Spelveteranen John Carmack lämnar Meta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag berättar för dig (att jag anser, alla "gissar" ju här) att marknadens egna analys är felaktig, och då drar du till med en annan marknadsanalys om påstådd tillväxt.

Titta på vad 3D-skrivarmarknaden sa 2015, dom påstod att vi skulle vara där vi är idag 2018, dom är alltså 4-5 år efter, dom är helt enkelt inte en tillförlitlig källa.
Det där är ju dom siffrorna dom använder när dom söker investeringar, då måste dom såklart påstå att marknaden kommer växa exponentiellt.

Du och marknaden kan ha rätt, men det finns faktiskt ingenting som tyder på det.

https://www.breakit.se/artikel/35489/forsaljningen-av-vr-head...

Som någon redan påpekat, 14Miljarder USD är ingenting, globalt. Det är ungefär samma nivå som den globala marknaden för souvenirer, och ingen skulle komma och påstå att det är någon framtids-bransch p.g.a. det.

3D-skrivarmarknaden har vuxit enormt sedan 2015. Marknaden är någonstans runt 3ggr så stor idag. Senaste åren har det tillkommit nya material och man har börjat expandera till medicin- och byggsektorn. Om det skulle vara så att det tagit längre tid än det förutspåddes, vilket jag tvivlar på, så... vem bryr sig? Det är inte så att det har något bäst före datum. Tekniken går framåt och marknaden växer stadigt.

Att 14 miljarder USD skulle vara "ingenting" är löjeväckande. Nej, ingen påstår att souvenirer är en framtidsbransch. Det är lågteknologiskt krimskrams som saknar utsikter till utveckling. Det är obegripligt hur du kan göra den jämförelsen.

För övrigt är 3D-skrivarmarknaden något helt annat än VR. Det är en falsk ekvivalens - ett logiskt felslut.

Fortfarande inga argument till varför VR skulle förbli en nischad produkt. Att försäljningen minskat säger noll och ingenting. Den mest framgångsrika produkten hittills, Quest 2, lanserades för 2 år sen. Allt som släppts efter det har varit 2-6ggr dyrare. Det senaste som konkurrerar direkt med Quest 2 är Pico 4, men de faller på mjukvara och marknadsföring. Världsekonomin har dessutom gått käpprätt åt helvete, så folk håller mycket hårdare i sina pengar.

Det är ungefär som att ta upp GPU-försäljningen när det inte lanserats särskilt mycket intressant de senaste två åren. Vad vi fått är dyra produkter i en dålig ekonomi. Lika bra att lägga ner hela den branschen. Penna och papper har alltid funkat för att göra beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För övrigt är 3D-skrivarmarknaden något helt annat än VR. Det är en falsk ekvivalens - ett logiskt felslut.

Jag jämför inte 3D-skrivare och VR, jag jämför tillväxten på dom 2 marknaderna.

Skrivet av DasIch:

Fortfarande inga argument till varför VR skulle förbli en nischad produkt.

Vad är dina argument till varför det skulle bli den fantastiska framgång som du menar att det kommer bli?

Men du verkar ta det här väldigt personligt, så jag lämnar diskussionen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag jämför inte 3D-skrivare och VR, jag jämför tillväxten på dom 2 marknaderna.

Du jämför marknaderna som om de har något med varandra att göra.

Citat:

Vad är dina argument till varför det skulle bli den fantastiska framgång som du menar att det kommer bli?

Men du verkar ta det här väldigt personligt, så jag lämnar diskussionen här.

Jag har i princip redan skrivit det.

Personligt, nej, men argumentationen som förs är provocerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

VR är 3% av marknaden idag. Den förväntade tillväxten är 25% per år fram till 2030. Det skulle göra VR lika stort som PC-spelmarknaden är idag, vilket i princip skulle förändra hela marknaden.

Det där tror jag är helt totalt dj-kla verklighetsfrämmande, men vi får väl komma tillbaka till tråden 2030 och se vem som fick rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/