Dual boot Linux och Windows 11
Tänkte att jag skulle testa dual boot Windows 11 med Linux. Jag använder Arch Linux primärt men när jag började kolla lite på det inser jag att Microsoft gjort det svårt med dual boot. Eller Arch Linux gör det svårt, beroende på hur man ser det.
Secure boot och TPM. Jovisst min hårdvara stödjer detta. Men inte Arch Linux.
Finns några alternativ.
Välja annan dist som stödjer secure boot. Exempelvis ubuntu eller fedora. Ingen av dem faller mig i smaken. Kanske debian men har köpt ny hårdvara (13700K) så vill ha modern kärna. Man kan förstås köra backportad kärna på debian. Tänkbart alternativ. Vill jag leka med Arch kan jag virtualisera det.
Slå på secure boot när jag bootar Windows. Känns krångligt att joxa i bios fram och tillbaka.
Försöka få Arch att boota med secure boot enabled. Ska gå att göra med shim bootloader. Inte supportat, risk för krångel. Men kanske lättare än jag tror?
Stänga av secure boot i Windows 11. Verkar som man tappar features som automstiska uppdateringar och möjligheten att köra Android appar.
Virtualisera Windows 11. Detta är nog det jag lutar mest mot. Det går att emulera TPM men behöver jag ens detta när hårdvaran stödjer det? Hur som helst detta ger bra flexibilitet. Men jag vill ju ha kraften från min GPU i Windows. Nu har jag fått en igpu på min nya hårdvara så jag skulle kunna göra passtrough på mitt 5700 XT och köra intel grafik i Linux. Men man kanske tappar viss prestanda jämfört med bare metal.
Eller så bara struntar jag i Windows. Har i flera år bara kört Windows 10 i VM. Men det är lite utmaning att få till detta. Visst man kan ha Windows 10 bare metal också men var det inte bättre stöd för P och E cores i Windows 11?
Kanske köra fullt ut med virtualisering? Boota någon virtualiseringshost och starta alla mina operativsystem därifrån. Eller att jag kör mitt Arch Linux i botten och allt annat i olika VM.
Hur gör ni med dual boot?