Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fönsterventil halvöppen?

Hej. Så som jag har förstått det så är det viktigt att låta fönsterventilen i lägenheten vara öppen. Jag tycker inte att det blir kallt eller så men jag bor i en etta på 30 kvm och om jag har ventilen helt öppen så tycker jag att det låter lite väl mycket i lägenheten när jag ska sova. Jag har 3 fönsterventiler och jag undrar om det är ok att ha dom halvt öppna istället för helt?

Dom ser ut såhär

https://i.imgur.com/xCchC3x.jpg

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

..Jag har några liknande ovanför fönster som jag inte kommit på tanken att ha halvöppna. På vintern, som nu, med flera minus även i Sörmland så är det en rätt substantiv kon kalluft ner i en lgh från 1930talet som inte från start har de bästa aerodynamiska egenskaperna (kall på vintern, varm på sommaren). Så de är stängda, på sommaren öppna för att försöka hålla tempen under 26C. De du visar ser ut att ha en skala, att kunna ställas varsomhelst längs den. Mina är mer öppna eller stängda.

Varför har du läst / hört att det är viktigt att ha dom öppna? Jag menar det vore självmord i min lgh med -9 ute

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

..Jag har några liknande ovanför fönster som jag inte kommit på tanken att ha halvöppna. På vintern, som nu, med flera minus även i Sörmland så är det en rätt substantiv kon kalluft ner i en lgh från 1930talet som inte från start har de bästa aerodynamiska egenskaperna (kall på vintern, varm på sommaren). Så de är stängda, på sommaren öppna för att försöka hålla tempen under 26C. De du visar ser ut att ha en skala, att kunna ställas varsomhelst längs den. Mina är mer öppna eller stängda.

Varför har du läst / hört att det är viktigt att ha dom öppna? Jag menar det vore självmord i min lgh med -9 ute

Jag har varit inne lite på r/sweden/ och sett att många har frågat om just fönsterventiler på sista tiden och många skriver att dom ska vara öppna även på vintern, att det är viktigt för ventilationen i min lägenhet men även att det kan påverka mina grannar om jag stänger. Jag la upp en ny bild som är från min fönsterventil och inte en bild från google. Jag flyttade in hit för ungefär 2 månader sedan och då märkte jag inget, så jag undrar om det kanske är som så att många av mina grannar har stängt sina och det gör att det drar in mer luft i mina eller nått

Jag tycker faktiskt inte att det blir kallt men när jag lägger mig i sängen och har helt öppna så känns det lite som att ha datorn igång brevid sängen, stör mig på ljudet

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

..Jag har några liknande ovanför fönster som jag inte kommit på tanken att ha halvöppna. På vintern, som nu, med flera minus även i Sörmland så är det en rätt substantiv kon kalluft ner i en lgh från 1930talet som inte från start har de bästa aerodynamiska egenskaperna (kall på vintern, varm på sommaren). Så de är stängda, på sommaren öppna för att försöka hålla tempen under 26C. De du visar ser ut att ha en skala, att kunna ställas varsomhelst längs den. Mina är mer öppna eller stängda.

Varför har du läst / hört att det är viktigt att ha dom öppna? Jag menar det vore självmord i min lgh med -9 ute

Tanken är att om man har ventilen stängd så står luften still i rummet. Värmen stiger, och kylan faller till golvet och det känns kallare än vad det är.

Med ventilen öppen blir det rörelse och värmen fördelas jämt i rummet. Och så vill man ha frisk luft såklart.

Permalänk
Medlem

Dem ska alltid vara öppna. Dels hjälper dem till med luftcirkulationen samt lufttryck i lägenheten. Bodde själv längst upp en gång där alla grannar stängt sina ventiler vilket skapade ett jävla tryck i min lägenhet. Inte kul.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Dem ska alltid vara öppna. Dels hjälper dem till med luftcirkulationen samt lufttryck i lägenheten. Bodde själv längst upp en gång där alla grannar stängt sina ventiler vilket skapade ett jävla tryck i min lägenhet. Inte kul.

Det är just det som jag tror är problemet. Nu kan jag inte ett skit om det här, men när jag flyttade in rörde jag inte ventilerna, sen blev det minusgrader ute och nu är det ett jävla tryck helt plötsligt. Om det är som så att grannarna har stängt sina, tror du det är ok att ha dom som på bilden, så de är halvöppna? För just nu är det verkligen som att ha prime95 körandes på datorn brevid sängen när man ska sova.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Inaktiv

Om du öppnar dom helt sjunker ljudet då flödet går ner i hastighet. Har du provat helt öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tanken är att om man har ventilen stängd så står luften still i rummet. Värmen stiger, och kylan faller till golvet och det känns kallare än vad det är.

Med ventilen öppen blir det rörelse och värmen fördelas jämt i rummet. Och så vill man ha frisk luft såklart.

Jag tror ärligt talat inte det gäller alla lägenheter/typer av ventiler, annars ser jag ingen anledning till ett val om öppen/stängd. Såklart.

Det var ca 17,5C i centrum av min lgh det förra dygnet. Det har aldrig ens varit fråga om att ha ventilen öppen på vintern. Jag har inte ens hört nån säga "frisk luft" på vintern förutom rökare när jag var tonåring som stod med öppen balkongdörr och cigarett. Att ha ventilen öppen nu vore som öppen balkongdörr. Mitt i vintern? Det låter.... wow.

Att "känna tryck" eller "inte frisk luft" låter inte som det har nåt med min lägenhet eller ventil att göra, ärligt talat. De går att stänga och öppna och det är rätt så terminalt uppenbart för varje mänsklig individ vilken säsong de bör vara vad. Lgh kanske har "självdrag" för det har aldrig någonsin känts "instängt" och ärligt talat har jag aldrig ens tänkt tanken under vinterhalvåret. Jag undrar om Swec bor på Bahamas. Nej men ärligt talat, de där ventilerna kan inte släppa in minusluft med viss volum, det låter helt ologiskt att tänka på "ventilation" nu, i december och "Dem ska vara öppna", .....K, det låter lite kategoriskt, förklara skillnaden mellan mina och de på bilden isf, eller varför du vill ha öppen balkongdörr i december.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Om du öppnar dom helt sjunker ljudet då flödet går ner i hastighet. Har du provat helt öppna?

Det blev faktiskt lite bättre, kanske råkade ha 1 som inte var helt öppen när jag fick det här problemet. Låter en del fortfarand dock men det är nog för att många grannar kanske har stängt sina.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz