Permalänk
Medlem

Datorn startar av sig själv

Hej!
Har börjat få problem senaste veckan att efter avstängning så startar datorn upp sig själv helt oprovocerat.
Ibland händer det nästan direkt, ibland dröjer det några minuter och ibland kan det dröja halvtimme. Aldrig varit med om något liknande...
Är det någon här som stött på samma problem eller vet vad det kan bero på och hur man kanske kan lösa det?
Vill inte behöva stänga av nätagget hela tiden
Tack

Windows 11 Home - inga uppdateringar att hämta

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat aktivera automatisk start av datorn i UEFI?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Möjligen Wake on Lan eller annan wake timer som spökar.
Har du varit inne i power options of pillat nyligen?

Jag är inte bekant med Windows 11, så jag vet inte exat hur det funkar.
Men nuförtiden så tenderar ju Windows att inte stänga av sig själv ordentligt när du väljer Shut down, utan gå in i sleep/hibernation istället.
Och då kan aktivitet på nätverket eller usb enhet starta upp datorn. Tex en katt som går på tangentbordet eller puttar till musen kan starta upp datorn igen.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara nätverkskortet, det finns inställningar för det typ "wake on lan" osv kan du googla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du har inte råkat aktivera automatisk start av datorn i UEFI?

Skrivet av krait78:

Möjligen Wake on Lan eller annan wake timer som spökar.
Har du varit inne i power options of pillat nyligen?

Jag är inte bekant med Windows 11, så jag vet inte exat hur det funkar.
Men nuförtiden så tenderar ju Windows att inte stänga av sig själv ordentligt när du väljer Shut down, utan gå in i sleep/hibernation istället.
Och då kan aktivitet på nätverket eller usb enhet starta upp datorn. Tex en katt som går på tangentbordet eller puttar till musen kan starta upp datorn igen.

Skrivet av Harddrive:

Ibland kan det vara nätverkskortet, det finns inställningar för det typ "wake on lan" osv kan du googla på.

Tack för hjälpen!
Det var "wake on lan" som var igång! Ingen inställning jag stött på tidigare så tack så mycket! Då har man lärt sig något nytt idag också
Märkligt att det började spöka nu från ingenstans, ändå haft datorn ett tag...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Om du låter power state hanteras av OS (ofta en inställning i BIOS men även energiinställningarna i Windows) kan och kommer Windows använda det för att starta och installera uppdateringar lite som det vill.

WOL startar endast datorn i fall att någon annan enhet på nätverket ber om det genom att skicka ett s.k. "magic packet". Sitter du inte aktivt och gör det tror jag mer på första alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Om du låter power state hanteras av OS (ofta en inställning i BIOS men även energiinställningarna i Windows) kan och kommer Windows använda det för att starta och installera uppdateringar lite som det vill.

WOL startar endast datorn i fall att någon annan enhet på nätverket ber om det genom att skicka ett s.k. "magic packet". Sitter du inte aktivt och gör det tror jag mer på första alternativet.

Tack!
Har inte stött på problemet sen jag justerade WOL inställningarna. Men händer det igen vet jag var jag ska kolla

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tack för hjälpen!
Det var "wake on lan" som var igång! Ingen inställning jag stött på tidigare så tack så mycket! Då har man lärt sig något nytt idag också
Märkligt att det började spöka nu från ingenstans, ändå haft datorn ett tag...

Kan tänka mig att det eventuellt gjordes någon ändring i en windows update.