Datorn startar inte. Hjälp med felsökning

Permalänk

Datorn startar inte. Hjälp med felsökning

Aloha!
Behöver hjälp med dator som inte startar längre men först...

För att göra en kort historia lång:
Det har varit lite knepigt att få igång datorn senaste tiden. Man har behövt trycka in powerknappen fler och fler gånger innan den kickar igång. Det har varit strul med powerknappen som lossnat från sin plats i chassit så jag har fått limma fast den på sin plats. Då funkade det ett par dagar men började snart tjorva igen och blev värre och värre tills det återigen inte gick att få igång burken. Jag har märkt att powerknappen inte låter likadant som resetknappen längre så jag trodde det var nåt fel med den. Tog sålunda bort knappen och tänkte köra den gamla tjuvkopplingsvarianten, att man bara håller kablarna mot varandra nån sekund istället. Til min stora förvåning hjälpte det inte. Tänkte då "är det fel med kabeln ner till moderkortet? Har tagit bort "startkablarna" från mobot och mätt med voltmeter. De verkar ok.
Här stannar min kunskap. Tänker att det måste vara moderkortet, nätagget eller nån kabel där emellan som tjorvar. Stämmer det? Vad kan det annars vara?
Har nån tips på hur jag kan felsöka utan att köpa nya delar på vinst och förlust?
Vissa av er kommer att se hur gammal burken är och tänka "va fan, skärp dig. Köp ny rigg istälelt för att lägga energi på den där gamla harven." Tack för tipset på förhand men önskar hellre hjälp med att laga den jag har.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova att koppla förbi moderkortets strömbrytare genom att direkt bygla nätdelen i atxkontakten, grön till svart (PS_ON mot jord) hoppar det igång direkt i det läget så är det troligen inte fel på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Aha.
har ingen bygel men funkar väl med vilken ståltråd som?
Är jag på rätt plats?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att testa att bara kortsluta de 2 power-pinnarna på moderkortet. D.v.s. i andra änden av de sladdar du försöker hålla mot varandra.

Sätt en skruvmejsel så dom 2 pinnarna får kontakt med varandra.

Glöm inte att sätta i strömsladden till moderkortet först om du nu redan tagit ur den

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Aha. Inte kollat på moderkortet. Trodde baserat på manualen att det var "hål" och inte pinnar. Byglar borde jag ha nånstans...

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Om din resetknapp fungerar kan du koppla in den istället. Den gör samma sak.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndersFriberg:

Aha.
har ingen bygel men funkar väl med vilken ståltråd som?
Är jag på rätt plats?

<Uppladdad bildlänk>

Ja PS_ON till gnd startar nätdelen, om du byglar den så hoppar du över moderkortets funktioner så det är inte samma sak som att förbinda pwr on på moderkortet, är det fel på moderkortet så bör nätdelen ändå starta så i felsökningssyfte så blir det skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Om din resetknapp fungerar kan du koppla in den istället. Den gör samma sak.

Tanken har slagit mig.
Får väl hitta felet först så kanske det blir som du säger.
Tack för tips!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersFriberg:

Tanken har slagit mig.
Får väl hitta felet först så kanske det blir som du säger.
Tack för tips!

Fast om det fungerar med att koppla in resetknappen till powerknapp pinsen så vet du att moderkortet fungerar. Fungerar inte det heller så är du ändå ett steg närmare att hitta felet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maskaren:

Fast om det fungerar med att koppla in resetknappen till powerknapp pinsen så vet du att moderkortet fungerar. Fungerar inte det heller så är du ändå ett steg närmare att hitta felet.

Då vet man till och med att det är nått fel med startknappen i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja PS_ON till gnd startar nätdelen, om du byglar den så hoppar du över moderkortets funktioner så det är inte samma sak som att förbinda pwr on på moderkortet, är det fel på moderkortet så bör nätdelen ändå starta så i felsökningssyfte så blir det skillnad.

Ja, här händer det då ingenting. Trasigt nätagg, sålunda.
Får försöka hitta ett annat att prova med.
Tack för all hjälp i tråden!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Tack alla för support!
Det verkar vara så enkelt som att det var nätagget som gjort sitt. Bootar upp och kommer förbi BIOS. Mobo verkar vara intakt.
Tog alltså sönder startknappen i onödan men får i alla fall känslan av att tjuvkoppla varje ång jag ska starta.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Följdfråga:
Chassit är så dumt konstruerat att jag måste ta loss kyltornet från cpu:n för att få ut nätdelen.
Fråga: kylpastan jag har hemma är säkert femton år gammal. Funkar det eller är borde jag skaffa ny?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndersFriberg:

Följdfråga:
Chassit är så dumt konstruerat att jag måste ta loss kyltornet från cpu:n för att få ut nätdelen.
Fråga: kylpastan jag har hemma är säkert femton år gammal. Funkar det eller är borde jag skaffa ny?

Är den mjuk och inte så torkad att den inte kan spridas funkar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag hade exakt likadant när min CPU började ge sig, den började bli trögstartad o ju mer dagar det gick desto värre det blev.. till slut fick jag "spammasönder" strömknappen tills den gav sig helt. Men du skrev redan att det var nätagget så!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är den mjuk och inte så torkad att den inte kan spridas funkar den.

Perfa. Det var det jag hoppades.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Hmmm... Nu är allt inkopplat men kommer inte förbi bootskärmen. Jag vet att jag skrev ovan att jag kom förbi innan vilket jag inte minns längre.
Antingen så funkade allt när jag bara kopplade in ström och nätagget låg bredvid datorn eller så kom jag inte förbi bootskärm trots att jag skrev så. Nu när allt är monterat och klart så är det i alla fall stopp på bootskärmen.
Har startat en ny post här.. Som vanligt tacksam för all hjälp. <3

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)