Extern skärm låst i 60hz, annan skärm funkar i 240hz 1080p

Permalänk
Medlem

Extern skärm låst i 60hz, annan skärm funkar i 240hz 1080p

Hej,

Har bekymmer att nå 100 hz på min Samsung 34" C34J791 - https://www.displayspecifications.com/en/model/d3ee13ad
Laptopen i fråga är - https://rog.asus.com/laptops/rog-strix/2021-rog-strix-g15-adv...

Enligt spec ska detta fungera. Har en annan 24" 1080p skärm där jag med samma kabel kan ställa in 240hz men på denna Samsung skärm finns endast 50 eller 60 hz att välja på..

Kabeln är den medföljande thunderbolt 3 kabeln så jag kör power delivery till laptopen för att slippa stora nätadaptern.
Har även testat plugga in nätadaptern till laptopen, det hjälpte inte.

1080p skärmen fungerade på 240hz hemma med endast USB PD, alltså utan nätadaptern.

Har testat uppdatera GPU drivrutiner, firmware på skärmen m.m.
Har även testat annan TB3 kabel..

Nån som har en lösning?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Inte så att skärmen behöver "överklockas"/aktivera 100hz i des meny ? På visa skärmar dehövs det nu mera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

klarar skärmen över 60Hz i den upplösningen via Thunderbolt3/Displayport porten?

vad kör datorn/skärmen för DP version via den porten?

har för mig DP 1.2 är standard via TB3 men kan även köra 1.4 men det är upp till laptop/skärm tillverkaren om de vill implementera i enheten och de olika versionerna har olika max upplösning för X frekvens pga begränsning i bandbredd.

dock tror jag DP 1.2 ska räcka för upp till typ 130Hz i maxupplösningen (men osäker på det) och 1.3/1.4 upp till ~200hz.

testa sätta en lägre upplösning på skärmen och se om det låser upp möjligheten till högre frekvens. isf är det fråga om för låg bandbredd för det antingen i laptopänden eller skärmänden på porten iom att kabelbyte inte hjälpte såvida det inte var nått halvfabrikat ocertad kinakabel du testade med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

klarar skärmen över 60Hz i den upplösningen via Thunderbolt3/Displayport porten?

vad kör datorn/skärmen för DP version via den porten?

har för mig DP 1.2 är standard via TB3 men kan även köra 1.4 men det är upp till laptop/skärm tillverkaren om de vill implementera i enheten och de olika versionerna har olika max upplösning för X frekvens pga begränsning i bandbredd.

dock tror jag DP 1.2 ska räcka för upp till typ 130Hz i maxupplösningen (men osäker på det) och 1.3/1.4 upp till ~200hz.

testa sätta en lägre upplösning på skärmen och se om det låser upp möjligheten till högre frekvens. isf är det fråga om för låg bandbredd för det antingen i laptopänden eller skärmänden på porten iom att kabelbyte inte hjälpte såvida det inte var nått halvfabrikat ocertad kinakabel du testade med.

Laptop har DP 1.4 och skärmen har DP 1.2

Hittade nog förklaringen i manualen..
"When the product is connected to a USB Type-C notebook, the product supports up to 60 Hz vertical
frequency at the maximum resolution (3440 x 1440)."

Tidigare använde jag Macbook med TB3 tidigare till denna skärm och fick då 100 hz. Denna asus laptop klassas väl som de skriver i manualen "USB-C laptop" därav begränsningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri0218:

Laptop har DP 1.4 och skärmen har DP 1.2

Hittade nog förklaringen i manualen..
"When the product is connected to a USB Type-C notebook, the product supports up to 60 Hz vertical
frequency at the maximum resolution (3440 x 1440)."

Tidigare använde jag Macbook med TB3 tidigare till denna skärm och fick då 100 hz. Denna asus laptop klassas väl som de skriver i manualen "USB-C laptop" därav begränsningen..

Gissningsvis är det så att den laptop du använder nu bara använder två av de fyra höghastighetsbanorna i USB-C till DisplayPort. Då räcker bandbredden bara till 66Hz ungefär. Annars skall det räcka till 133 Hz.

(Min fusklapp för sånt här: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refr...

HBR2 är Displayport 1.2).

Om jag vore du så hade jag provat med en dummare kabel. Enklast är en som bara är USB-C till DisplayPort och inkopplad i skärmens DisplayPort. Fattar att du behöver extern ström då, men sen om det fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT