Speldator i "miniformat" för 20k

Permalänk
Medlem

Det är extra fläktar då. Lådan kommer vad jag kan se bara med två i toppen. Du skulle kunna exempelvis kunna sätt 2x120 som inflöde i botten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Bekräftad beställning!

Tackar för all hjälp, en eloge till dig @mpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansrosor:

Gör detta att man kan använda exempelvis mitt Corsair RM650x som är en "vanlig" PSU?

Med det nätaggregatet du har valt (ATX), så måste du använda den delen, eftersom chassit bara stödjer SFX direkt ur lådan.
Och som andra säger, ja ditt RM650x skulle passa, men är för långt ifall du vill använda något vettigt grafikkort och därför har du ju valt ett kortare nätaggregat, men som fortfarande är ett ATX.

Annars är ju Corsairs SF serie av SFX nätaggregat riktigt bra ifall du vill slippa detta problemet, då denna delen inte verkat finnas i lager i butiken du tittar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansrosor:

Känner att jag kommit litet till en korsning;

DDR5 RAM (Intel) är dyrare men inte nödvändigtvis bättre i förhållande till priset. Kanske om något år att det börjar prestera bättre.
Dock känns det lite bättre att köra på DDR5 om man skulle vilja göra några uppgraderingar i framtiden, alltid sagt till mig själv att ett bra modekort är bra att satsa på om man skulle behöva uppgradera datorn om några år.
Såg även att DDR4 RAM inte går på ett DDR5 modekort.

Frågan är då om det är värt att lägga 500kr mer på DDR5 RAM då modekorten (ddr4 samt ddr5) kostar i princip lika mycket.

För att svara på min egen fråga/andra läsares så kör vi på Intel i5-12400F, DDR5.

Har spanat in dessa:
Modekort
RAM
CPU

Då är det väl i princip bara processorkylare kvar om allt ser OK ut?

Mitt köp ser ut som följande nu om vi fortsätter:
Chassi
GPU
PSU
Modekort
RAM DDR5
CPU
M.2 500 GB

Pris: 1765,50€ (17 650 SEK)

Något annat som borde övervägas?

När du köper Intel så kan du endå inte uppgradera om några år då Intel nästan alltid byter sockel eller chip som gör det omöjligt att få på nyare processorer på gammalt moderkort. Jag hade inte stirrat mig blint på DDR5.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!