Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Vad har du för tankar kring mitt lösningsförslag https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... och https://www.inet.se/produkt/1903542/asus-tuf-gaming-a520m-plu... i förhållande till att lägga till nätverkskortet?

Lyckades skriva förbi varandra.

53 kr över budgeten men jag hade satsat på 32 GB RAM ändå, är ju klart billigare per GB än 16 GB.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6DEOAQ2rM4gGT1RHuML_6pTllsw/p1k-of-sweden

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Ok, får se om det argumentet accepteras.
Var kom fläktsplittern in i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Ok, får se om det argumentet accepteras.
Var kom fläktsplittern in i bilden?

Bör inte behövas med det här chassit kom jag på då det har färre fläktar än det jag brukar rekommendera.

Går ju att ta ett billigare chassi men jag hittar inget billigare som är riktigt vettigt och finns i lager just nu.

CMP 510, I3 Neo och Montech AIR X är alla prisvärda chassin men finns inte i lager just nu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Bör inte behövas med det här chassit kom jag på då det har färre fläktar än det jag brukar rekommendera.

Går ju att ta ett billigare chassi men jag hittar inget billigare som är riktigt vettigt och finns i lager just nu.

CMP 510, I3 Neo och Montech AIR X är alla prisvärda chassin men finns inte i lager just nu.

Hatten av och tack för all hjälp, du kan bevisligen din sak!

Blev ju en bra sak att jag lånade tråden så att TS fick med ett Wi-Fi-kort.😉

Permalänk

Jo, det var bra även om jag inte vet om det nånsin kommer komma till användning 😅. Sen lyckades jag få 400kr rabatt på Windows exakt när jag beställde. Förstår inte hur det gick till men det skadade ju inte 😝

Skrivet av P1K of Sweden:

Hatten av och tack för all hjälp, du kan bevisligen din sak!

Blev ju en bra sak att jag lånade tråden så att TS fick med ett Wi-Fi-kort.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Jo, det var bra även om jag inte vet om det nånsin kommer komma till användning 😅. Sen lyckades jag få 400kr rabatt på Windows exakt när jag beställde. Förstår inte hur det gick till men det skadade ju inte 😝

Det fungerar även bra att koppla Bluetooth-hörlurar till datorn med den adaptern.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Jo, det var bra även om jag inte vet om det nånsin kommer komma till användning 😅. Sen lyckades jag få 400kr rabatt på Windows exakt när jag beställde. Förstår inte hur det gick till men det skadade ju inte 😝

De har Swec rabatt på Windows

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

De har Swec rabatt på Windows

När går den in?
Ser ingen förändring när jag lägger det i varukorgen. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

När går den in?
Ser ingen förändring när jag lägger det i varukorgen. 🤔

Du måste skapa ett konto hos Inet.se och där verifiera ditt namn på sweclockers. Då får du rabatt på saker som gäller för sweclockers medlemmar. Så gjorde jag i alla fall.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Du måste skapa ett konto hos Inet.se och där verifiera ditt namn på sweclockers. Då får du rabatt på saker som gäller för sweclockers medlemmar. Så gjorde jag i alla fall.

Det har jag redan men priset påverkas inte.

Står att jag är verifierad Swecmedlem och köpte ett xbox på blackfriday för swecmedlemmar för en massa år sedan. 🤔

Edit: Har ringt Inet och kollat, kampanjen gick ut här om dagen. 😊
FML 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Det har jag redan men priset påverkas inte.

Står att jag är verifierad Swecmedlem och köpte ett xbox på blackfriday för swecmedlemmar för en massa år sedan. 🤔

Edit: Har ringt Inet och kollat, kampanjen gick ut här om dagen. 😊
FML 😅

Attans också! Trist läge.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Datorn har anlänt. Vad jag förstår från mailet jag fick vid leverans ingår inga kablar. Behöver jag köpa till en strömkabel? Vilken? Nåt annat som behövs för att kunna starta den? 🤔🙈😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Datorn har anlänt. Vad jag förstår från mailet jag fick vid leverans ingår inga kablar. Behöver jag köpa till en strömkabel? Vilken? Nåt annat som behövs för att kunna starta den? 🤔🙈😬

Nää självklart ska alla kablar ingå så du kan starta datorn! Kollat igenom paketet noga så att du inte missat strömkabeln?

Permalänk

Då missförstod jag! Så bra.

Ska se om jag kan bära upp den från förrådet och kontrollera så att allt är med ikväll när barnen somnat

Tack!

Skrivet av arknvgh:

Nää självklart ska alla kablar ingå så du kan starta datorn! Kollat igenom paketet noga så att du inte missat strömkabeln?

Permalänk

Nu har jag öppnat låda med datorn och även ringt Inet. Strömkabel ingår inte. Tur jag märkte det 😬☺️.

Skrivet av arknvgh:

Nää självklart ska alla kablar ingå så du kan starta datorn! Kollat igenom paketet noga så att du inte missat strömkabeln?

Permalänk
Medlem

Alltså va? Nu har jag inte varit med från trådens början men... Du har satt ihop en dator i delar, och låtit Inet bygga ihop den åt dig?
Det är väl klart att det ska finnas en strömkabel då. Det ingår ju till nätagget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Nu har jag öppnat låda med datorn och även ringt Inet. Strömkabel ingår inte. Tur jag märkte det 😬☺️.

Strömkabeln kanske ligger i kartongen för nätagget?
Kolla i de andra kartongerna som brukar följa med

Permalänk

Just det nätaggregatet ingick det inte med tydligen enligt inet…

Skrivet av CEM:

Strömkabeln kanske ligger i kartongen för nätagget?
Kolla i de andra kartongerna som brukar följa med

Permalänk

Det ska inte ingå enligt Inet tyvärr 😬

Skrivet av CEM:

Strömkabeln kanske ligger i kartongen för nätagget?
Kolla i de andra kartongerna som brukar följa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Det ska inte ingå enligt Inet tyvärr 😬

Aldrig hört talas om det, sjukt

Det är iaf en sån här du ska ha.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

ja, en c13 va?

Skrivet av Purrfected:

Aldrig hört talas om det, sjukt

Det är iaf en sån här du ska ha.
https://i.imgur.com/lzkSELw.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

ja, en c13 va?

Aldrig tänkt på vad de heter, men ja, ser så ut!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Det ska inte ingå enligt Inet tyvärr 😬

Mycket märkligt att den inte är med. Den ingår ju till alla nätdelar man har köpt. Finns med i kartongen. Det var ett mycket märkligt sätt att inte skicka med från Inet. Står det på deras montering sida egentligen? jag kan inte se att det framgår att man inte skickar med en strömkabel och då förväntar man sig ju det!

Från Inets hemsida - https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Viktigt att tänka på:

Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen
Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.
Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.
Vi genomför inte installationer av extra grafikkortskylning, sleeving och custom loops.
Efter att din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.
Köper du kylning till din processor så kommer original CPU-kylaren inte att medfölja.
Eventuella kartonger till dina produkter som du valt till din PC kommer inte följa med. Endast manualer, överblivet kablage, skruvar och smådelar från monteringen medföljer.
Vid beställning av tjänsten "byggnation & test av valfria komponenter" så gäller inte ångerrätten. Datorn monteras med komponenter skräddarsytt valda av dig och klassas därmed som en specialbeställning.
Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1200/1700 (DDR4) max 3200MHz, Intel 1700 (DDR5) max 4800MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen 5000 - max 3200MHz
AMD Ryzen Threadripper PRO 5000 - max 3200MHz
Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

ja, det var kanske dåligt. Jag vet ju inte alls o h verkar inte ha kunnat göra så mycket annorlunda utan får åka och köpa en...

Skrivet av NightFred:

Mycket märkligt att den inte är med. Den ingår ju till alla nätdelar man har köpt. Finns med i kartongen. Det var ett mycket märkligt sätt att inte skicka med från Inet. Står det på deras montering sida egentligen? jag kan inte se att det framgår att man inte skickar med en strömkabel och då förväntar man sig ju det!

Från Inets hemsida - https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Viktigt att tänka på:

Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen
Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.
Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.
Vi genomför inte installationer av extra grafikkortskylning, sleeving och custom loops.
Efter att din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.
Köper du kylning till din processor så kommer original CPU-kylaren inte att medfölja.
Eventuella kartonger till dina produkter som du valt till din PC kommer inte följa med. Endast manualer, överblivet kablage, skruvar och smådelar från monteringen medföljer.
Vid beställning av tjänsten "byggnation & test av valfria komponenter" så gäller inte ångerrätten. Datorn monteras med komponenter skräddarsytt valda av dig och klassas därmed som en specialbeställning.
Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1200/1700 (DDR4) max 3200MHz, Intel 1700 (DDR5) max 4800MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen 5000 - max 3200MHz
AMD Ryzen Threadripper PRO 5000 - max 3200MHz
Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Mycket märkligt att den inte är med. Den ingår ju till alla nätdelar man har köpt. Finns med i kartongen. Det var ett mycket märkligt sätt att inte skicka med från Inet. Står det på deras montering sida egentligen? jag kan inte se att det framgår att man inte skickar med en strömkabel och då förväntar man sig ju det!

Från Inets hemsida - https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Viktigt att tänka på:

Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen
Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.
Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.
Vi genomför inte installationer av extra grafikkortskylning, sleeving och custom loops.
Efter att din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.
Köper du kylning till din processor så kommer original CPU-kylaren inte att medfölja.
Eventuella kartonger till dina produkter som du valt till din PC kommer inte följa med. Endast manualer, överblivet kablage, skruvar och smådelar från monteringen medföljer.
Vid beställning av tjänsten "byggnation & test av valfria komponenter" så gäller inte ångerrätten. Datorn monteras med komponenter skräddarsytt valda av dig och klassas därmed som en specialbeställning.
Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1200/1700 (DDR4) max 3200MHz, Intel 1700 (DDR5) max 4800MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen 5000 - max 3200MHz
AMD Ryzen Threadripper PRO 5000 - max 3200MHz
Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort.

Dålig service av Inet att inte fråga om kunden önskar köpa en kabel. De ska ju kontrollera att datorn fungerar.
Riktigt svag insats ur serviceperspektiv.

Kanske inte jätteförvånande med tanke på att de försökte lura på en bekant ett sämre ram-minne än vad som fanns i lager till samma pris, för att det först valda hade blivit restat.

Alltså X blev restnoterat, Y rekommenderades istället för Z som också fanns i lager för samma pris och dessutom var bättre. X låg alltså närmare Z egenskapsmässigt dessutom.

Permalänk

Halloj! Verkar som att datorn blev toppen ☺️ tyvärr är mycket svårt för en 10-åring. Han skulle behövt nån typ av mentor eller något 😅 jag kan inte och blir mest irriterad när jag måste försöka lista ut allt. Någon som har nån idé vart vi kan få hjälp? 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Halloj! Verkar som att datorn blev toppen ☺️ tyvärr är mycket svårt för en 10-åring. Han skulle behövt nån typ av mentor eller något 😅 jag kan inte och blir mest irriterad när jag måste försöka lista ut allt. Någon som har nån idé vart vi kan få hjälp? 🤪

Lista ut vad för något?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Halloj! Verkar som att datorn blev toppen ☺️ tyvärr är mycket svårt för en 10-åring. Han skulle behövt nån typ av mentor eller något 😅 jag kan inte och blir mest irriterad när jag måste försöka lista ut allt. Någon som har nån idé vart vi kan få hjälp? 🤪

Hej!

Här är en liten guide till Windows 10 som bör fungera utmärkt som grund även om ni kör Windows 11:

https://docplayer.se/38287270-Din-guide-till-windows-10.html

När det sedan gäller datorvana i windows och spelmiljö är det väl mest en fråga om träning och att man lär sig av andra. Min son fick till en början hjälp av mig men efter ett tag ville han göra saker själv, vilket gick utmärkt för det mesta Ibland blir det fel men det är inget man ska vara rädd för. Som sagt, efter ett tag ville han sköta saker själv vilket han löst bra tillsammans med kompisar både och på nätet. Barn lär sig fort!

Glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1234:

Halloj! Verkar som att datorn blev toppen ☺️ tyvärr är mycket svårt för en 10-åring. Han skulle behövt nån typ av mentor eller något 😅 jag kan inte och blir mest irriterad när jag måste försöka lista ut allt. Någon som har nån idé vart vi kan få hjälp? 🤪

Vad är det ni behöver hjälp med?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w