Hur sorterar ni era mail för att ha kontroll och överblick ?!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur sorterar ni era mail för att ha kontroll och överblick ?!

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Jag har kört mer eller mindre, allt i inboxen - olästa mail är olösta uppgifter, resten har jag som arkiv men det börjar bli rätt klottrigt efter ett tag

Samtidigt orkar jag inte ha såpass mycket OCD-hantering att jag lägger alla mail i egna mappar i detalj etc, men skulle vilja ha det bättre än idag... tips ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Regler! Att mail från viss avsändare eller rubrik hamnar i en specifik mapp.

Men jag har som du, en hel del i Inboxen och jobbar utifrån det.

Permalänk

Varierar såklart beroende på vilken typ av jobb du har, men jag kör på ett sätt likt det du gör men med ett par extra mappar. Jag får allt till min inkorg, och det som ligger kvar där är antingen oläst för "saker jag behöver ta tag i" eller läst för "saker jag väntar på svar om". Efter det, allt eftersom saker blir hanterade, så lägger jag mailen i en mapp som heter Arkiv så att de finns kvar att söka bland vid behov.
Sen så har jag också en mapp per leverantör jag jobbar mot (5 st) där särskilt viktiga saker hamnar, i mitt fall ofta CYA-mail 😁

Det tycker jag håller saker mestadels strukturerat, samtidigt som jag har en ganska bra överblick över vad som är aktuellt och inte. Som exempel så är min inkorg just nu 24 mail varav 2 olästa.

Permalänk
Medlem

Spam mejl från olika system etc har regler. Men annars så kör jag bara med flagga och reminders. Försöker att alltid gå igenom alla flaggor innan dagen är slut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja.. Jo... har atm 1773 olästa mail i inkorgen (!)
Det är säkert 1k+ som kan tas bort eller markeras som lösta - men det skall ju gås igenom liksom.

Nuvarande system är att "är det under skärmkanten så finns inte problemet" (inte riktigt, men ni fattar nog sarkasmen här)

Har andra system och arbetssätt för at hålla koll på saker som skall göras eller projekt som är igång etc, så mycket är ju redan löst eller hanterat på annat håll, men vissa saker trillar ju helt klart mellan stolarna!

Känner bara en överhängande känsla hela tiden utav att sakna kontroll

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jo såklart, men det kommer ju alltid vara fallet att det finns massa gammalt kvar om man inte går igenom det eller har ett system från start. Jag har med mig min metod från tidigare arbeten, så jag har kört så sedan jag började på mitt nuvarande jobb och då har det inte varit ett problem.

Permalänk
Medlem

Inkorg = obehandlat
Sedan har jag arkivmappar för varje år.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Inbox för det som är icke agerat på, sedan åker det som är klart till en egen box som heter klart. Företagsinformation och annat jox som inte kräver aktiv insats åker till allmänt. Tidigare hade jag egna foldrar för varje avsändare men insåg att det inte tillförde något för det arbete jag har.

I ett läge med en proppad inkorg typ efter semestern sorterar jag på avsändare och dumpar bort massutskick först, sedan bara sortera efter datum eller lämpligt sätt att bedöma grad av viktighet.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Inbox-zero.

Ligger det i inkorgen är det icke-hanterat. Alla mail kategoriseras så fort de är lästa och majoriteten av alla mail hamnar i MISC. Har en del regler för detta men det mesta görs manuellt.

Det finns ett undantag, och det är mail som jag av någon anledning vill ha i blickfånget under en period (ex. biljetter som är aktuella under en resa). Då flaggar jag dem och sen får de ligga kvar i inkorgen.

Finns en grundregel för varje inkorg som är: "om mailet är läst och det har gått mer än 15 minuter och mailet inte är flaggat", flytta det till MISC. Då hinner jag kategorisera om jag vill, men jag kan också läsa ett mail på språng och det kommer sorteras automatiskt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Privat: sånt som är viktigt sorteras in i mappar, resten får ligga i en enda oorganiserad hög tills jag får tuppjuck och rensar en gång i halvåret.

På arbetet:
Allt som skickas till alla på företaget går till papperskorgen.
Folk som jag bara får mail från gällande ett visst projekt sorteras in i en projektmapp, chefer och dylikt har egna mappar.
Egen mailkorg för sånt som behöver egen mailkorg.
Lön och liknande funktioner får egna mappar också.
Det som ligger i inkorgen är det minst viktiga av allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Jag har kört mer eller mindre, allt i inboxen - olästa mail är olösta uppgifter, resten har jag som arkiv men det börjar bli rätt klottrigt efter ett tag

Samtidigt orkar jag inte ha såpass mycket OCD-hantering att jag lägger alla mail i egna mappar i detalj etc, men skulle vilja ha det bättre än idag... tips ?

Jobbade mycket med an massa mappar tidigare. Numera är indexering och sökfunktion så pass mycket bättre att jag inte behöver det.
Använder plannern i teams och uppgifter i outlook. Tycker jag klarar mig bra med det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Intressant ändå att alla har så olika arbetssätt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tidigare jobb jag haft när man fått mycket mail så har jag försökt se mönster i hur de skickas och sedan skapa regler för sortering.

Får på så sätt lätt koll på inkorgen, då det mesta blir sorterat in i andra mappar. Nu för tiden så har jag ett ärendehanteringssystem tillsammans med 3st kollegor, där merparten av mail som kräver att jag gör något hamnar. Det är ganska lätt att ha koll på.

I mitt privata så får jag så lite mail (har tagit bort alla nyhetsbrev och sådant skit) så det är ganska lätt att ha koll på. Har nyligen börjat med att använda alias för att koll på vem som läcker min e-post och börjar skicka massutskick, men det är nog också dags att ordna en bättre struktur även här.

Permalänk
Medlem

Jag använder olika alias för olika saker. Allt som jag handlar t.ex. hamnar automatiskt i mappen för det specifika aliaset, myndighetsmail i sin, jobbet i sin, BRF-styrelsen i sin. Apple-kontot i sin. Det blir ju några mailadresser att hålla reda på, men har gjort det i åratal så man kommer ihåg att använda respektive mailadress rätt automatiskt nuförtiden.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Såhär enkelt.
Inbox för aktiva saker.
Done för saker som är lösta. Just nu ca 3500 mail.
Good to have för saker som kan vara bra att återkomma till i framtiden, infomail, bifogade filer etc. Just nu ca 250 mail.

Slänger allt skräp jag inte behöver spara direkt i papperskorgen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Regler och mappar.

Särskilt om man har flera epost konton i samma klient så är det ett måste.
Använder även flaggan och pin rätt mycket beroende på vilken klient jag är i.
Använder live.se, Gmail appen, Outlook 365 och Outlook appen. Beroende på var jag är och vad jag kollar.

I vissa fall gör jag även kalenderbokningar för enbart mig själv om jag vet att det är ett mail jag vet jag kan vänta med till ett senare tillfälle.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Snusfri

Sortera?
Allt ligger i inbox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Allt i inboxen. Aldrig tagit bort ett mail vad jag kommer ihåg, har 94000 mail just nu.

Behöver jag nått får man söka.

Permalänk
Medlem

Jag använder outlook som mailklient och dess sökfunktion fungerar såpass bra för mig att jag låter den absoluta majoriteten av mailen ligga kvar i inboxen (samt Sent). Jag brukar sedan exportera ut gamla mail till en pst-fil för arkivering när storleken på mailboxen slår i taket på (50 GB?) . Jag har i tillägg ett fåtal foldrar där jag sparar en del mail.

Automatisk flaggning av mail baserat på regler.

Permalänk
Medlem

Mappar!

Gjorde faktiskt en total utrensning av mina privata mailkonton för ett antal månader sedan. Gick från över 4000 till under 100st mail.
Tog bort allt som var inaktuellt och givetvis också mycket skräp och "kanske bra att spara"-mail.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

OCD

Skapa mappar för varje kund/uppgift/<något annat>
Försök ha samma mailstruktur i varje huvudmapp, kanske System A, Arbetsuppgift B osv

Sortera in både inkomna och skickade mail i strukturen.

Använd "Clean Up" funktionen i Outlook, den tar bort mail i mailtrådar och sparar bara senaste svaret i en obruten tråd.
(Använder inte konversations vyn eller vad det heter för jag vill se enskilda mail).
Du kan ställa in att "Clean up" lägger alla borttagna mail i en utpekad katalog som du kan gräva i om du behöver.

Radera inga mail - skapa en PST fil och kalla den för Deleted, dra alla mail från din raderat katalog till denna PST.
Gör likadant med Skickat katalogen. Alla mail som du inte sorterat in i din mappstrukture och som ligger kvar kan flyttas in i egen PST fil efter ett tag.

Regler. Får du rapporter eller andra återkommande mail sortera in dem i din mappstruktur (där finns det ju naturligtvis en mapp som heter Rapporter).
Efter ett tag blir du fena på att skapa regler i Outlook. (och upptäcker att From fältet ofta strular och använder en work around med att en viss text ska finnas i "senders address").

Låter bli att ta ledig i Jul och Nyårs tider och rensar din mail pga att den ändå växer.

Inser efter ett tag att du har mail som är 12+ månader gamla i inkorgen och skapar en under mapp i inkorgen som du kallar "Inbox 2021" och lägger över alla mail från inkorgen dit - och är glad för att din inbox minskade med hundratals mail.

Kalla fingrar - rättade några stavfel och lät de andra vara kvar:)
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Privat: Allt i inboxen

Jobbet: Mapp på respektive företag med undermappar med namn på de man mailar med.
Brukar skapa en mapp för större projekt med samma struktur som ovan.
Grymt enkelt att hitta när man ska leta upp ett mail från någon och inte behöver leta genom alla mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Känner bara en överhängande känsla hela tiden utav att sakna kontroll

Jag har samma problem. Det har tyvärr gått så långt att jag missar viktiga mail för dom drunkar i all skit.
Jag försöker klicka "unsubscribe" på alla maillistor etc, men ändå fortsätter det pumpa in runt 100 mail per dag (och det är efter att mailprovidern redan sorterat bort SPAM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Privat: Allt i inboxen

Jobbet: Mapp på respektive företag med undermappar med namn på de man mailar med.
Brukar skapa en mapp för större projekt med samma struktur som ovan.
Grymt enkelt att hitta när man ska leta upp ett mail från någon och inte behöver leta genom alla mail.

Att göra sökning i alla mailboxar och pst filer blir man en fena på till slut.
Ange från vem, före eller innan ett visst datum, sökord, sökord i ärenderaden osv. Blanda efter vad situationen kräver.

Att aldrig radera ett mail har varit nyttigt (dvs sparat stora pengar) vid flera tillfällen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag markerar som oläst om det är något jag borde hantera, men nu har jag sådana ’olästa’ mail från många år bakåt

Jag lär mig bara nuvarande siffran på mail-appen för att se något nytt. Är det t.ex 1134 fortfarande så är allt hanterat för stunden

Permalänk
Medlem

Privat tog jag och arkiverade alla mail i min gmail. Så fort det kom in ett nytt (spam/nyhetsbrev etc.)mail så avreggade jag mig från det och raderade. Nu får jag i princip bara mail som är relevanta och de arkiverar jag när de inte är ett pågående ärende (typ orderbekräftelser arkiverar jag när beställningen har kommit hem)

På jobbet ligger allt i inkorgen.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inkorg = obehandlat
Sedan har jag arkivmappar för varje år.

Smart!

Permalänk

En regel där allt skickas i papperskorgen, då slipper man ångest

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jobbet:
Normalt efter de olika avdelningar vi har men också vad som ska skickas och transporttyp, sedan övrigt.

Permalänk
Medlem

Sorterar manuellt och löpande varje vecka.