TeamSpeak3 server packet loss

Permalänk
Medlem

TeamSpeak3 server packet loss

Jag hostar min egna TeamSpeak3 server hemma på en windows burk som är kopplad med 1000/1000 ethernet till en switch, som i sin tur är kopplad till routern. Denna server använder jag även till Plex och Torrents och märkte idag ett problem som jag hade behövt lösa.

Problemet är att när jag laddar ner en torrent så får alla användare som inne på min TS-server packet loss upp till 14%, men så fort torrenten är färdig så går packet loss ner till ca 0.02% på alla.

Jag har alltså en 1000/1000 lina och förstår att om jag laddar ner något i maxhastighet och maxar min bandbredd så får ju TS-servern ta smällen, vilket då leder till packet loss.
Men jag är inte i närheten av att ladda ner i maxhastighet på min torrent, jag var uppe i 40mb/s när alla i TS hade 8-14% packet loss, vilket hörs väldigt tydligt. Det blir många störningar och man hör att något är fel.

Nu till frågan, någon som vet varför det händer och hur jag kan åtgärda det?

Permalänk
Medlem

HDDn/SSdn/RAM eller CPU går nog på knäna vid 40mb/s så kan nog vara värt och kolla om de

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

HDDn/SSdn/RAM eller CPU går nog på knäna vid 40mb/s så kan nog vara värt och kolla om de

Kan det vara så? Det är en Samsung Evo 870 1TB SSD och CPU är i5-10210U @ 1.60GHz.
Ska prova att ladda ner igen och kolla användningen av SSD och CPU i Task Manager.

EDIT: Har övervakat cpu och ssd användningen medans jag laddade ner något nytt och det beror nog inte på det. Jag laddade ner i ca 55mb/s och cpu låg på ca 20% och ssd låg på ca 15%.

Permalänk
Medlem

Har provat att ladda ner på en annan dator jag har hemma och det uppstår samma problem, packet loss på TS-servern.

Permalänk
Medlem

Mer troligt din router som inte orkar med. Testa sett max connections i torrentklienten till 100 och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Mer troligt din router som inte orkar med. Testa sett max connections i torrentklienten till 100 och testa.

Det händer även när jag laddar ner via Steam också, så det kommer nog tyvärr inte hjälpa att ändra torrentinställningar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Troligtvis så skulle QOS lösa dina problem. Hostar ts server själv och det var så jag blev av med detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det händer även när jag laddar ner via Steam också, så det kommer nog tyvärr inte hjälpa att ändra torrentinställningar.

Om jag inte missminner mig så kör Steam p2p över http, spelen tankas ned i chunks från olika servrar. Så lite som torrents helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sätt steam och torrents att använda max 90% av bandbredd är mitt tips, alternativt böka med QoS.

QoS kan dra ner hastigheten på nätverket om router cpun inte orkar med.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softhe:

Vad har du för router? Troligtvis så skulle QOS lösa dina problem. Hostar ts server själv och det var så jag blev av med detta problem.

Jag har en Asus RT-AX86U. Jag har kollat lite i QoS-inställningarna, men jag kan inte se att man kan välja att prioritera en specifik dator, mest bara vad för typ av program. Vad har du ställt in där?

Skrivet av Zeedarn:

Sätt steam och torrents att använda max 90% av bandbredd är mitt tips, alternativt böka med QoS.
QoS kan dra ner hastigheten på nätverket om router cpun inte orkar med.

Har redan en limit på Steam och Torrents att använda 90%, men problemet uppstår även när jag använder kanske 40% av bandbredden också, så det hjälper tyvärr inte i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag har en Asus RT-AX86U. Jag har kollat lite i QoS-inställningarna, men jag kan inte se att man kan välja att prioritera en specifik dator, mest bara vad för typ av program. Vad har du ställt in där?

Har redan en limit på Steam och Torrents att använda 90%, men problemet uppstår även när jag använder kanske 40% av bandbredden också, så det hjälper tyvärr inte i detta fallet.

Om du ställer in Adaptive QoS, Custom QoS sen drar WorkFromHome längst upp, så borde TS3 vara prioriterat. (Hovra över valen för att se vad valen innebär.) WFH inkluderar VOIP t.ex.

Finns även Bandwidth Limiter du kan sätta på var enhet, men det är nog inte rätt val för dig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Felet är antagligen i din router eller utanför din kontroll om du får samma problem när du inte laddar ner till servern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du även testat firmware update? Jag upptäckte att min 87u var bakom i uppdateringar och ville ej uppdatera automatiskt/via inbyggda verktyget, utan var tvungen att ladda ner online.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

kan va mycket väl vara så att din nedladdning tar upp alla samtidiga anslutninar som din leverantör tillåter dig.

just p2p om felinställt kan mycket väl äta upp alla anslutningar utan problem även om man inte når max hastighet varesig upp eller ner.

så om din isp bara tillåter säg 100 anslutningar samtidigt och du satt din torrent mjukvara att försöka ladda ner från 150 klienter samtidigt kommer den äta upp alla tillgängliga anslutningar och din TS3 server kommer få vänta på sin tur i kön vilket om kön är för lång kommer resultera i ett tappat paket för det tog för lång tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Om du ställer in Adaptive QoS, Custom QoS sen drar WorkFromHome längst upp, så borde TS3 vara prioriterat. (Hovra över valen för att se vad valen innebär.) WFH inkluderar VOIP t.ex.

Finns även Bandwidth Limiter du kan sätta på var enhet, men det är nog inte rätt val för dig.

Ska testa detta strax och se om det hjälper.

Skrivet av Zeedarn:

Har du även testat firmware update? Jag upptäckte att min 87u var bakom i uppdateringar och ville ej uppdatera automatiskt/via inbyggda verktyget, utan var tvungen att ladda ner online.

Jag uppdaterade faktiskt routern till senaste igår.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan va mycket väl vara så att din nedladdning tar upp alla samtidiga anslutninar som din leverantör tillåter dig.

just p2p om felinställt kan mycket väl äta upp alla anslutningar utan problem även om man inte når max hastighet varesig upp eller ner.

så om din isp bara tillåter säg 100 anslutningar samtidigt och du satt din torrent mjukvara att försöka ladda ner från 150 klienter samtidigt kommer den äta upp alla tillgängliga anslutningar och din TS3 server kommer få vänta på sin tur i kön vilket om kön är för lång kommer resultera i ett tappat paket för det tog för lång tid.

Intressant.. jag har Ownit. Vet du om olika leverantörer har olika max antal anslutningar och om man ens kan påverka det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Har provat QoS nu och det hjälpte inte.. fick samma procent packet loss både med QoS OFF och ON.

Pratat med Ownit idag med som säger att de inte har någon typ av limit på antal connections, så det borde inte vara det som ställer till det heller.

Permalänk
Medlem

Har nu även provat att koppla bort switchen och köra servern direkt mot routern.. samma problem

Betyder det att min router inte klarar av att hantera trafiken? Låter ju märkligt väl?
Har en Asus RT-AX86U som har helt ok specs för en router.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt samma bekymmer för lite över ett år sedan, med Ownit som leverantör och på en 1000/1000-lina. Så fort jag laddade ner någonting i lite högre hastighet så upplevdes paketförlust (runt 10%) på all inkommande trafik. Detta påverkade alla protokoll, så både ICMP, TCP, UDP, IPv4 och IPv6 osv. Jag kör också en TeamSpeak-server här hemma! Efter en hyfsat lång mejlkonversation så fick jag svaret att det var kapacitetsproblem i området och efter ett underhåll så hade jag återigen 0% paketförlust vid nerladdning i maxhastighet och har fungerat fint sedan dess.

Här är ett exempel hur det såg ut för mig när jag laddade ner via Steam, låst till 50 MB/s och en mtr körandes på routern.

Detta behöver givetvis inte vara samma problem, men här är lite saker jag skulle pröva för att utesluta att felet ligger hos dig. Ladda hem WinMTR. Det är ett verktyg (Windows-varianten av det jag använder i bilden ovan) som kombinerar ping och traceroute i ett och gör det enkelt att se om någonting bråkar på vägen. Starta igång den mot någon känd punkt, tex 1.1.1.1 eller ping.sunet.se. För att trigga problemet så är det enklast att ladda ner en stor fil. Tele2 Speedtest har stora filer du kan ladda ner via webbläsaren där du också når höga hastigheter.

Du nämner att det är paketförluster i TeamSpeak (UDP), men kan du verifiera att det sker för all trafik? Kör igång WinMTR när du ladda ner torrents eller en stor fil från exempelvis Tele2. Ser du paketförlust där? Upplever du att det känns långsammare att ladda webbsidor? Buffrar Twitch eller andra streamingtjänster?

Mitt första steg skulle vara att utesluta routern. Så om möjligheten finns så koppla in en dator direkt in i väggen. Gör samma sak, ladda ner någonting i hög hastighet, använd WinMTR för att kika om du ser paketförlust. Fortfarande problem? Testa en annan dator direkt in i väggen. Testa en annan kabel mellan datorn och väggen. Är det fortfarande problem så har du i princip gjort den felsökningen du kan från ditt håll. Men fungerar det istället bättre här så låter det som att din router bråkar.

I mitt fall såg jag samma problem på tre olika datorer direkt inkopplande i väggen, över två olika operativsystem. Jag hade också betydligt lägre paketförlust vid nerladdning från Ownits egna speedtest-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag hade faktiskt samma bekymmer för lite över ett år sedan, med Ownit som leverantör och på en 1000/1000-lina. Så fort jag laddade ner någonting i lite högre hastighet så upplevdes paketförlust (runt 10%) på all inkommande trafik. Detta påverkade alla protokoll, så både ICMP, TCP, UDP, IPv4 och IPv6 osv. Jag kör också en TeamSpeak-server här hemma! Efter en hyfsat lång mejlkonversation så fick jag svaret att det var kapacitetsproblem i området och efter ett underhåll så hade jag återigen 0% paketförlust vid nerladdning i maxhastighet och har fungerat fint sedan dess.

Här är ett exempel hur det såg ut för mig när jag laddade ner via Steam, låst till 50 MB/s och en mtr körandes på routern.
https://i.imgur.com/8Q0Z4Hh.png

Detta behöver givetvis inte vara samma problem, men här är lite saker jag skulle pröva för att utesluta att felet ligger hos dig. Ladda hem WinMTR. Det är ett verktyg (Windows-varianten av det jag använder i bilden ovan) som kombinerar ping och traceroute i ett och gör det enkelt att se om någonting bråkar på vägen. Starta igång den mot någon känd punkt, tex 1.1.1.1 eller ping.sunet.se. För att trigga problemet så är det enklast att ladda ner en stor fil. Tele2 Speedtest har stora filer du kan ladda ner via webbläsaren där du också når höga hastigheter.

Du nämner att det är paketförluster i TeamSpeak (UDP), men kan du verifiera att det sker för all trafik? Kör igång WinMTR när du ladda ner torrents eller en stor fil från exempelvis Tele2. Ser du paketförlust där? Upplever du att det känns långsammare att ladda webbsidor? Buffrar Twitch eller andra streamingtjänster?

Mitt första steg skulle vara att utesluta routern. Så om möjligheten finns så koppla in en dator direkt in i väggen. Gör samma sak, ladda ner någonting i hög hastighet, använd WinMTR för att kika om du ser paketförlust. Fortfarande problem? Testa en annan dator direkt in i väggen. Testa en annan kabel mellan datorn och väggen. Är det fortfarande problem så har du i princip gjort den felsökningen du kan från ditt håll. Men fungerar det istället bättre här så låter det som att din router bråkar.

Tack för svar, ska kolla in alla förslag.

Men något jag testade nu direkt var att ladda ner en 100GB fil via webbläsaren. Den laddade ner i ca 55mb/s och jag såg ingen packet loss på TS3-servern. Jag får packet loss direkt via Torrents och Steam, men alltså inget via webbläsaren även om det laddar ner i samma hastighet på samtliga.

Säger det något?

Permalänk
Medlem

Här kommer två tester med WinMTR som kör mot 8.8.8.8.

Bilden nedan är när jag laddar ner i Chrome, då uppstår inte problem med packet loss på TS3-servern.
EDIT: Jag får packet loss här med efter ett tag, bara att det tar lite längre tid än för tex Steam.

Denna bilden är när jag laddar ner via Steam, då uppstår packet loss på TS3-server.

Jag kan dock inte tyda vad WinMTR säger, kan man se vart problemet ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tack för svar, ska kolla in alla förslag.

Men något jag testade nu direkt var att ladda ner en 100GB fil via webbläsaren. Den laddade ner i ca 55mb/s och jag såg ingen packet loss på TS3-servern. Jag får packet loss direkt via Torrents och Steam, men alltså inget via webbläsaren även om det laddar ner i samma hastighet på samtliga.

Säger det något?

I mitt fall (igen, behöver inte vara samma problem) så berodde det lite på tjänst. Via webbläsaren/wget behövde jag komma upp i lite högre hastigheter för att se problem medan Steam kunde vara låst på en ganska låg nivå för att se förluster. Det skedde också stegvis, så ju högre hastighet ju högre paketförlust. Tryckte jag på fullt i Steam så kunde jag se upp mot 15-20%. Annars finns det många tjänster där du bör kunna få ut hög hastighet. Någon av alla dessa speedtest-tjänster eller någon HTTP-mirror för linuxdistributioner. Telenors speedtest var rätt brutal om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

I mitt fall (igen, behöver inte vara samma problem) så berodde det lite på tjänst. Via webbläsaren/wget behövde jag komma upp i lite högre hastigheter för att se problem medan Steam kunde vara låst på en ganska låg nivå för att se förluster. Det skedde också stegvis, så ju högre hastighet ju högre paketförlust. Tryckte jag på fullt i Steam så kunde jag se upp mot 15-20%. Annars finns det många tjänster där du bör kunna få ut hög hastighet. Någon av alla dessa speedtest-tjänster eller någon HTTP-mirror för linuxdistributioner. Telenors speedtest var rätt brutal om jag minns rätt.

Fick packet loss med telenors speedtest via webbläsaren nu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Här kommer två tester med WinMTR som kör mot 8.8.8.8.

Bilden nedan är när jag laddar ner i Chrome, då uppstår inte problem med packet loss på TS3-servern.
https://i.ibb.co/yqwfsDH/Chrome-8-8-8-8.png

Denna bilden är när jag laddar ner via Steam, då uppstår packet loss på TS3-server.
https://i.ibb.co/J3rXSzD/Steam-8-8-8-8.png

Jag kan dock inte tyda vad WinMTR säger, kan man se vart problemet ligger?

I den sista grafen så ser det ut som du upplever paketförlust och att detta sker efter din router. Min amatörgissning är att något hos Ownit bråkar lite. Som du kan se i din mätning så fortsätter paketförlusten hela vägen fram till målet, så det är ingen spik eller en enstaka utrustning som nerprioriterar det WinMTR skickar (mer info här om det). Du ser ju dessutom liknande värden för TeamSpeak under samma period.

Jag skulle fortfarande koppla in mig direkt in i väggen och skippa routern helt när du felsöker, detta är troligtvis ett av de första stegen som supporten skulle be dig pröva ändå. Bara för att utesluta din router helt. Försök hitta fler tjänster där du kan ladda ner i högre hastighet som kan trigga problemet. Fortsätt ta bilder som du gjort. Detta är superbra att ha om du behöver skicka vidare mer info till supporten sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tack för svar, ska kolla in alla förslag.

Men något jag testade nu direkt var att ladda ner en 100GB fil via webbläsaren. Den laddade ner i ca 55mb/s och jag såg ingen packet loss på TS3-servern. Jag får packet loss direkt via Torrents och Steam, men alltså inget via webbläsaren även om det laddar ner i samma hastighet på samtliga.

Säger det något?

Torrent och Steam kör med multipla anslutningar. Webbläsare gör normalt inte det(i alla fall inte p.g.a. samma nerladdning).

Låter spontant som att din gateway inte orkar med antalet anslutningar.

När Du använder Steam och/eller Torrent, hur många anslutningar har din burk när Du börjar se paketförluster?

Kolla med netstat eller tcpview och kolla bara på dom där status är ESTABLISHED.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Fick återkoppling från Ownit idag fyi;

"Hej!
Hittade en länk som går väldigt tungt, eskalerar detta internt, den peakar främst kvällstid dock så bör vara då problemen uppstår men vi kommer nog behöva utföra ett nattjobb för att uppgradera kapaciteten där så jag tycker vi avvaktar lite tills det är gjort så kan vi fortsätta felsökningen därefter om problemet kvarstår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Fick återkoppling från Ownit idag fyi;

"Hej!
Hittade en länk som går väldigt tungt, eskalerar detta internt, den peakar främst kvällstid dock så bör vara då problemen uppstår men vi kommer nog behöva utföra ett nattjobb för att uppgradera kapaciteten där så jag tycker vi avvaktar lite tills det är gjort så kan vi fortsätta felsökningen därefter om problemet kvarstår."

Härligt, då låter det som liknande problem som jag råkade ut för då. Skönt att det inte är något lokalt bekymmer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Status är fortfarande att Ownit ska planera in ett arbete för att uppgradera kapaciteten.

Men igårkväll upptäckte jag något märkligt som jag inte kan förklara. Jag provade att ansluta min PC mot routern via 5Ghz Wifi istället och ladda ner något och till min stora förvåning så uppstod inte packet loss på servern under de 10 minuter som jag provade. Laddade ner ett spel via Steam i ca 68MB/s, inga som helst packet loss på någon som var inne i ts-servern.
Jag pausade nedladdningen, koppla bort från wifi och koppla in kabeln och sen startade nedladdningen igen, alla fick 14-18% packet loss efter ca 30 sek.

Någon som kan förklara det?