Högtalare för musikproduktion (Max 3000 kr?) och fråga ang. högtalare i lägenhet med grannar

Permalänk

Högtalare för musikproduktion (Max 3000 kr?) och fråga ang. högtalare i lägenhet med grannar

Hej! Jag vill förbättra mitt sound på min musik så jag tänkte att det vore en bra idé att uppgradera mina högtalare. Jag har dock ingen stor budget jag kan röra mig med så jag tänkte max runt 3000.

Egentligen har jag nog 3 frågor...

1: Jag bor i lägenhet och ska producera musik. Finns det något jag kan göra för att inte få grannar som knackar på och klagar? Jag har sett vissa hemmastudios som ställer sina monitorer på någon sorts stativ/pads. Hjälper sånt mot vibrationer som kan störa grannar eller har det främst någon annan funktion?

2: Är det en dum idé om jag är orolig för att störa grannar och borde investera i ett par bra hörlurar istället?

3: Vilka kan ni rekommendera? Förstår att man får bättre ljud med större högtalare, men eftersom jag ändå inte kan ha på så hög musik i långa perioder så kanske det är bättre jag håller mig till några mindre, men bra?

Vad tror ni om dessa?
https://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g3.htm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Köp ett par neutrala lurar istället så slipper du sura grannar när du vill dra på lite.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Som sagt, skaffa bra lurar så slipper du både sura grannar och rummets påverkan på ljudet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Borde man inte kunna ha på lagom med volym då utan att störa grannar? Hur gör ni andra som skapar musik hemma?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha en dialog med grannarna. Så slipper man trippa på tårna i onödan. Det är ofta bättre att du kommer före än att de knacker på din dörr efter. De kan diktera tider som de tycker det är ok att du spelar och när de gärna ser att det är tyst.

Man kan ju sätta dämpningsmatta på väggen bakom högtalarna, är väl för basljudet om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Borde man inte kunna ha på lagom med volym då utan att störa grannar? Hur gör ni andra som skapar musik hemma?

De använder lurar antar jag?
För 3k får du ett par riktigt bra studiolurar (neutrala).
Eller så kör du på klassikern Sony MDR-7506 som kostar dryga tusenlappen. Använts i mååååååånga studios o radiostationer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Se min signatur för desktop setup. Jag använder den inte för musikproduktion, men jag lyssnar en del på musik. Jag skulle säga att kvällstid går det inte att spela på en volym som är tillräcklig för att producera musik. Dagtid, ja, om du inte gillar att dra på jättemycket.

Som du kanske vet sprider sig basen rätt bra, och drar du ner volymen tills den inte gör det så tappar du ganska mycket detaljer i musiken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Som många andra nämnt här är det hörlurar som gäller om du inte vill dedikera ett helt rum för ombyggnation dvs optimal placering av högtalare / lyssnarposition / isolering.

Det är OMÖJLIGT att få ett balanserat ljud utan att göra det 100% seriöst.

Du kommer väldigt långt på att endast skaffa bra hörlurar!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Du använder lurar för själva arbetet. Sen kan du använda ett par högtalare för kvalitetskontroll. Men att jobba med den senare kan du glömma med nuvarande förutsättningar.

Sony MDR-7506 använder jag och tycker de är fantastiska. Neutralt med brett omfång. Krusidullerna får man sen skapa under produktion. 👍