AMD Threadripper Pro 5000 WX anländer till entusiaster i år

Permalänk
Melding Plague

AMD Threadripper Pro 5000 WX anländer till entusiaster i år

Professionella användare på jakt efter såväl flertrådad prestanda som hög minnesbandbredd får snart tillgång nya alternativ ur Threadripper-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

som vanligt med threadripper så släpps de för sent för att vara intressanta, var samma med pro varianten på förra serien, skippar amd denna g & inväntar saphire rapids istället, det tar väl 2 år till nästa threadripper kommer med ddr5 & pci-e 5

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Jag tycker folk brukar kalla mediokra datorer för entusiasterdatorer. Men i detta fall så tycker jag snarare Threadripper blir något av alternativen:

  • En företagscpu. På samma sätt att de flesta arbetslaptops inte har en Xeon i sig

  • En cpu för de med väldigt mycket pengar och stort datorintresse

  • En cpu för folk som privat kan dra in pengar på datorn.

För oss andra vi kan vara hur intresserade som helst, men det blir sjukligt dyrt om man ska ha vettig hårdvara till. Vi pratar dessutom om saker som historisk sett har rasat i pris och jämnför man med en 50tals cheva, så är det väldigt svårt att plocka upp brudar/killar genom att visa en bild på ens threadripper eller ta med den ut på stan.

Utan att veta priser så är min killgissning att en vettig dimensionerad threadripper för den stora skaran som är rätt balanserad kostar långt över 50 000kr exkl skärm. Köper man en billigare dator än så, då borde personen ha lagt pengar på mer lagring, bättre grafikkort etc istället.

*edit*
Läste nu att det var zen 3 och ddr4. Svårt att rekommendera denna konfiguration till någon "vanlig konsument". Argument jag har en massa ddr4 minne över, försvinner snabbt när moderkortet kostar 12 000kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utan att veta priser så är min killgissning att en vettig dimensionerad threadripper för den stora skaran som är rätt balanserad kostar långt över 50 000kr. Köper man en billigare dator än så, då borde personen ha lagt pengar på mer lagring, bättre grafikkort etc istället.

Om det räcker.
Moderkort för 12k? GPU om man behöver en bra kostar ju 10 till. CPU lär gå på typ 13k och uppåt, men då får man ju inte så många kärnor som man kanske vill med TR, så säg 25k som 3975WX kostat som minst. Sen chassi+nätagg 3k, RAM lär ju gå på en del (7k+ för 4x16 GB), lagring ett par tusen.
Totalt där har vi typ 60k, och det finns ju klart dyrare CPU:er i serien (3990X för 45k+ t ex).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om det räcker.
Moderkort för 12k? GPU om man behöver en bra kostar ju 10 till. CPU lär gå på typ 13k och uppåt, men då får man ju inte så många kärnor som man kanske vill med TR, så säg 25k som 3975WX kostat som minst. Sen chassi+nätagg 3k, RAM lär ju gå på en del (7k+ för 4x16 GB), lagring ett par tusen.
Totalt där har vi typ 60k, och det finns ju klart dyrare CPU:er i serien (3990X för 45k+ t ex).

Ja du har rätt.
De "vanliga privatpersonerna" jag tänker på är de som på något sätt drar in pengar på sin dator vid sidan av.. Det kan vara videoredigering, driva webtjänster som ens ISP ofta inte tillåter. Men spelserver är nog ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

som vanligt med threadripper så släpps de för sent för att vara intressanta, var samma med pro varianten på förra serien, skippar amd denna g & inväntar saphire rapids istället, det tar väl 2 år till nästa threadripper kommer med ddr5 & pci-e 5

Jag instämmer. Att släppa en entusiastprocessor på en 18 månader gammal arkitektur känns konstigt. Zen 4 är runt hörnet och vore jag AMD hade jag släppt serien baserat på den istället.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Jag instämmer. Att släppa en entusiastprocessor på en 18 månader gammal arkitektur känns konstigt. Zen 4 är runt hörnet och vore jag AMD hade jag släppt serien baserat på den istället.

Jag tror felet här är namnet entusiastprocessor.
Om man istället kallar den workstationscpu så blir allt mer rimligt. Företag köper den för att köra stora laster, det kostar sjukligt mycket pengar att skjuta upp arbete ett år tills en ny cpu kommer. Företag vill ofta inte ha ny oprövade hårdvara, det går alltid diskutera var denna gräns går och det beror lite på hur mycket fel som rapporteras in.
I vilket fall så dröjer det kanske 2år om inte mer än när zen 4 Threadripper blir ett alternativ.

*edit*
Jag själv kan av vissa tycka vilja ha extrem hårdvara. Men jag är av åsikten att behovet av att gå upp till extrem beror på skillnaden.
När mainstream blir 16core så blir behovet mycket mindre att gå upp högre än när mainstream bara var 4 core. Och det är detta som kan minska ner Hedt.
Såklart folk kör större laster för varje år, men övrig hårdvara måste sjunka i pris.

Permalänk

Kanske är jag ute och cyklar, men har sett tester från tidigare versioner där dessa CPU presterar mediokert i jämförelse med deras andra CPUer för billigare pris?

Vad är syftet med dessa threadrippers?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AMD Threadripper Pro 5000 WX stöder inte överklockning så näää inget att köpa

jag sålde nydligen nytt Asus Rog TRX40 moderkort för Amd Threadripper 3000 serien, men det vart inget bygge då processorn kostar ju fan så mycket och inte värt. en 3970X TR Amd låg strax ungefär par fps bättre i spel än en Intel Core i9 10980Xe dock är amd bättre i rendera än den 10980xe men för spel nope!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlbinLoan:

Kanske är jag ute och cyklar, men har sett tester från tidigare versioner där dessa CPU presterar mediokert i jämförelse med deras andra CPUer för billigare pris?

Vad är syftet med dessa threadrippers?

I spel då eller? De är knappast mediokra när det är flertrådade uppgifter det gäller.

Som exempel i ett extremt flertrådat (men i praktiken syntetiskt) test:
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-cinebench_r23_mul...

Strax under 28000 poäng för Intels 12900KS, ca 28600 för Ryzen 5950X och 74400 för nuvarande generation Threadripper, så 2.6 ggr så snabbt som de vanliga "värstingarna".

Generellt sett så är de riktade till mer professionella uppgifter. De har upp till 8 minneskanaler (jämfört med 2 på desktop-processorer), 128 PCIe-lanes (mot c:a 20-28 på vanliga), som snittpersonen inte tjänar något på alls, men proffs kan tjäna väldigt mycket på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Kanske är jag ute och cyklar, men har sett tester från tidigare versioner där dessa CPU presterar mediokert i jämförelse med deras andra CPUer för billigare pris?

Vad är syftet med dessa threadrippers?

Nu har jag inte sett de tester men det handlar om rätt laster. Att köra fel laster är lite som att säga att extern gpu är bara borstad pengar baseras på tester i notepad.

Problemet idag är att det finns 16 core mainstream cpuer som gör att rätt laster för Threadripper för konsumenter blir väldigt få, när de samtidigt ska ha råd med övrig hårdvara som inte flaskar före.
Detta leder i sin tur till att försäljningen dalar och det är inte många som köper en Threadripper idag.

*edit*
Liknelse att hitta laster som nyttjar många kärnor är ungefär lika svårt som att hitta utgifter som nyttjar mycket pengar. Även om man kör en gigantisk last/utgift, så går det köra fler samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

I spel då eller? De är knappast mediokra när det är flertrådade uppgifter det gäller.

Som exempel i ett extremt flertrådat (men i praktiken syntetiskt) test:
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-cinebench_r23_mul...

Strax under 28000 poäng för Intels 12900KS, ca 28600 för Ryzen 5950X och 74400 för nuvarande generation Threadripper, så 2.6 ggr så snabbt som de vanliga "värstingarna".

Generellt sett så är de riktade till mer professionella uppgifter. De har upp till 8 minneskanaler (jämfört med 2 på desktop-processorer), 128 PCIe-lanes (mot c:a 20-28 på vanliga), som snittpersonen inte tjänar något på alls, men proffs kan tjäna väldigt mycket på.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har jag inte sett de tester men det handlar om rätt laster. Att köra fel laster är lite som att säga att extern gpu är bara borstad pengar baseras på tester i notepad.

Problemet idag är att det finns 16 core mainstream cpuer som gör att rätt laster för Threadripper för konsumenter blir väldigt få, när de samtidigt ska ha råd med övrig hårdvara som inte flaskar före.
Detta leder i sin tur till att försäljningen dalar och det är inte många som köper en Threadripper idag.

*edit*
Liknelse att hitta laster som nyttjar många kärnor är ungefär lika svårt som att hitta utgifter som nyttjar mycket pengar. Även om man kör en gigantisk last/utgift, så går det köra fler samtidigt.

Alright. I see. Tack för svar.
Undra vad som är bäst lämpad för musik produktion och video editing? Har ni någon koll?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Alright. I see. Tack för svar.
Undra vad som är bäst lämpad för musik produktion och video editing? Har ni någon koll?

hade de inte kostat så förbannat mycket de senare generationerna av TR så hade jag köpt en, även om den är lite "Sen".
meeeen, de får bli en vanlig Ryzen 9 i höst som uppgradering istället för att öka på prestandan när jag hobby fipplar i PhotoShop och Vegas Pro.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Alright. I see. Tack för svar.
Undra vad som är bäst lämpad för musik produktion och video editing? Har ni någon koll?

Kanske Mac Studio ?

Men baskonfigurationen kostar 25 495kr och ska du ha 64GB RAM och 1TB SSD så är man uppe i ca 33000kr.
Är mycket lätt att hamna över 50 000kr för en Mac Studio om man inte nöjer sig med snålaste konfigurationen.

Permalänk
Datavetare

Självklart finns det use-cases för HEDT, men det börjar bli en väldigt smal nisch numera. Jag kan bara komma på "handviftande" fall för t.ex. vissa typer av simuleringar (d.v.s. den rätt lilla undergrupp som skalar bra över kärnor, men ändå inte kan GPGPU-acccelereras samt effektivt köras över multi-socket CPU-system).

Men utöver det?

Rendering brukar alltid komma upp. Prestanda för 3D-rendering är idag långt bättre på GPGPU, redan ett RTX2060 är snabbare än TR3990X. Numera finns ju även stöd för GPGPU på M1/M2 Mac:arna och med integrerad GPU har inte ens CPU fördel av större mängd RAM.

Som referens: testade 16 GPU-core modellen av M1 Pro (M1 Ultra finns med upp till 64 GPU-kärnor) och den är faktiskt marginellt snabbare än vad SweC uppmätte för 12900K (då får man komma ihåg att det dels handlar om en laptop och dels så fick Blender GPGPU-stöd via Metal så sent som i våras, Apple tror själva de ska finnas 50-100 % mer att hämta med tiden).

Klicka för mer information
Visa mer

Puget har rekommendationer för lite olika fall, specifikt för bildredigering var slutsatsen senast att det är i praktiken obefintlig skalning förbi 8 kärnor, däremot nära linjär skalning med högre prestanda per kärna. Så "standardmodellerna" av CPUer kommer i praktiken prestanda bättre än HEDT då de klockar högre, fördelen blir ännu större när "standardmodellerna" ligger en generation före. GPGPU har börjar leta sig in här, men allt över mellanklass GPU (RTX3060-3070 typ) verkar för just detta fall poänglöst då man slår in i CPU-begränsningar.

Videoredigering är betydligt bättre på att använda flera kärnor än bildredigering. Men precis som för 3D-rendering är utväxlingen allt större med GPGPU. Den riktigt stora vinsten är dedicerat kisel. MacStudio, som har 2 (Max) eller 4 (Ultra), "media-engines" samt motsvarande hos AMD, Intels och Nvidias GPUer ger rejäl prestandaboost vid exporting.

Kompilering är inte heller klockrent för HEDT. De flesta språk är inte speciellt tunga att kompilera, vilket medför att man relativt tidigt slår in i andra flaskhalsar som begränsar skalning med CPU-kärnor. Stora C++ projekt är groteskt tunga att kompilera, men dessa är så extremt lätta att parallellisera (är sådana som GPGPU brukar vara bra på, men just kompilering passar inte alls för GPGPU) att man får i stort sätta samma utväxling med byggkluster (1 Gbit/s nätverk räcker nästan alltid) som man får med ett system med många kärnor.

3 st 12900K/5950X blir då billigare och snabbare än ett TR3990X system. Ovanpå det har 3 st system flexibiliteten att ge 3 personer en egen dator.

Sedan har vi de "tunga" fallen, vilket ofta betyder: de fall som behöver brutala mängder RAM. Här har aldrig HEDT varit vettigt, utan då får man ge sig på server-modeller. Även om SWRX8 ger möjlighet till hela 2 TB RAM (vilket ändå är ett rejält lyft då de flesta tidigare HEDT-plattformar stannade på 256 GB), går det att få (minst, har inte superkoll på det senaste här) 8 TB på dual-socket servers.

Både servers och än mer MacStudio har också högre bandbredd mot RAM än vad HEDT har (inklusive den kommande modellen artikeln skriver om).

Så kan någon ge konkreta aktuella exempel där HEDT fortfarande fyller en funktion?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Puget har rekommendationer för lite olika fall, specifikt för bildredigering var slutsatsen senast att det är i praktiken obefintlig skalning förbi 8 kärnor, däremot nära linjär skalning med högre prestanda per kärna. Så "standardmodellerna" av CPUer kommer i praktiken prestanda bättre än HEDT då de klockar högre, fördelen blir ännu större när "standardmodellerna" ligger en generation före. GPGPU har börjar leta sig in här, men allt över mellanklass GPU (RTX3060-3070 typ) verkar för just detta fall poänglöst då man slår in i CPU-begränsningar.

Videoredigering är betydligt bättre på att använda flera kärnor än bildredigering. Men precis som för 3D-rendering är utväxlingen allt större med GPGPU. Den riktigt stora vinsten är dedicerat kisel. MacStudio, som har 2 (Max) eller 4 (Ultra), "media-engines" samt motsvarande hos AMD, Intels och Nvidias GPUer ger rejäl prestandaboost vid exporting.

Håller til viss del med dig, speciellt sen vi fick 16C modeller i mainstream så har HEDT blivit ännu mer en nisch. Men eftersom jag faktiskt sysslar en del med HEDT-system för content creation så kan jag ge lite input.

För det första så är det lite konstigt att välja just photoshop när vi pratar HEDT, dom flesta är nog rätt medvetna vid det här laget att just bildredigering inte är så krävande när det kommer till antal trådar. Men tittar du på testerna för premiere, after effects och Resolve så ser du rätt ordentligt skalning upp till modeller med 16 kärnor (och ytterliggare 20% ish från 16-> 24c & 32c modeller i testerna där HEDT testas).

Dessutom missar du att hw-accelerering för video är kraftigt begränsad och stödjer i princip inte proffsformat, du kan inte utnyttja nvdec och quicksync för 10bit 4:2:2 mxf format vilket är vad samtliga MPEG baserade proffs codecs kör med, och kör man inte dessa formt så jobbar man i Prores eller diverse RAW format, samma där, dåligt stöd. Här har Mac det bättre med deras media engine.

Sen är utbudet av system en faktor, har du behov av ordentligt med RAM (>64GB), kraftfull GPU, 10GbE, och mycket snabb flashlagring så hamnar man oftast i HEDT vare sig man vill det eller inte då DELL, HP, Lenovo etc bygger maskiner med dessa kritierer på dessa plattformar. I miljöer med väldigt mycket workstation-klassade maskiner så sitter man ju inte direkt och bygger maskinerna själva, och har avtal med systembyggare osv, så då blir man ganska beroende av deras utbud.

Men med det sagt, så skulle jag nog inte gå över 5965WX för dessa ändamål ändå (vilket antagligen är den bästa modellen för dessa endamål för tillfället). Sen finns det mycket high end 3d-rendering som fortfarande körs på CPU och kan absolut skala över 24 kärnor (till stor del pga av att mängd VRAM är en kraftig begränsning), men jag tänker att om man har dom behoven där man behöver flera TB för sina scener så renderar man ändå inte lokalt.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Kanske Mac Studio ?

Men baskonfigurationen kostar 25 495kr och ska du ha 64GB RAM och 1TB SSD så är man uppe i ca 33000kr.
Är mycket lätt att hamna över 50 000kr för en Mac Studio om man inte nöjer sig med snålaste konfigurationen.

Tack för tipset, men jag har aldrig sett fördelarna eller vinsten att köpa en MAC faktiskt. Betydligt dyrare per prestandakrona och OS't är inte lika flexibelt som Windows. Exempelvis om jag vill gejma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Håller til viss del med dig, speciellt sen vi fick 16C modeller i mainstream så har HEDT blivit ännu mer en nisch. Men eftersom jag faktiskt sysslar en del med HEDT-system för content creation så kan jag ge lite input.

För det första så är det lite konstigt att välja just photoshop när vi pratar HEDT, dom flesta är nog rätt medvetna vid det här laget att just bildredigering inte är så krävande när det kommer till antal trådar. Men tittar du på testerna för premiere, after effects och Resolve så ser du rätt ordentligt skalning upp till modeller med 16 kärnor (och ytterliggare 20% ish från 16-> 24c & 32c modeller i testerna där HEDT testas).

Dessutom missar du att hw-accelerering för video är kraftigt begränsad och stödjer i princip inte proffsformat, du kan inte utnyttja nvdec och quicksync för 10bit 4:2:2 mxf format vilket är vad samtliga MPEG baserade proffs codecs kör med, och kör man inte dessa formt så jobbar man i Prores eller diverse RAW format, samma där, dåligt stöd. Här har Mac det bättre med deras media engine.

Sen är utbudet av system en faktor, har du behov av ordentligt med RAM (>64GB), kraftfull GPU, 10GbE, och mycket snabb flashlagring så hamnar man oftast i HEDT vare sig man vill det eller inte då DELL, HP, Lenovo etc bygger maskiner med dessa kritierer på dessa plattformar. I miljöer med väldigt mycket workstation-klassade maskiner så sitter man ju inte direkt och bygger maskinerna själva, och har avtal med systembyggare osv, så då blir man ganska beroende av deras utbud.

Men med det sagt, så skulle jag nog inte gå över 5965WX för dessa ändamål ändå (vilket antagligen är den bästa modellen för dessa endamål för tillfället). Sen finns det mycket high end 3d-rendering som fortfarande körs på CPU och kan absolut skala över 24 kärnor (till stor del pga av att mängd VRAM är en kraftig begränsning), men jag tänker att om man har dom behoven där man behöver flera TB för sina scener så renderar man ändå inte lokalt.

Att 10bit 4:2:2 mxf format saknas i nvdec och QS gör ju Nvidia/Intel mindre konkurrenskraftiga,som du skriver finns ju stådan stöd i Apples "media engine". Men rimligen borde det väl finnas GPGPU-kernels som hanterar detta, i alla fall för CUDA?

Normalt är ju prestanda och effektivitet dedicerat kisel > GPGPU > SIMD på CPU > "vanlig" CPU-kod för fall som är data-parallella. Så vore märkligt om videoredigeringsprogrammen inte lagt krut på CUDA-kernels.

Gränsen för RAM är ju 128 GB RAM för konsumentmodeller (är vad jag har i min 5950X dator), sen är det inget problem alls att ha 10 Gbit/s på dessa plattformar då man fixar 20 Gbit/s per PCIe4 kanal. Finns absolut ett fönster där mellan high-end server och HEDT, men det är ett fönster som också fylls av mellanklass-servers där man fortfarande har flexibiliteten med multi-socket.

Angående 3D rendering och VRAM har Nvidia sedan Pascal stöd för att också använda system-minne. VRAM är i det läget lite som en cache, prestanda är bra så länge som den "tile" GPUn för tillfället jobbar med får plats i VRAM. Då Blender stödjer detta sedan länge utgår jag från att andra 3D renderingsprogram också stödjer detta (sedan Blender 3.x stöds denna finess på CUDA, Optix, HIP samt Metal).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så kan någon ge konkreta aktuella exempel där HEDT fortfarande fyller en funktion?

Vi har "mainstream" och serverprocessorer. Om gapet mellan dessa är stort så fyller HEDT en funktion, men annars inte.

Om gapet blir litet så blir resultatet att den nya plattformen i princip bara blir dyr, säljs i små volymer och kommer med en mängd brister. Jag litar betydligt mer på ett mainstreammoderkort som används av 100 000 tals användare än ett premium som bara görs i några få exemplar.

Sedan allt prat om GPGPU lösningar. Så anser jag molnet är det stora som avlastar ens dator. Jag tycker GPGPU lösningar är extremt ovanliga i praktiken, det är mest lösningar som används av jättemånga personer som använder sådant. Att Adobe implementerar det i Photoshop kan man förstå, inte lika självklart är det för en lösning som körs av en enda person.
Så det som håller ner de extrema workstations hemma är att folk tack varje molnet inte har behov att lägga alla laster lokalt hemma, vissa får inte ens ha sakerna lokalt. Att ha saker lokalt blir också knepigt att ha det lokalt om man ska samarbeta med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mitt svar var mer varför man fortfarande använder HEDT, att t ex apple har funktioner som löser en uppgift bättre hjälper liksom inte när man har en windows miljö, eller att program X har en tekniskt sett bättre lösning när man sitter med flöden som "kräver" program Y.

Citat:

Att 10bit 4:2:2 mxf format saknas i nvdec och QS gör ju Nvidia/Intel mindre konkurrenskraftiga,som du skriver finns ju stådan stöd i Apples "media engine". Men rimligen borde det väl finnas GPGPU-kernels som hanterar detta, i alla fall för CUDA?

I fallet för Premiere så används ju deras Mercury engine för GPGPU (funkar bäst på CUDA), men vad jag vet så används den inte för avkodning av video (eller eventuellt/troligen till viss del, t ex deinterlacing, resize, konvertering mellan olika färgformat). När man jobbar med en stor mängd högupplöst video i diverse mezzanine-format så krävs det fortfarande väldigt mycket CPU-prestanda.

Citat:

Gränsen för RAM är ju 128 GB RAM för konsumentmodeller (är vad jag har i min 5950X dator), sen är det inget problem alls att ha 10 Gbit/s på dessa plattformar då man fixar 20 Gbit/s per PCIe4 kanal. Finns absolut ett fönster där mellan high-end server och HEDT, men det är ett fönster som också fylls av mellanklass-servers där man fortfarande har flexibiliteten med multi-socket.

Jag skrev inte att det var plattformarna i sig som begränsade, utan vad systembyggare (som Dell, HP, Lenovo) väljer för plattformar för system med dessa krav. Det blir indirekt HEDT för många system vi köper in, för det är det enda som finns när andra kritierer fyller på. Även om t ex 5950X hade vart ett bra CPU-val för systemet.

Citat:

Angående 3D rendering och VRAM har Nvidia sedan Pascal stöd för att också använda system-minne. VRAM är i det läget lite som en cache, prestanda är bra så länge som den "tile" GPUn för tillfället jobbar med får plats i VRAM. Då Blender stödjer detta sedan länge utgår jag från att andra 3D renderingsprogram också stödjer detta (sedan Blender 3.x stöds denna finess på CUDA, Optix, HIP samt Metal).

Oavsett så är det ett faktum att många fortfarande kör rena CPU-krävande pipelines. I mitt jobb gick vi tidigt över till GPU-renderare för t ex C4D (OCTANE & Redshift), men det är fortfarande långt ifrån alla som har gjort det.