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Bildexpert 📺

Gedigen lista det där...

En sak jag inte ser är ifall du får stabilitet med lägre frekvenser än 120 Hz? 60 är förstås ett (trist) alternativ, men 100 Hz brukar kunna fungera med en TV. Och testa att följa den där "tre under högsta"-tumreglen, alltså 117 Hz via en custom resolution. Ifall TV:n svarar på den frekvensen vill säga.

Min misstanke runt de här problemen som rapporteras då och då – här och där, handlar om liknande problem inträffat på flera datorskärmar med kretsuppsättningar byggda runt hur AMD:s GPU:er beter sig. AMD har snävare toleranser för variationer i synktider och jitternivå där Nvidia har större toleranser. Signalfrekvens kan för stunden tillfälligt glida över och under 120 Hz där vissa kretsuppsättningar byggda efter AMD:s mallar inte alltid hanterar så stora avvikeleser som det kan komma med ett Nvidia-kort. Detta leder då till tappad förbindelse, omsynk och andra fenomen, inklusive att hårdvaran hänger sig vilket då kräver att man rycker strömmen.

Toleranserna kan i sin tur varierar något mellan olika grafikkort, alla med Nvidia-GPU är inte exakt likadana när man kliver utanför själva GPU:n och ser vad som sitter på PCB:n.

Kan ha föreslagit detta tidigare till dig, men värt att testa om det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gedigen lista det där...

En sak jag inte ser är ifall du får stabilitet med lägre frekvenser än 120 Hz? 60 är förstås ett (trist) alternativ, men 100 Hz brukar kunna fungera med en TV. Och testa att följa den där "tre under högsta"-tumreglen, alltså 117 Hz via en custom resolution. Ifall TV:n svarar på den frekvensen vill säga.

Min misstanke runt de här problemen som rapporteras då och då – här och där, handlar om liknande problem inträffat på flera datorskärmar med kretsuppsättningar byggda runt hur AMD:s GPU:er beter sig. AMD har snävare toleranser för variationer i synktider och jitternivå där Nvidia har större toleranser. Signalfrekvens kan för stunden tillfälligt glida över och under 120 Hz där vissa kretsuppsättningar byggda efter AMD:s mallar inte alltid hanterar så stora avvikeleser som det kan komma med ett Nvidia-kort. Detta leder då till tappad förbindelse, omsynk och andra fenomen, inklusive att hårdvaran hänger sig vilket då kräver att man rycker strömmen.

Toleranserna kan i sin tur varierar något mellan olika grafikkort, alla med Nvidia-GPU är inte exakt likadana när man kliver utanför själva GPU:n och ser vad som sitter på PCB:n.

Kan ha föreslagit detta tidigare till dig, men värt att testa om det ändå.

4K stödjer endast 24,25,30,60,120. Ärligt talat efter allt så börjar jag tröttna. Jag köpte denna TVn för 120Hz och inte 100Hz. Kanske ser under helgen om jag bråkar med att ange en custom resolution i Nvidia kontrolpanelen.

*Edit*
Testade manuelt ställa in 90/100Hz och 4K i Nvidia kontrolpanel och det går ej. Så då måste man gå via CRU och det känns inte rätt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag försöker mest reda ut orsakerna till varför det krånglar.

Är helt med på varför du tröttnar, att 100 Hz eller CRU inte är den egentliga lösningen och jag tror ärligt inte du kommer lösa din nuvarande sits på annat än att slänga ut TV:n eller byta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag försöker mest reda ut orsakerna till varför det krånglar.

Är helt med på varför du tröttnar, att 100 Hz eller CRU inte är den egentliga lösningen och jag tror ärligt inte du kommer lösa din nuvarande sits på annat än att slänga ut TV:n eller byta grafikkort.

Väldigt tråkigt.
Stora frågan då blir om den returneras och testat mot ett annat RTX3070 kort (eller RTX kort generellt) kan den då fungera? Då ska jag betala en felsökningsavgift/retur avgift trots att den inte fungerar med mitt kort. Även om den returneras och byts ut mot en ny så hur stor är chansen att den fungerar om det kan vara så på gränsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då jag är smått galen (och har väldigt lite förtroende mot Webhallen/TCL att lösa en RMA) så har jag upptäckt något som verkar fungera för att minimera problemet.

Starta TVn med TVn satt till 1440P@120 eller 60Hz. Inne i Windows ändra till 4K@120Hz. Innan du stänger av datorn ändra tillbaka till 1440P för TVn. Tyder enligt mig att det är något problem med "handskakningen" och som fungerar bättre när Windows/Nvidia är startat.

Detta kan göras smidigare med en Bat fil och NirCMD.

Ändra monitor:1 till vad TVn är på din PC.
Ta bort pause och resten om du bara vill applicera 4K och inte automatisk ändra tillbaka genom att trycka en knapp.
Du kan göra mer såsom ändra primär skärm och ljudkälla samtidigt med nircmd.

@echo off nircmd.exe setdisplay monitor:1 3840 2160 32 120 -updatereg -allusers PAUSE nircmd.exe setdisplay monitor:1 2560 1440 32 120 -updatereg -allusers

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt med någon form av nödvariant! Skulle säga att det stärker min ovan nämnda hypotes om att det är relaterat till grafikkortet och kanske mer specifik kombinationen av just ditt grafikkort och C825. Med 1440p är man långt under gränser för toleranserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skönt med någon form av nödvariant! Skulle säga att det stärker min ovan nämnda hypotes om att det är relaterat till grafikkortet och kanske mer specifik kombinationen av just ditt grafikkort och C825. Med 1440p är man långt under gränser för toleranserna.

Dock är denna TV så otroligt "rolig" så detta uppmärksammade en annan bug. 1/10 så "låser" sig TVn på 4K (om man tar upp menyn i TVn som visar upplösning etc) medans Windows/Nvidia visar 1440P. Krävs att man ändrar upplösning fram och tillbaka för dom att synka upp. Detta skulle tyda på att TVn tar emot 1440P men skalar om till 4K utan att den registrerar det korrekt. När detta sker så får jag samma frånkopplings problem.

Känns som denna TV hade varit roligt se dig ge dig på. Har även kanske hittat lite om en annan "bug" eller bara udda inställning i TVn. Känns som det aldrig tar slut. Blir inte TCL igen. Aldrig varit med om något liknande.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hulkenstrong:

Känns som denna TV hade varit roligt se dig ge dig på. Har även kanske hittat lite om en annan "bug" eller bara udda inställning i TVn. Känns som det aldrig tar slut. Blir inte TCL igen. Aldrig varit med om något liknande.

Kritiserade den för buggar när jag testade den för 1 år sedan med hur den fungerade som TV. En del låsningar och menyer som slutade påverka bilden. Testade då en tidig modell som inte hade helt färdig mjukvara vilket jag inte visste om när jag testade den. Så omöjligt att säga vad som berodde på just tidigt exemplar och vad som är någon form av inneboende brist i produkten. Verkar som båda svaren kan vara lika rätt.

Hoppas du får tillfälle att någon gång testa med annat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kritiserade den för buggar när jag testade den för 1 år sedan med hur den fungerade som TV. En del låsningar och menyer som slutade påverka bilden. Testade då en tidig modell som inte hade helt färdig mjukvara vilket jag inte visste om när jag testade den. Så omöjligt att säga vad som berodde på just tidigt exemplar och vad som är någon form av inneboende brist i produkten. Verkar som båda svaren kan vara lika rätt.

Hoppas du får tillfälle att någon gång testa med annat grafikkort.

Jag ger upp faktiskt. Nu hänger det på att @webhallen sköter RMA och inte är konstiga (som dom varit tidigare) eller beter sig som TCL gjort via kontakt här i PM. Är helt enkelt inte möjligt hålla på så här och jag som kund ska inte behöva köpa ett specifikt grafikkort om det inte anges.

Visa signatur