Spel går segt som sirap efter Windows uppdatering

Permalänk

Spel går segt som sirap efter Windows uppdatering

Jag har nu suttit och försökt få ordning på en två månader gammal dator som fungerat bra fram tills nu. Försöker jag starta något spel går det extremt sakta och laggar något otroligt. Har avinstallerat både AMD och Nvidia drivrutiner och installerat om allt utan resultat. Det enda jag vet som hänt med datorn är att där kom en Windows Update och efter detta går den inte att spela på längre. Försöker jag starta ett youtube klipp går det även där otroligt segt. Blir inte klok på om det är något med hårdvaran som är kass eller något mjukvaru relaterat.

Misstänker starkt att något är fel men hur ska man felsöka detta?

Hjälp mottages tacksamt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of the Bamse

Börja med att ta reda på vad som käkar CPU. Vad rapporterar t.ex. Task manager? Är det någon process som springer iväg på 100% cpu?

Hur ser dina temperaturer ut? Mät med t.ex. Realtemp eller hwinfo64

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollat eventloggen?

Permalänk
Medlem

Var det 22H2-uppdateringen för Windows 11 så har det ju varit känt ett tag att den kan ge lägre prestanda. Som jag förstår det skulle det ha lösts med 517.48-drivisarna från Nvidia.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kan det satts en power limit på GPU:n? Det hände mig en gång att MSI Afterburner ändrat power limit till 10% utan att jag själv dragit i reglaget. Ändrade tillbaka till 100% och problemet löst.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Börja med att ta reda på vad som käkar CPU. Vad rapporterar t.ex. Task manager? Är det någon process som springer iväg på 100% cpu?

Hur ser dina temperaturer ut? Mät med t.ex. Realtemp eller hwinfo64

De ligger där dom ska vara.

Skrivet av reverend benny:

Kollat eventloggen?

Var hittar jag den?

Skrivet av Phod:

Var det 22H2-uppdateringen för Windows 11 så har det ju varit känt ett tag att den kan ge lägre prestanda. Som jag förstår det skulle det ha lösts med 517.48-drivisarna från Nvidia.

Kör på Windows 10 med senaste Nvidia drivrutiner.

Skrivet av Duder:

Kan det satts en power limit på GPU:n? Det hände mig en gång att MSI Afterburner ändrat power limit till 10% utan att jag själv dragit i reglaget. Ändrade tillbaka till 100% och problemet löst.

Det ska jag kolla upp. Om jag kollar taskmanager när jag försöker starta upp ett youtube klipp står båda GPU:erna på 0%. Det är som att ljuset är tänt men ingen är hemma helt plötsligt och jag förstår inte varför.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De ligger där dom ska vara.

Var hittar jag den?

Kör på Windows 10 med senaste Nvidia drivrutiner.

Det ska jag kolla upp. Om jag kollar taskmanager när jag försöker starta upp ett youtube klipp står båda GPU:erna på 0%. Det är som att ljuset är tänt men ingen är hemma helt plötsligt och jag förstår inte varför.

https://www.thefastcode.com/sv-eur/article/what-is-the-window...