Veckans fråga: Drar du nytta av DLSS i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Va…? Ja?

Du kan skala upp till 4k och ner igen på vilken skärm som helst.

Nu med nvidias nya AI teknik DLSDR blir dessutom prestandapåverkan betydligt mindre.

Testa att Googla lite

Visst. Skärmen kan hantera 4k-signal och skala ner. Men det man ser på skärmen kan väl inte vara 4k eftersom skärmen rent fysiskt inte har så många pixlar?

Jag vet inte om jag har fått det här rejält om bakfoten dock.

Permalänk
Medlem

Jag använder FSR till mitt 1080Ti när det är implementerat som i ex. Far Cry 6, eller Cyberpunk.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin1:

Visst. Skärmen kan hantera 4k-signal och skala ner. Men det man ser på skärmen kan väl inte vara 4k eftersom skärmen rent fysiskt inte har så många pixlar?

Jag vet inte om jag har fått det här rejält om bakfoten dock.

Nä du har rätt. Upplösningen blir vad skärmwn kan visa och inte mer.
Det man är ute efter är att få fram ett bättre slutresultat av den renderade bilden. Aliasing blir bra mycket bättre än att köra det i originalstorlek. Detaljer återges bättre och så.

Intressant nog har även DLSS en del av de här fördelarna. Mencockså med högre framerate 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min display eller i detta fall TV har bara 1080p så kör native 1080p, eller 1440p render resolution med 1080p output i de spel jag håller 60fps+ i 1440p.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Datavetare

DLSS quality är, med ytterst få undantag, en no-brainer. Blir typiskt ingen skillnad eller något bättre (primärt då DLSS är väldigt bra på att eliminera "pixel shimmering") renderingskvalité.

Även om man inte behöver den högre FPS:en är en annan fördel att lägsta FPS blir ofta bättre av att GPUn kan jobba mindre då det finns mer "head-room" (t.ex. utnyttja boost-frekvens) för den att hantera temporära spikar i last.

Skrivet av FierceBrosnan:

Med 7900xt behöver jag oftast inte använda fsr. Men när det används är det oftast i PvP shooters och då alltid i 1440p quality eller native.

Med 2060 jag hade innan var det mer eller mindre ett måste för att få en bra upplevelse, spec efter kortet hade 2+ år på nacken. Men men 2060 med sina 6gb åldrades ju som Keith Richards. Utan dlss hade det varit ännu värre.

Blev det rätt där? Om så är det en brutal hyllning av 2060 som i princip säger: det kanske ser ut som om den kommer dö vilken sekund som helst, men resultatet är ändå att den verkar överleva i princip allt ("enda som kommer överleva ett storslaget kärnvapenkrig är kackerlackor och Keith Richards").

Skrivet av Leiri:

Nackdelen med blindtest i bild är att nackdelarna med DLSS, FSR, XESS och TAA är att de syns i princip endast i rörelse.

Omvänt visar inte heller stillbilder en av de största fördelarna med DLSS: kraftigt minskning av "shimmering", en artefakt som i alla fall jag tycker är både irriterande och tyvärr väldigt lätt att se.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Använder det enbart i ett fåtal mer krävande spel, annars brukar det oftast inte behövas med mitt 3060 TI i 1080p. Använder det ibland även i kombination med DLDSR, bara för att få bättre bildkvalité, då en del spel inte har stöd för DLAA.

Saknar ett läge över Quality när man kör i 1080p. DLSS Quality ger 720p internt vid 1080p, men ett läge som gav 960p internt istället skulle se bättre ut och man skulle ändå få en liten prestandaölning jämfört med ren 1080p. Det går som sagt att komma runt med DLDSR, men det är meckigt, speciellt om spelet inte har stöd för fullscreen så man måste ändra upplösningen på desktop. FSR har ofta en slider där man kan sätta procent istället, men det ser oftast mycket sämre ut än DLSS vid samma skalningsfaktor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Blev det rätt där? Om så är det en brutal hyllning av 2060 som i princip säger: det kanske ser ut som om den kommer dö vilken sekund som helst, men resultatet är ändå att den verkar överleva i princip allt ("enda som kommer överleva ett storslaget kärnvapenkrig är kackerlackor och Keith Richards"

Det är väl ett sätt att tolka det på. Att vara helt beroende av dlss ser jag inte som en brutal hyllning av 2060, snarare att dlss är bra men till slut och lite för fort blev 6gb en stark begränsning även med dlss.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.