Permalänk

Begagnad bil - 100k - 120k

Hej!
Totalt okunning om bilar.
Har leasat mina senaste två via jobb men planerar inte att fortsätta med det när denna bilen löper ut.

Då blir det aktuellt att köpa en begagnad bil och jag tänker mig runt 100-120k.

Då intresset för bilar är noll , utan jag ser det som något jag behöver för att kunna ta mig från punkt a till punkt b så är min prioritering en bil som krånglar så lite som möjligt och är så billig som möjligt (skatt, försäkring och bränsle).
Således är det inte speciellt intressant om bilen är "rolig att köra".

Jag kör dock ca 2500 mil om året, dock inga direkta långa resor.

Mitt egentliga enda krav är att det är en automatlåda annars är jag öppen för förslag, så jag rådfrågar er.
Vilka modeller ska man kolla efter år 2022 och vilka ska man undvika.

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt är det ofta billigare att köpa en gammal bil för 15-20 000. De drar ofta lite mer, men köper man en liten bil och är lätt som en fjäder på gaspedalen så är skillnaden ofta liten.
Fördelar: billig i inköp, enbart trafikförsäkring, Max värdeminskning inköpspris.
Nackdel: en del strul, småsaker som inte fungerar, behöver plan b om den går sönder.
Troligen inte för dig.

En begagnad hybrid skulle kanske fungera?
Har dock hört att servicen är betydligt dyrare, har ju 2 motorer att kontrollera.(om du inte gör service själv)
Tror inte du får tag på någon vettig elbil för det priset, annars hade du iaf åkt billigt.
Är väl bara kolla vilka bilar som dyker upp inom din budget och sedan läsa några recensioner om bilen och kolla upp skatt och försäkring. Transportstyrelsen samt de försäkringsbolag du tänkt använda.
Kia är helt okej budgetbilar.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hög driftsäkerhet kan bilens proveniens vara värd att kolla på. Få ägare, "normala" miltal och alla stämplar i serviceboken borgar för att bilen historiskt sett varit problemfri och att det grundläggande underhållsbehovet är skött.

Alla märken och bilmodeller kommer ha sina egenheter och barnsjukdomar, men Honda, Toyota och Kia kan vara värda att kika närmre på i den prisklassen du tänkt dig. Tänk på att Toyotas och Hondas automatlådor (CVT) är lite egensinniga och du bör då provköra ordentligt så du är säker på ditt val.

Permalänk
Medlem

För de pengarna får du inte allt för gammal Ford Focus, Peugeot 2008, VW Golf, Fiat Tipo, Kia Cee´d, Hyundai i30 o.s.v. Helt vanliga mellanklassbilar alltså. Jag skulle inte valt en småbil, de brukar inte vara roliga att köra utanför samhället även om det säkert finns undantag.

Sen får man givetvis kolla om det finns några vanliga fel med drivlina o.s.v. men det finns ju olika motoralternativ där så det måste man alltid titta lite närmare. Så länge du inte köper en gammal generation med äldre motor så är nog de flesta rätt snåla de senaste tio åren eller så.

Eftersom du ska ha automat så finns det mycket att välja på, mildhybrid kan dock vara lite kämpigt om du inte går upp i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Om du vill ha hög driftsäkerhet kan bilens proveniens vara värd att kolla på. Få ägare, "normala" miltal och alla stämplar i serviceboken borgar för att bilen historiskt sett varit problemfri och att det grundläggande underhållsbehovet är skött.

Alla märken och bilmodeller kommer ha sina egenheter och barnsjukdomar, men Honda, Toyota och Kia kan vara värda att kika närmre på i den prisklassen du tänkt dig. Tänk på att Toyotas och Hondas automatlådor (CVT) är lite egensinniga och du bör då provköra ordentligt så du är säker på ditt val.

Man skall dock inte förväxla hondas CVT med toyota E-CVT (som inte är en traditionell CVT alls egentligen). De är bägge annorlunda från manuell, 'slushbox' automat och DCT. Men jag skulle vilja påstå att ALLA automatlådor är annorlunda och något man bör provköra vilken man än tar; dct, momentomvandlare/slushbox, cvt, e-cvt. Även momentomvandlare från märke till märke kan skilja oerhört.

Jag skulle dock säga att Toyota e-cvt är mindre 'egensinning' än både DCT och momentomvandlare som är mycket mer beroende på programmering, antal växlar osv. e-cvt gör inget konstigt som att hoppa mellan växlar när man inte förväntar sig osv, för mig som gick från manuell till automat kändes den mycket mer naturlig än alla DCT och slushboxes jag testade som var sjukt störiga i sitt växlande. e-cvt är som att ligga i rätt växel hela tiden.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss