Permalänk

rgb på fläktar

jag har nyligen hjälpt min kompis med att bygga lite av hennes dator och alla 6st rgb fläktar är kopplade till en corsair commander core som kom med processor kylaren. alla sladddar verkar vara på rätt plats för att alla fläktar funkar men inte deras rgb ljus. den syns inte heller i corsair icue

Permalänk
Medlem

Kopplat till rätt kontakt på moderkortet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kopplat till rätt kontakt på moderkortet?

japp, alla saker är kopplade rätt enligt manualen till aio coolern och moderkortet

Permalänk
Medlem

Såg precis att den ska kopplas till USB2.0. Då är frågan om programvaran hittar den?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Såg precis att den ska kopplas till USB2.0. Då är frågan om programvaran hittar den?

hur vet man om programvaran hittat den eller inte? kan det behövas laddas ned någon driver?

Permalänk
Viking
Skrivet av Kashimoto:

hur vet man om programvaran hittat den eller inte? kan det behövas laddas ned någon driver?

Ladda ner iCUE.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ladda ner iCUE.

redan gjort, som sagt så syntes den inte i icue

Permalänk
Medlem

Frågan är då om USB-porten du kopplat den till fungerar som den ska. Uppdaterat chipset-drivrutiner?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Frågan är då om USB-porten du kopplat den till fungerar som den ska. Uppdaterat chipset-drivrutiner?

när det gäller drivrutiner så kan jag absolut 0 så du får gärna säga vad jag ska kolla o hur jag ska göra så ber jag min kompis göra det under ett samtal. den skivan som kom med moderkortet kunde vi inte använda och fick ladda ned LAN drivrutiner för att kunna fixa ethernet till datorn, är det något mer som ska göras?

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Frågan är då om USB-porten du kopplat den till fungerar som den ska. Uppdaterat chipset-drivrutiner?

men sen för många som har installerat samma sak så har fläktarna börjat lysa redan innan ICUE var nedladdat. alltså direkt när dem startade datorn för första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

jag har nyligen hjälpt min kompis med att bygga lite av hennes dator och alla 6st rgb fläktar är kopplade till en corsair commander core som kom med processor kylaren. alla sladddar verkar vara på rätt plats för att alla fläktar funkar men inte deras rgb ljus. den syns inte heller i corsair icue

Om du använder en USB-hub för interna USB-anslutningar så prova koppla in Commander Core i en egen anslutning på moderkortet. Använd alltså inte hub:en.

Commander pro/core behöver mycket ström från USB vilket kan bli problem om du använder en hub. Prova även en annan kontakt om det fortfarande krånglar.

iCUE kommer hitta din Commander direkt om det fungerar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Om du använder en USB-hub för interna USB-anslutningar så prova koppla in Commander Core i en egen anslutning på moderkortet. Använd alltså inte hub:en.

Commander pro/core behöver mycket ström från USB vilket kan bli problem om du använder en hub. Prova även en annan kontakt om det fortfarande krånglar.

iCUE kommer hitta din Commander direkt om det fungerar.

det används inte en usb hub utan bara en usb Y-splitter som kom med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

det används inte en usb hub utan bara en usb Y-splitter som kom med

Skippa splittern och koppla direkt till moderkortet istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Skippa splittern och koppla direkt till moderkortet istället.

ska testa men tror att det redan var utan splittern innan och då inte heller fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

ska testa men tror att det redan var utan splittern innan och då inte heller fungerade

Det är mycket möjligt att USB-headern på moderkortet inte fungerar som den ska då.

Jag har endast en Commander Pro, fast med Lightning core controller osv och kan endast styra saker som kopplas in i en viss header (har 2, bara 1 fungerar).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det är mycket möjligt att USB-headern på moderkortet inte fungerar som den ska då.

Jag har endast en Commander Pro, fast med Lightning core controller osv och kan endast styra saker som kopplas in i en viss header (har 2, bara 1 fungerar).

så jag borde testa flytta Y-splittern och om inte det fungerar så testa skippa Y splittern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

när det gäller drivrutiner så kan jag absolut 0 så du får gärna säga vad jag ska kolla o hur jag ska göra så ber jag min kompis göra det under ett samtal. den skivan som kom med moderkortet kunde vi inte använda och fick ladda ned LAN drivrutiner för att kunna fixa ethernet till datorn, är det något mer som ska göras?

Det behövs mer än drivrutiner för LAN för att allt ska fungera ordentligt. Borde finnas drivrutiner för chipset att ladda ner och installera också, USB funkar inte korrekt utan dem. Svårt säga vad det är du ska ladda ner mer exakt dock då du inte nämner vilket moderkort som sitter i datorn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det behövs mer än drivrutiner för LAN för att allt ska fungera ordentligt. Borde finnas drivrutiner för chipset att ladda ner och installera också, USB funkar inte korrekt utan dem. Svårt säga vad det är du ska ladda ner mer exakt dock då du inte nämner vilket moderkort som sitter i datorn.

det är ett asus rog strix b550-F gaming. fick hjälp utav en annan då när vi fixade problemet me LAN drivrutinerna, men det var bara för att få igång internet eftersom det skulle va lättare att ladda ned andra drivrutiner efter det

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det behövs mer än drivrutiner för LAN för att allt ska fungera ordentligt. Borde finnas drivrutiner för chipset att ladda ner och installera också, USB funkar inte korrekt utan dem. Svårt säga vad det är du ska ladda ner mer exakt dock då du inte nämner vilket moderkort som sitter i datorn.

hittade det här: https://www.asus.com/us/SupportOnly/ROG%20STRIX%20B550-F%20GA... borde jag då be min vän att installera chipset drivers från det här? det var här vi laddade ned LAN drivers iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

hittade det här: https://www.asus.com/us/SupportOnly/ROG%20STRIX%20B550-F%20GA... borde jag då be min vän att installera chipset drivers från det här? det var här vi laddade ned LAN drivers iallafall

De man kan hämta på Asus sajt är ofta ganska gamla. Hämta senaste drivrutiner för chipset direkt från AMD istället.

https://www.amd.com/en/support

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

De man kan hämta på Asus sajt är ofta ganska gamla. Hämta senaste drivrutiner för chipset direkt från AMD istället.

https://www.amd.com/en/support

ska jag då välja chipset - AMD Socket AM4 - B550?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kashimoto:

ska jag då välja chipset - AMD Socket AM4 - B550?

Exakt

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

hon laddade ned den men inget hände, den ville starta om datorn och jag vet ej om den borde göra något mer, nu är det kanske att flytta på usb 2.0 sladdarna o se om kontakten är felet?

Permalänk

DET FUNKAR!! tror usb hade åkt ut plus att ena kanske inte fungerade men efter att ha installerat chipset driver och flyttade splittern så fungerade det. tack så mycket för hjälpen!