Jag hade faktiskt samma bekymmer för lite över ett år sedan, med Ownit som leverantör och på en 1000/1000-lina. Så fort jag laddade ner någonting i lite högre hastighet så upplevdes paketförlust (runt 10%) på all inkommande trafik. Detta påverkade alla protokoll, så både ICMP, TCP, UDP, IPv4 och IPv6 osv. Jag kör också en TeamSpeak-server här hemma! Efter en hyfsat lång mejlkonversation så fick jag svaret att det var kapacitetsproblem i området och efter ett underhåll så hade jag återigen 0% paketförlust vid nerladdning i maxhastighet och har fungerat fint sedan dess.
Här är ett exempel hur det såg ut för mig när jag laddade ner via Steam, låst till 50 MB/s och en mtr körandes på routern.
https://i.imgur.com/8Q0Z4Hh.png
Detta behöver givetvis inte vara samma problem, men här är lite saker jag skulle pröva för att utesluta att felet ligger hos dig. Ladda hem WinMTR. Det är ett verktyg (Windows-varianten av det jag använder i bilden ovan) som kombinerar ping och traceroute i ett och gör det enkelt att se om någonting bråkar på vägen. Starta igång den mot någon känd punkt, tex 1.1.1.1 eller ping.sunet.se. För att trigga problemet så är det enklast att ladda ner en stor fil. Tele2 Speedtest har stora filer du kan ladda ner via webbläsaren där du också når höga hastigheter.
Du nämner att det är paketförluster i TeamSpeak (UDP), men kan du verifiera att det sker för all trafik? Kör igång WinMTR när du ladda ner torrents eller en stor fil från exempelvis Tele2. Ser du paketförlust där? Upplever du att det känns långsammare att ladda webbsidor? Buffrar Twitch eller andra streamingtjänster?
Mitt första steg skulle vara att utesluta routern. Så om möjligheten finns så koppla in en dator direkt in i väggen. Gör samma sak, ladda ner någonting i hög hastighet, använd WinMTR för att kika om du ser paketförlust. Fortfarande problem? Testa en annan dator direkt in i väggen. Testa en annan kabel mellan datorn och väggen. Är det fortfarande problem så har du i princip gjort den felsökningen du kan från ditt håll. Men fungerar det istället bättre här så låter det som att din router bråkar.