Utvecklingsdagbok: Pansarvagnsspel

Permalänk
Medlem

Utvecklingsdagbok: Pansarvagnsspel

Avslutade nyligen min utbildning och började på ett nytt jobb som INTE programmerare. Jobbet är riktigt kul men jag saknar programmerandet. Istället för att söka nytt jobb som kodapa så tänkte jag istället ägna mig åt lite programmering på fritiden.

Min plan är att skapa ett spel som i princip är en klon på pansarvagnsspelet ur Wii Play med flerspelarläge och i webbläsaren så att man enkelt kan spela med kamraterna. Filmen nedan visar enspelarläget i orginalet.

Jag tänkte dokumentera denna process här mest för min egen skull för att kunna kolla tillbaka, men jag hoppas väl också på att kunna inspirera eller att någon ska kunna dra lite lärdomar av mina fram- eller motgångar.

I alla fall, jag kanske postar lite sporadiskt här när det går framåt. Det är trots allt ett fritidsprojekt.

För lite bakgrund har jag en ingenjörsutbildning i bagaget, inte inom data eller programmering, men har trots det programmerat en del. Jag skulle säga att jag är på grundläggande nivå inom programmering. Har gjort små spel förut som hobbyuppgifter eller som delar av kurser, men inget för webbläsaren. Så mycket av projektet kommer antagligen att bestå av att lära sig, vilket jag också tänkte dokumentera. Jag skriver jag ganska väl i de vanliga språken (Java, C++, Python, JS osv.) och har gjort lite vanlig webbutveckling.

Mina nuvarande planer är att skriva allt i Javascript, kommer jag så långt att jag börjar fundera på flerspelarläge så får jag ta och bestämma mig för något lämpligt språk att skriva servern i.

Ha det gött, hej.

Permalänk
Medlem

Kvällen gick mest åt att uppdatera mina Javascriptkunskaper. Resultatet blev till slut en spelplan med valfritt antal pansarvagnar som går att placeras ut. De kan snurra och åka, men för närvarande bara på exakt samma sätt med olika ursprungspunkter. Kanonen (den röda pinnen) kan snurra oberoende av tanken, så det är lite kul. Fokus just nu är mest att få någon visuell representation av spelplanen så att jag kan börja se att den kommande spellogiken faktiskt fungerar.

Resurserna som jag använde för att läsa på var främst MDN, alltså Mozillas dokumentation. Utgick främst från: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Canvas_API för att ha något att rita på och https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Guide/Working_with_Objects för att borsta av mina kunskaper om Javascriptobjekt.

Permalänk
Medlem

Kul. Sitter själv och knåpar ihop ett webbaserat clicker spel. Gör det lite som en paus från mitt andra inlärningsprojekt och för att se om jag kan få till en okej kod för ett spel. Det blir ju som sagt ingen avancerad kod, men jag kanske kan så någon spelkodar-hjärncell

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det går framåt lite, nu går det att köra runt, svänga, och sikta. Svåraste under dagen var antagligen att få till allt rätt, en del linjär algebra och trigonometri krävdes för det. Det finns ingen kollisionshantering än, men det står högt upp på att-göra-listan.

Viktiga sidor idag var:
https://developer.mozilla.org För allmän JS dokumentation
https://asawicki.info/Mirror/Car%20Physics%20for%20Games/Car%20Physics%20for%20Games.html för att förstå hur pansarvagnen borde röra sig.
Enhetscirkeln och grundläggande linjär algebra var också den en stor tillgång när jag räknade riktningar och vinklar.

Skrivet av ELF:

Kul. Sitter själv och knåpar ihop ett webbaserat clicker spel. Gör det lite som en paus från mitt andra inlärningsprojekt och för att se om jag kan få till en okej kod för ett spel. Det blir ju som sagt ingen avancerad kod, men jag kanske kan så någon spelkodar-hjärncell

Skoj, clicker som i cookie-clicker? Lite samma här, spännande att se vad man kan skapa och något lär man sig nog. I värsta fall är det i alla fall ett bra tidsfördriv.

Permalänk
Medlem

När jag utvecklade våra spel så körde jag på kvällen med Twitch, resultatet blev ca 5000 följare & lite donationer som kom in då och då!

Dessutom sitter du och pratar med andra samtidigt vilket gjorde det hela 1000 gånger roligare!

Ett tips för att hålla motivationen uppe

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Skoj, clicker som i cookie-clicker? Lite samma här, spännande att se vad man kan skapa och något lär man sig nog. I värsta fall är det i alla fall ett bra tidsfördriv.

Exakt, ett sådant clickerspel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.