Dual boot Linux och Windows 11

Permalänk
Medlem

Dual boot Linux och Windows 11

Tänkte att jag skulle testa dual boot Windows 11 med Linux. Jag använder Arch Linux primärt men när jag började kolla lite på det inser jag att Microsoft gjort det svårt med dual boot. Eller Arch Linux gör det svårt, beroende på hur man ser det.

Secure boot och TPM. Jovisst min hårdvara stödjer detta. Men inte Arch Linux.

Finns några alternativ.

Välja annan dist som stödjer secure boot. Exempelvis ubuntu eller fedora. Ingen av dem faller mig i smaken. Kanske debian men har köpt ny hårdvara (13700K) så vill ha modern kärna. Man kan förstås köra backportad kärna på debian. Tänkbart alternativ. Vill jag leka med Arch kan jag virtualisera det.

Slå på secure boot när jag bootar Windows. Känns krångligt att joxa i bios fram och tillbaka.

Försöka få Arch att boota med secure boot enabled. Ska gå att göra med shim bootloader. Inte supportat, risk för krångel. Men kanske lättare än jag tror?

Stänga av secure boot i Windows 11. Verkar som man tappar features som automstiska uppdateringar och möjligheten att köra Android appar.

Virtualisera Windows 11. Detta är nog det jag lutar mest mot. Det går att emulera TPM men behöver jag ens detta när hårdvaran stödjer det? Hur som helst detta ger bra flexibilitet. Men jag vill ju ha kraften från min GPU i Windows. Nu har jag fått en igpu på min nya hårdvara så jag skulle kunna göra passtrough på mitt 5700 XT och köra intel grafik i Linux. Men man kanske tappar viss prestanda jämfört med bare metal.

Eller så bara struntar jag i Windows. Har i flera år bara kört Windows 10 i VM. Men det är lite utmaning att få till detta. Visst man kan ha Windows 10 bare metal också men var det inte bättre stöd för P och E cores i Windows 11?

Kanske köra fullt ut med virtualisering? Boota någon virtualiseringshost och starta alla mina operativsystem därifrån. Eller att jag kör mitt Arch Linux i botten och allt annat i olika VM.

Hur gör ni med dual boot?

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda Windows till? Jag tror det styr en del hur du ska "installera" Windows.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag kör pop OS och win 10 dualboot. Inte haft hårdvara för win 11 så varit en ickefråga för mig tills nyligen. Anledningen att jag kör dualboot är att använda vettiga bildhanteringsprogram, något som ännu verkar svårt på Linux.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag använder Darktable just nu. Jag har lämnat Windows helt på min stationära och kör Endeavour på den och rullar på riktigt bra. Alt är att du i bios gör en fast load med secure boot på och en annan med secure boot off med rätt boot partition.

Alternativt som du säger så kör du ett windows WM under linux med PT.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hmm duger inte Gimp?

Jo varför inte bara köra med Ubuntu så länge ? så tar du steget, det tar ju lite tid att lära och så jäkla lätt och smidigt är det verkligen inte. Senare när önskad version får stödet så är det ju bara att byta.

Att ta steget en gång för alla är ju viktigare än att krångla till det med olika diverse tankesätt. WIN 11 suger ju med allt man håller på med så det bör ju undvikas in i det längsta och det är också orsaken till varför jag tog steget en gång för alla.

Eller varför inte stänga av Secure Boot och kör WIN 10 i stället. Du vet väl vad du håller på med och hur stor är då risken att råka ut för ett sånt där "farligt program" är förmodligen minimal och samtidigt så slipper du allt vad 11 heter.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kollade benchmarks på nätet för Alder Lake (gissar att Raptor Lake som jag har är är liknande) och det var ingen märkbar skillnad i prestanda mellan Windows 10 och 11 så där föll argumentet bort att ha Windows 11 bare metal, går lika bra med Windows 10 som inte kräver secure boot. Hade för mig att det skulle vara någon prestandaskillnad men det var kanske bara teoretiskt. Typ någon scheduler eller något.

Jag funderar på att börja videoredigera i Davinci Resolve. Davinci Resolve finns också till Linux men sist jag testade för något år sedan fungerade det inte särskilt stabilt i Linux. Kanske har förbättrats på senare tid? Trolig orsak är att då när jag testade krävdes proprietära drivrutiner för mitt 5700XT grafikkort i Linux för davinci resolve (av någon konstig anledning) och proprietära drivare var ingen höjdare med AMD grafikkort på Arch Linux. Ska ge det ett nytt försök med open source AMD drivrutiner i Linux men det är intressant att jämföra prestandan och hur bra det fungerar i olika OS. Kanhända att det funkar bättre med Nvidia grafikkort generellt? Osäker på om det var Linux eller AMD grafiken som var orsaken till krånglet. Troligen hade utvecklarna av programmet inte prioriterat Linux-stödet.

Windows 11 får bli i en VM. Är alltid skoj att testa. Synd att det kräver secure boot för full funktionalitet. Visst finns säkert anledningar men det krånglar till det. Jag använder inte Windows jättemycket men vissa programvaror fungerar bättre där. Jag gillar också att programmera. Har till exempel lekt lite med att göra Androidappar. Därför är jag nyfiken på stödet för androidappar i windows 11 och hur detta fungerar. Detta är också anledningen att jag har chromeos som alternativ på min laptop (där kan man också köra androidappar). Med flutter kan jag också göra appar för ios (samt även appar för windows och macos desktop). Kräver dock macos för att kompilera till ios. Så ska försöka få till en hackintosh. Har det på laptopen men den är rätt långsam. Eller så får jag köpa en macbook. Mycket kan man ju virtualisera men inte allt.

Edit: https://wiki.archlinux.org/title/Unified_Extensible_Firmware_...

Det verkar ju finnas en möjlighet där att köra igång GRUB som i sin tur inte kräver signerade binärer, om man bara vill uppfylla kraven för Windows 11 utan att bry sig om säkerheten. Ska nog testa detta sätt.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara dual boot när jag har att göra med maskiner där jag inte lätt kan virtualisera minst en GPU, dvs äldre maskiner eller laptops med bara en grafikkrets. Annars får Windows sällan röra övrig hårdvara direkt.

Nu har jag inte grävt på djupet när jag jämfört prestanda mellan baremetal och virtualiserat, men jag har för det mesta haft svårt att mäta någon skillnad (annat än sånt som direkt kan kopplas till mängden hårdvara systemet har tillgång till). För grafikkortsprestanda har det varit i stort sett lika. Jag tycker definitivt du kan pröva ge AMD-kortet till en virtuell Windows 11 och se hur det funkar med DaVinci resolve och liknande, jag blir inte förvånad om det blir smidigare än dual-boot när allt är inräknat. Speciellt om du lägger upp det som du beskriver nu, då har du ju alla möjligheter att falla tillbaka på dual-boot när som helst.

Vad som sällan fungerar är att flytta grafikkort mellan host och guest utan omboot. Så om du behöver AMD-kortet i både host och guest försvinner de flesta fördelarna. Mellan två olika guests brukar det gå bra dock. Sen är AMDs kort idag tyvärr mindre pålitliga än nVidia för virtualisering. Fler buggar, som drabbar vissa modeller, men med rätt modeller så fukar det bra. Medan nVidia alltid varit pålitliga rakt över brädet, och numera också officiellt stöder passthrough.

Jag har sett att folk virtualiserar hackintosh också ovanpå Linux, men har inte koll på hur lätt eller svårt det är. Jag vet inte heller hur det fungerar med P och E cores virtuellt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag får testa. Det är liksom halva nöjet att prova och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag får testa. Det är liksom halva nöjet att prova och se vad som händer.

Precis så! Det måste dessutom vara som en dröm att testa nya grejer på Arch. Dokumentationen på wikin är alltid spot on, så bra att även om jag aldrig kört Arch själv så är det den wikin jag kollar om jag ska pröva nåt nytt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Så från Arch wiki

"It might be worth mentioning that if you are not actually interested in the security brought by Secure Boot and are only enabling it to meet the requirements posed by Windows 11, you may want to consider disabling the validation process in shim with mokutil --disable-validation. In that case you will not need to sign grub (sbat probably still needed) or the kernel images and at the same time be able to boot Windows with chainloader in grub."

Alltså kör man en Linux-dist som supportar secure boot så kan det så klart vara värt att säkra hela bootsekvensen med signerade binärer och krypterad root. Men jag vill bara leka i hemmalabbet och ser det bara som något som begränsar min frihet.

Så shim är en bootloader signerad med Microsofts nyckel. Sedan lägger man till egna signaturer i den där mokutil för att fortsätta boota något annat. Microsofts nyckel ligger redan i bios så chainloadar man windows så bootar det då normalt med secure boot. Samtidigt om man inaktiverar mokutils nyckelkontroll kan man boota vad som helst därifrån. Gissar att det är så man kan göra. Så drar man igång en vanlig GRUB utan nyckelkontroll så kan man däriftån boota annat på osäkert sätt.

Permalänk
Medlem

Om du kör med moderkortets bootmeny så behöver du inte tänka på secure boot, kör sj win11 + arch Linux på det sättet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Precis så! Det måste dessutom vara som en dröm att testa nya grejer på Arch. Dokumentationen på wikin är alltid spot on, så bra att även om jag aldrig kört Arch själv så är det den wikin jag kollar om jag ska pröva nåt nytt.

Ja jag har kört Arch Linux ganska länge nu. Kanske 10 år snart. Är väl både och. Kan ta tid att få det som man vill. Många uppdateringar hela tiden. Men man lär sig hur det funkar. På min laptop kör jag debian istället. Kan ta tid mellan gångerna och jobbigt att alltid behöva uppdatera saker om man kör Arch. Där vill jag ha det stabilt, bara starta och köra. När jag väl använder datorn är det ingen skillnad. Skrivbordet ser ungefär likadant ut. Går också åt båda hållen. Jaha vad smidigt det här var i debian då, vad kör de för att det ska bli så här? Sedan ändrar jag i min Arch så det funkar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan ta tid mellan gångerna och jobbigt att alltid behöva uppdatera saker om man kör Arch.

Jag körde Gentoo i 8-9 år, och precis detta var skälet till att jag tillslut bytte till Ubuntu. Det gick inte att planera uppdateringarna med en rullande dist. Tyvärr så har både Ubuntu och även Pop OS som jag kör nu blivit mer "rullande" till sin natur, även om de fortfarande har major releases med förutsägbara cykler. Jag är inne på att kanske byta till Debian och dra in en backportad nyare kärna, som jag sen fryser ett tag framåt. Samtidigt använder jag både virtualisering och ZFS mycket, det är områden där det sker mycket utveckling och då är det inte optimalt att sitta med för gammal mjukvara. Så det är en knepig avvägning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag körde Gentoo i 8-9 år, och precis detta var skälet till att jag tillslut bytte till Ubuntu. Det gick inte att planera uppdateringarna med en rullande dist. Tyvärr så har både Ubuntu och även Pop OS som jag kör nu blivit mer "rullande" till sin natur, även om de fortfarande har major releases med förutsägbara cykler. Jag är inne på att kanske byta till Debian och dra in en backportad nyare kärna, som jag sen fryser ett tag framåt. Samtidigt använder jag både virtualisering och ZFS mycket, det är områden där det sker mycket utveckling och då är det inte optimalt att sitta med för gammal mjukvara. Så det är en knepig avvägning.

Man kan köra ZFS från debian backports. Version 2.1.5 som ligger där är hyfsat ny. Där finns också kärnor upp till 6.0, vilket är högre än vad ZFS 2.1.5 stödjer. Så kärna 5.18 och ZFS version 2.1.5 är nog högsta kombon i debian just nu som finns i bullseye-backports.

ZFS har varit problematiskt på Arch Linux då linuxkärnan oftast är nyare än vad ZFS officiellt stödjer. Då kan man köra linux-LTS kärnan men den är istället ganska gammal. Så debian är nog ändå ganska bra val för användning av ZFS.

Virtualisering på debian har jag dålig koll på. Kanske finns backportade programvaror för detta också. Fast om allt ska backportas kanske man hellre kör något annat.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte att det var något problem riktigt att dualboota Windows 11 och Arch om jag ska vara ärlig men det var ett tag sen jag gjorde det. Eventuellt körde jag in i BIOS och valde att boota från Windowsdisken rakt av bara istället för att försöka via GRUB. Det beror ju lite på hur ofta du byter mellan OS:en om det är en vettig/bekväm lösning.

Annars om du t.ex. kör Windows bara för att spela på så har du ju alltid möjligheten att köra en virtuell maskin med PCI passthrough (VFIO) och därmed få typ full prestanda när du vill spela utan att behöva starta om. Enklast om du har ett extra grafikkort (går bra med ett integrerat). Då får du bara starta din Windows-VM och sen växla input på skärmen till den som sitter i ditt riktiga grafikkort. Windows 11 funkar bra med det här också eftersom KVM/Qemu kan skicka med ditt TPM-chip så att inte W11 bråkar om den saken.

Alternativt om du sitter på två riktiga GPUer (den i hosten behöver inte vara speciellt snabb ö.h.t. så länge den kan sitta i en PCIe-port som ger någorlunda bandbredd) så kan du köra looking-glass med bra prestanda och köra Windows i ett separat fönster. Detta spår kräver lite pill med cpu pinning och sånt innan det fungerar bra men om du gillar att ha något att pilla med så är det ju att rekommendera.

Har du en extra disk att avvara helt och hållet till Windows har du även fördelen (förutom bättre prestanda) att du kan köra Windows helt native vid behov genom att åter igen bara välja att boota från den i BIOS om det är något som strular eller om du vill kräma ut de sista procenten prestanda.

Som vanligt finns det en utmärkt artikel på archwikin om detta, samt att du kan läsa mer på reddit.com/r/vfio

https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

https://old.reddit.com/r/archlinux/comments/yv36l2/easiest_gp... Detta program kan underlätta lite med att få igång det underliggande för att du ska kunna skicka vidare en GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=7XbQOjfnxbU&feature=emb_title
Presentation av looking-glass

EDIT: Såg att du skulle köra programvaror. Borde inte vara något som helst problem då om det inte är beroende av grafik och ljud på det sättet. Kör virtuellt istället så slipper du dualboota!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag minns inte att det var något problem riktigt att dualboota Windows 11 och Arch om jag ska vara ärlig men det var ett tag sen jag gjorde det. Eventuellt körde jag in i BIOS och valde att boota från Windowsdisken rakt av bara istället för att försöka via GRUB. Det beror ju lite på hur ofta du byter mellan OS:en om det är en vettig/bekväm lösning.

Annars om du t.ex. kör Windows bara för att spela på så har du ju alltid möjligheten att köra en virtuell maskin med PCI passthrough (VFIO) och därmed få typ full prestanda när du vill spela utan att behöva starta om. Enklast om du har ett extra grafikkort (går bra med ett integrerat). Då får du bara starta din Windows-VM och sen växla input på skärmen till den som sitter i ditt riktiga grafikkort. Windows 11 funkar bra med det här också eftersom KVM/Qemu kan skicka med ditt TPM-chip så att inte W11 bråkar om den saken.

Alternativt om du sitter på två riktiga GPUer (den i hosten behöver inte vara speciellt snabb ö.h.t. så länge den kan sitta i en PCIe-port som ger någorlunda bandbredd) så kan du köra looking-glass med bra prestanda och köra Windows i ett separat fönster. Detta spår kräver lite pill med cpu pinning och sånt innan det fungerar bra men om du gillar att ha något att pilla med så är det ju att rekommendera.

Har du en extra disk att avvara helt och hållet till Windows har du även fördelen (förutom bättre prestanda) att du kan köra Windows helt native vid behov genom att åter igen bara välja att boota från den i BIOS om det är något som strular eller om du vill kräma ut de sista procenten prestanda.

Som vanligt finns det en utmärkt artikel på archwikin om detta, samt att du kan läsa mer på reddit.com/r/vfio

https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

https://old.reddit.com/r/archlinux/comments/yv36l2/easiest_gp... Detta program kan underlätta lite med att få igång det underliggande för att du ska kunna skicka vidare en GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=7XbQOjfnxbU&feature=emb_title
Presentation av looking-glass

EDIT: Såg att du skulle köra programvaror. Borde inte vara något som helst problem då om det inte är beroende av grafik och ljud på det sättet. Kör virtuellt istället så slipper du dualboota!

Tackar för info. Jag har gjort VFIO passthrough av en GPU tidigare. Man dedikerar GPUn till virtuell maskin och gör den otillgänglig för hosten.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Windows 11 fungerar utan några märkbara problem även när secure boot inte är igång (bios var ställt i läge secure boot men i "setup mode", men windows 11 säger att hårdvarusäkerhet är OK i detta läget, men secure boot rapporteras som inte aktiverat). Ett alternativ skulle kunnat vara att behållit den i denna "setup mode" och kört vidare utan att aktivera secure boot. Vet inte om det hade vållat några problem i längden med Windows 11. Jag sparkade ändå igång secure boot "user mode" i bios och det gick också bra. Med "user mode" aktivt så rapporterade Windows 11 att det kör med "säker start" aktivt. Krypterade sedan windows-disken med bitlocker så jag fick i alla bockar på enhetssäkerhet.

Nästa steg blir att försöka få in Linux på en annan SSD.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig att försöka få Arch Linux fungera med secure boot.

Hittade detta inlägg:
https://www.reddit.com/r/archlinux/comments/ug9pu0/sbctl_how_...

Så man kan generera efistub som inkluderar allt som behövs för att boota Arch Linux och signera den med egna nycklar som man lägger in i moderkortet i tillägg till microsofts nycklar. Då behövs inte shim så som jag förstår det. Arch kan man ställa in att generera efistub och signera den automatiskt i samband med uppgradering av kärna och bootloader.

Edit: Verkar inte jättekrångligt.
https://github.com/Foxboron/sbctl/wiki/Linux-Windows-Dual-Boo...