Söker nya subbar, dynavoice? System one?

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Har frågat vilken processor/receiver som används till baslådan, men ej fått några svar.
Installation kommer först, dvs. frikoppla baslådan från golvet, EQ är bra, men stoppar ej fortplantning.
När han väl fått på högtalarfötterna, och fått till en bra placering, då kan man börja diskutera EQ över registret.

Ber om ursäkt, måste missat att du frågat vad för reciever!
Jag har en yamaha rx v663!

Permalänk
Skrivet av Otori:

Är många hopp i mellan olika frågeställningar och vinklar från TS. Från att ha ett 5.1-system till att vilja köra dubbla lådor, för att sedan inte alls ha en center (således inte 5.x) till att bygga mediabänk kring lådan.

Eftersom att frågan ifrån början bara gällde ifall någon av dom subsen på rea var bra så inkluderade jag det som var relevant.
Att jag för tillfället testat att koppla ur centern är inte särskilt relevant till ifall någon av dom är bra.
Att jag skrev 5.1 beror på att det var det jag har/satsade på (även om jag vet att det blivit 5.2).
Men när jag frågade om att para ihop en ny center med mina frontare så vart det relevant och förklarade därav läget när jag fick frågan om det, därför det kan sett rörigt ut.
Ber om ursäk!

Permalänk
Skrivet av Otori:

Nu är vi rätt OT för tråden...
Det ett par år sedan, men jag använde en rumskalkylator när jag satte upp väggen.

Absorbenterna är SOFSCI Bass Chunk, så de är inte specifikt anpassade.

Skillnaden är iaf enorm mot att köra med en baslåda där jag var tvungen att flytta fram soffan 30cm för att över huvud taget uppleva någon bas.
Placeringen av lådan där en hade gjort bäst nytta var BIG NO-NO enligt frugan...

Kompromisser och åter kompromisser när det inte är en dedikerad biorum.

Haha det är helt okey, jag började själv med att gå lite OT med frågor om centrar osv så det är inga problem, kör på ni! 😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark_Widget:

Dock gällande att ha basen stå i mitten under tvn så, tanken är att det ska bli ett ganska stort bygge tillslut (med falsk vägg bland annat) så stabilt lär det bli, sen kommer basen självklart inte komma i kontakt med andra material utan ha ett "fack" under tvn där den är fristående, det jag tänkte på var ungefär hur långt det hade behövt vara mellan sub och plywood.

Jag förstår.

Skrivet av Dark_Widget:

Gällande övriga vibrationer så jag har funderat på att köra gummipackningar där trät går emot varandra för att mina vibrationer.

Gummipackningar är allt på tok för hårda, satsa istället på viktanpassade SD-fötter.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill...

Skrivet av Dark_Widget:

Enda möjligheten annars är att ställa den långt till höger eller långt till vänster bakom divanerna på soffan (har en u-soffa), problemet med det är att jag och min sambo lär få väldigt olika upplevelser.. När vi tittar på film eller så så sitter vi ju båda 2 i the sweet spot så att säga, men om man ligger och slökollar på Youtube eller något så kommer den ena få för mycket och den andra för lite bas. Därav fundering på att ha den centralt under tvn.

Flera saker att lära sig här, att uppnå en jämn basfördelning med endast en baslåda är principiellt omöjligt.
Minsta ribban för jämn basfördelning mellan säte-till-säte är dubbla baslådor, man "summar" dem tillsammans.
Ni är helt rätt ute, det är bara till att krama om varandra och mysa med kroppsvärmen och basen från er baslåda.
Att placera baslådan centralt, samt att detta skulle fungera bättre än någon annan position, är mer myt än sanning.

Det finns kortfattat inga regelmässigt "optimala" placeringar för en enkel baslåda i ett enskilt rum.
Det är tidigare nämnd "sub crawl" som i ditt fall får bestämma/diktera (om inte frugan) dess position.
Generellt sagt är alla rum oförutsägbara, den profesionella yrkeskategorin vänder sig alltid till mätningar.

Mitt råd är egentligen, släpp tankarna kring plywoodbygget, släpp tvångstänket med att ha baslådan centralt.
Börja om, gör om, gör rätt, börja från grunden med "sub crawl" och byt högtalarfötter, stoppa/plugga, vrid ner.
Skall ta och kika mer på din receiver och vilka funktioner den eventuellt erbjuder i att vidare minska fortplantning.

Permalänk
Inaktiv

Har kollat igenom instruktionsmanualen till Yamaha RX-V663.
Det finns separat volym/trimkontroll för LFE (subwoofer) och EQ.
Du kan alltid minska "bass" från fronthögtalarna också vid ev. behov.

Efter "sub crawl" och högtalarfötter, kör YPAO, Yamaha's rumskalibrering.
Förstärkaren tar automatiskt hand om eventuella "peaks" och "nulls" i basen.
Dessa "peaks" och/eller "toppar" är ovälkomna då dessa frekvenser låter onödigt.
Basresponsen skall vara jämn över hela basregistret, inga "toppar" eller s.k. "dippar".

Lyssna på basen efter YPAO, anser du att du behöver minska mer, stoppa/plugga.
Efter stoppning/pluggning är det viktigt att köra YPAO igen, så kalibreras lådan "stoppad".
Finns inte många mer trick att ta till, har nämnt alla vid det här laget, du hittar manualen nedan:

Yamaha RX-V663 (instruktionsmanual):
https://usermanual.wiki/Yamaha/RXV663U.496709244.pdf

Volymratten på baksidan baslådan skall stå i mitten, dvs. 50% volym vid YPAO-kalibrering.
Glöm inte säkerhetsställa att du har phaseratten inställd korrekt heller, avstämd efter position.

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Jag förstår.

Gummipackningar är allt på tok för hårda, satsa istället på viktanpassade SD-fötter.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill...

Flera saker att lära sig här, att uppnå en jämn basfördelning med endast en baslåda är principiellt omöjligt.
Minsta ribban för jämn basfördelning mellan säte-till-säte är dubbla baslådor, man "summar" dem tillsammans.
Ni är helt rätt ute, det är bara till att krama om varandra och mysa med kroppsvärmen och basen från er baslåda.
Att placera baslådan centralt, samt att detta skulle fungera bättre än någon annan position, är mer myt än sanning.

Det finns kortfattat inga regelmässigt "optimala" placeringar för en enkel baslåda i ett enskilt rum.
Det är tidigare nämnd "sub crawl" som i ditt fall får bestämma/diktera (om inte frugan) dess position.
Generellt sagt är alla rum oförutsägbara, den profesionella yrkeskategorin vänder sig alltid till mätningar.

Mitt råd är egentligen, släpp tankarna kring plywoodbygget, släpp tvångstänket med att ha baslådan centralt.
Börja om, gör om, gör rätt, börja från grunden med "sub crawl" och byt högtalarfötter, stoppa/plugga, vrid ner.
Skall ta och kika mer på din receiver och vilka funktioner den eventuellt erbjuder i att vidare minska fortplantning.

Det jag tänkte med gummipackningar var som distanser så att träskivor som inte blir limmade inte slår emot varandra.
Dvs som spacer på hyllplan eller väggar som man vill ska vara modulära och kunna ändras om. Som fötter får jag självklart använda något mer anpassat, så tack för tipset ändå för den frågan hade säkerligen dykt upp! 😂

Jaa det var lite därför jag tänkte byta ut denna emot 2, men eftersom jag nu lär behålla denna rackare och lär inte komma över(än mindre ha plats😅) för en till så får jag försöka få till det bästa möjliga. Ah det är såpass? Ska testa att ställa den på alla 3 ställen och kolla ljudet själv innan bygge då, min sambo är lite ljudblind men ganska gnällig när det kommer till tyngre bas. Gällande subcrawl så ja, men det är just frugan som lär bestämma ultimat 😅 det jag är ute efter med subbens placering är inte optimalt ljud utan att få det så balanserat som möjligt så att den inte blir överväldigande där hon normalt ligger och slöar i soffan, därav tänkte jag mitten.
Men ja som du säger är det nog kanske bara att testa dom 3 platser och se vad som funkar.

Gällande bygget så har jag inte mycket till val, jag har ingen tvbänk just nu som passar och måste ju ha något som kan husa det helvete som är där, vilket bland annat är datorn så att hitta en att köpa lär vara omöjligt (har kört med att ha en längre hdmisladd till datorn men är trött som fan på det krånglet sen råkade sambon slita av sladden så känner det är dags att ändra)
Så bygger behöver bli av I vilket fall, gällande placering av subben så måste den inte stå centralt där utan jag tänkte bara att det bör ge jämnast fördelning eftersom mitten är precis framför och vi flyttar oss lika mycket ungefär åt varsitt håll när man lägger sig ner. Men ja, får kanske ta och testa mig fram lite!

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Har kollat igenom instruktionsmanualen till Yamaha RX-V663.
Det finns separat volym/trimkontroll för LFE (subwoofer) och EQ.
Du kan alltid minska "bass" från fronthögtalarna också vid ev. behov.

Efter "sub crawl" och högtalarfötter, kör YPAO, Yamaha's rumskalibrering.
Förstärkaren tar automatiskt hand om eventuella "peaks" och "nulls" i basen.
Dessa "peaks" och/eller "toppar" är ovälkomna då dessa frekvenser låter onödigt.
Basresponsen skall vara jämn över hela basregistret, inga "toppar" eller s.k. "dippar".

Lyssna på basen efter YPAO, anser du att du behöver minska mer, stoppa/plugga.
Efter stoppning/pluggning är det viktigt att köra YPAO igen, så kalibreras lådan "stoppad".
Finns inte många mer trick att ta till, har nämnt alla vid det här laget, du hittar manualen nedan:

Yamaha RX-V663 (instruktionsmanual):
https://usermanual.wiki/Yamaha/RXV663U.496709244.pdf

Volymratten på baksidan baslådan skall stå i mitten, dvs. 50% volym vid YPAO-kalibrering.
Glöm inte säkerhetsställa att du har phaseratten inställd korrekt heller, avstämd efter position.

Yes! Har inte kört kalibrering än (fick precis hem mina klipsch RP-280F igår och åkte iväg samma dag så har inte brytt mig om det förrens dom kom lol) problemet är att mikrofonen som medföljer är tydligen borta, kan man använda vilken mic som helst? Jag har en blue yeti mic men den är USB 😅, resten är nog sånna halvpissiga mikrofoner ifrån headset

Permalänk
Inaktiv

Har hjälpt dig med allt jag kan, inte mycket mer att säga, bollen ligger nu hos dig.
Vad det gäller mikrofonen är det originalmikrofonen som behovs, USB fungerar icke.
Originalmikrofonen är även enhetskalibrerad för att passa bra med receiverns ljudkrets.

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Har hjälpt dig med allt jag kan, inte mycket mer att säga, bollen ligger nu hos dig.
Vad det gäller mikrofonen är det originalmikrofonen som behovs, USB fungerar icke.
Originalmikrofonen är även enhetskalibrerad för att passa bra med receiverns ljudkrets.

Ja, tackad dig ödmjukast du har varit oumbärlig! 🥰
Aj då, eftersom det är en äldre reciever så finns det inte så mycket att göra isåfall?

Permalänk
Medlem

Min bästa investering någonsin när det gäller subwoofers är en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema.

Jag har dubbla XTZ 12" basar i min lägenhet och för mig blev det extrem skillnad med den. Utan bullrade det i hela huset och jag fick klagomål från grannar lite då och då. Köpte mig en anti-mode och kalibrerade basarna med den och nu får jag väldigt bra bastryck just i soffan där jag sitter, men det hörs knappt utanför vardagsrummet och har inte fått ett enda klagomål nu på ca 10 år.

Den är dyr men väl värd varenda krona!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark_Widget:

Aj då, eftersom det är en äldre reciever så finns det inte så mycket att göra isåfall?

https://www.amazon.se/YAMAHA-WN649600-Yamaha-ljudmikrofonopti...