Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Jag har bestridit och nu ska SL ta det till rätten tydligen. Spännande!

Jag bör tillägga att jag åkte med tvärbanan, där det saknas spärrar men hade en aktiverad biljett i appen när kontrollanten dök upp, och det hade gått åtminstone 2min på den. Bevisbördan ligger ju på SL och jag hade som sagt en aktiv biljett, men som enligt kontrollanten inte var aktivt länge nog. Hade jag velat fuskåka så hade jag kunnat enkelt neka honom id-handlingar och hoppat av vid närmaste station.

När/var gick du på? Var det inom 2 minuter? Den ska vara aktiverad när du går ombord. Så var biljetten aktiverad innan du gick ombord?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så för att inte råka ut för detta så bör man alltså ha flera minuters marginal. Alltså aktivera biljetten i appen flera minuter innan man stiger på bara för att vissa kontrollanter är vansinnigt nitiska.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När/var gick du på? Var det inom 2 minuter? Den ska vara aktiverad när du går ombord. Så var biljetten aktiverad innan du gick ombord?

Stationen innan kontrollanten hoppade på skulle jag tro. Jag såg inte kontrollanten förrän han stod bredvid mig och bad om biljett.

Han scannade biljetten i appen och bad mig sedan om id-handling. Jag fattade inget och, och trodde först att jag hade köpt ungdomsbiljett eller liknande. Han fick mitt persnr och jag frågade honom vad det handlade om, men han var bara tyst och agerade hotfullt med kroppsspråket. Sedan gav han mig boten och sa att det handlade om att min biljett inte var aktiverad "i god tid". Jag käftade emot såklart, för att jag kände mig grundlurad dels för att jag absolut inte hade planerat att fuskåka och hade en aktiv biljett, men också för att han lurade till sig mitt persnr.

Hade jag planerat att fuskåka så skulle jag ju självklart vägrat id-handling, och som sagt bara hoppat av vid nästa station, han hade inte kunnat gjort ett skit.

Detta system är ju efterblivet. Jag förstår att det funkar där finns spärrar, där det saknas måste SL hitta en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Så för att inte råka ut för detta så bör man alltså ha flera minuters marginal. Alltså aktivera biljetten i appen flera minuter innan man stiger på bara för att vissa kontrollanter är vansinnigt nitiska.

Vilket i sig är helt sjukt, då SL inte kan hålla tidtabellerna. Varför ska jag aktivera min biljett när jag väntar på en öppen station eller busshållplats, när det kan dröjja flera minuter innan nästa färdmedel dyker upp?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Vilket i sig är helt sjukt, då SL inte kan hålla tidtabellerna. Varför ska jag aktivera min biljett när jag väntar på en öppen station eller busshållplats, när det kan dröjja flera minuter innan nästa färdmedel dyker upp?

Vad är anledningen till att inte aktivera biljetten? Den gäller väl i typ 1-2h efter att man aktiverat den? Och står du och väntar på tåget så ska du väl åka inom 1-2h även om nästa buss/tåg är några minuter sen?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad är anledningen till att inte aktivera biljetten? Den gäller väl i typ 1-2h efter att man aktiverat den? Och står du och väntar på tåget så ska du väl åka inom 1-2h även om nästa buss/tåg är några minuter sen?

Den gäller i 75 minuter från aktivering (om det är mobilbiljett) eller 75 minuter från att du blippat den (om det är betalkort/Enkelbiljett på ett SL-kort). Du behöver ha gjort ditt sista byte (gått ombord eller passerat en spärr) innan den går ut, du får sedan resa fram tills att du går av färdmedlet eller lämnar det slutna systemet även om det gått över 75 minuter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det SL utövar kallas för totalitär bestraffning snarare än en rättfärdig vite för riktiga fuskåkare. I detta fallet så hade jag en aktiv biljett innan en kontrollant dök upp. Min biljett var således köpt och aktiverat för hela resan. Kontrollanten kunde ej påvisa när jag hoppade på tåget till tvärbanan. Bevisbördan, till när den blev aktiverad i förhållande till när jag satt ner, ligger därmed på SL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Bevisbördan, till när den blev aktiverad i förhållande till när jag satt ner, ligger därmed på SL.

Det är nog rätt enkelt för SL. De bör kunna se när din spårvagn ankom/lämnade den station du gick på och sedan kolla när du aktiverade din biljett.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lite OT men gäller SL också så vill lyfta en annan milt sagt frustrerande sak!

Jag använder då och då SLs förseningsgaranti och ofta då taxi:
https://sl.se/sv/info/kundservice/resegarantin/forseningsersa...

Standardsvaret från SL när man skickar in kvittot verkar alltid bli:

"Vi har inte någon inrapporterad trafikstörning vid den angivna tidpunkten, därför kan jag inte tillmötesgå din begäran om ersättning enligt SL:s förseningsersättning.
 
Om du önskar överklaga detta beslut så behöver du återkomma till oss inom 3 veckor."

Man måste alltså alltid överklaga beslutet.

Nu har jag lärt mig att spara screenshots från Reseplaneraren men ska det verkligen vara upp till den enskilda individen att bevisbördan alltid ska ligga där? Helt otroligt. Att de inte får in alla rapporterade störningar kan väl knappast ligga på den enskilda resenären?

Kön verkar också sjukt lång. Ärendet jag har nu är från början av juni, ännu inget beslut.

SL är ett gäng rövhattar, AVGÅ PRECIS ALLA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är nog rätt enkelt för SL. De bör kunna se när din spårvagn ankom/lämnade den station du gick på och sedan kolla när du aktiverade din biljett.

japp, och de skulle då finna att jag akriverade den 10-20sec från att jag hoppade på. Därför tar jag gärna detta till rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Lite OT men gäller SL också så vill lyfta en annan milt sagt frustrerande sak!

Jag använder då och då SLs förseningsgaranti och ofta då taxi:
https://sl.se/sv/info/kundservice/resegarantin/forseningsersa...

Standardsvaret från SL när man skickar in kvittot verkar alltid bli:

"Vi har inte någon inrapporterad trafikstörning vid den angivna tidpunkten, därför kan jag inte tillmötesgå din begäran om ersättning enligt SL:s förseningsersättning."
 

Intressant. Jag själv har skickat in kvitto för resegaranti ett par gånger och aldrig stött på det själv. Då har jag däremot alltid sett till att skicka med skärmdumpar på SL-appen med förseningstider och liknande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

japp, och de skulle då finna att jag akriverade den 10-20sec från att jag hoppade på. Därför tar jag gärna detta till rätten.

Du bör komma ihåg att biljetten ska vara aktiverad FÖRE att du går ombord inte efter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad är anledningen till att inte aktivera biljetten? Den gäller väl i typ 1-2h efter att man aktiverat den? Och står du och väntar på tåget så ska du väl åka inom 1-2h även om nästa buss/tåg är några minuter sen?

Tycker mest att det är principen. Varför ska jag vara tvungen att aktivera biljetten 5-10 minuter före faktisk avgång, när den är tidbegränsad till 75 min, och färdmedel inte ens kommer i tid. Jag borde ju kunna aktivera den när jag ser att färdmedel är på väg in (alltså 1-2 minuter innan jag kliver på). Finns ju många lägen där man faktiskt byter från t.ex. buss till T-bana eller tvärtom, där man går utanför spärrlinjerna. Då är det 75 min som gäller. Tänker inte bjuda SL på 5 av dem.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Sjukt. Jag väntar alltid med att aktivera till precis när jag kliver på för man vet aldrig om en buss eller tåg är inställt. Dock inte SL men låter sjukt att man ska få böter för det. Då borde de bevisa att man suttit där länge och aktiverat precis när kontrollanten kom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ett exempel rakt av:

Man bor längst ut på Värmdö, och bussresan till Slussen tar 60 min. Den ska avgå 10:00 så jag står på hållplatsen vid 10:00 och aktiverar min biljett. Men oj, bussen var visst 10 minuter sen (inget ovanligt). Jag ankommer slussen 11:10, och måste sedan promenera till spärrarna på T-banan för jag ska vidare. Bussterminalen har dock flyttat pga ombyggnad, och nu så tar det mer än 5 min att gå dit. Ja räknar man ihop det så har 75 min gått innan jag kom fram till T-bana, och jag måste nu lösa ny biljett.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant. Jag själv har skickat in kvitto för resegaranti ett par gånger och aldrig stött på det själv. Då har jag däremot alltid sett till att skicka med skärmdumpar på SL-appen med förseningstider och liknande.

Ja, verkar vara den enda rätta vägen för att få rätt mot SL så lärt mig den "hårda vägen".
Det är inte summorna i sig (några hundralappar) utan mer principen.

Men då får de väl skriva ut att detta förväntas av resenären. Lite vagt att bara skriva:
"Information om den försenade resan, och varför du vill ha ersättning."

Skriv då i stället: "Ge så mycket information om förseningen så möjligt, inkl. ev skärmdumpar från Reseplaneraren. På så sätt kan vi snabbare behandla din ansökan".

Skulle nog spara både de som söker ersättning och SL själva en herrans massa tid...

AVGÅ som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad är anledningen till att inte aktivera biljetten? Den gäller väl i typ 1-2h efter att man aktiverat den?

Som andra redan nämnt, så gäller biljetten i 75 minuter.

Många resor med SL är omöjliga att slutföra inom 75 minuter och varje byte innebär en risk för 15-30 minuters extra väntetid.

Jag brukar ta upp exempel som Fruängen - Arlanda (via Märsta) eller Fruängen - Nynäshamn. Hur ofta tror du att bussen i Märsta väntar in ett försenat pendeltåg?

Är man väl inne i systemet, så har man sällan något att oroa sig för, men att byta mellan trafikslag som buss, båt, pendeltåg, spårvagn, tvärbana och tunnebana skapar ofta problem.

Hade tidigare ofta en timme i ren väntetid på sträckor som Ursvik till Fruängen nattetid. Hur tror du det funkar nära sista bytet sker utanför ett slutet system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som andra redan nämnt, så gäller biljetten i 75 minuter.

Många resor med SL är omöjliga att slutföra inom 75 minuter och varje byte innebär en risk för 15-30 minuters extra väntetid.

Jag brukar ta upp exempel som Fruängen - Arlanda (via Märsta) eller Fruängen - Nynäshamn. Hur ofta tror du att bussen i Märsta väntar in ett försenat pendeltåg?

Är man väl inne i systemet, så har man sällan något att oroa sig för, men att byta mellan trafikslag som buss, båt, pendeltåg, spårvagn, tvärbana och tunnebana skapar ofta problem.

Hade tidigare ofta en timme i ren väntetid på sträckor som Ursvik till Fruängen nattetid. Hur tror du det funkar nära sista bytet sker utanför ett slutet system?

Knappt åkt kommunalt senaste 20 åren så har inte riktigt tänkt på det. Men då förstår jag att det är väldigt dumt, kan ju tycka att när man köpt biljetten så har man 75 min på sig att aktivera den, men inte att den bara gäller i 75 min om vissa resor tar längre tid än så, det är ju knäppt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av edson:

Lite OT men gäller SL också så vill lyfta en annan milt sagt frustrerande sak!

Jag använder då och då SLs förseningsgaranti och ofta då taxi:
https://sl.se/sv/info/kundservice/resegarantin/forseningsersa...

Standardsvaret från SL när man skickar in kvittot verkar alltid bli:

"Vi har inte någon inrapporterad trafikstörning vid den angivna tidpunkten, därför kan jag inte tillmötesgå din begäran om ersättning enligt SL:s förseningsersättning.
 
Om du önskar överklaga detta beslut så behöver du återkomma till oss inom 3 veckor."

Man måste alltså alltid överklaga beslutet.

Nu har jag lärt mig att spara screenshots från Reseplaneraren men ska det verkligen vara upp till den enskilda individen att bevisbördan alltid ska ligga där? Helt otroligt. Att de inte får in alla rapporterade störningar kan väl knappast ligga på den enskilda resenären?

Kön verkar också sjukt lång. Ärendet jag har nu är från början av juni, ännu inget beslut.

SL är ett gäng rövhattar, AVGÅ PRECIS ALLA!

I 9/10 fall har det alltid varit "Vi ersätter dig" Jag har aldrig haft problem tidigare förutom sista gången, där gjorde SL fel och överklagade sitt egna beslut, det var över 3 månader sen

Överklaga och ligg på så löser det sig.

Skrivet av Snudge_B:

Tycker mest att det är principen. Varför ska jag vara tvungen att aktivera biljetten 5-10 minuter före faktisk avgång, när den är tidbegränsad till 75 min, och färdmedel inte ens kommer i tid. Jag borde ju kunna aktivera den när jag ser att färdmedel är på väg in (alltså 1-2 minuter innan jag kliver på). Finns ju många lägen där man faktiskt byter från t.ex. buss till T-bana eller tvärtom, där man går utanför spärrlinjerna. Då är det 75 min som gäller. Tänker inte bjuda SL på 5 av dem.

Du får åka hela sträckan under förutsättning att du inte går utanför spärrarna efter att minutrarna tickat klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Knappt åkt kommunalt senaste 20 åren så har inte riktigt tänkt på det. Men då förstår jag att det är väldigt dumt, kan ju tycka att när man köpt biljetten så har man 75 min på sig att aktivera den, men inte att den bara gäller i 75 min om vissa resor tar längre tid än så, det är ju knäppt.

Det är inte resornas tid som är relevant, utan när du gör ett byte som kräver att du passerar en spärrlinje eller går på ett nytt fordon utanför en sådan.

I det gamla zonsystemet med olika antal kuponger så hade man mer tid på sig när man stämplat maximalt antal (borträknat extra kuponger för resa över länsgräns), men detta försvann i och med enhetstaxan, som dock gjorde långa resor billigare så länge sig man klarar sig under tidsgränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du bör komma ihåg att biljetten ska vara aktiverad FÖRE att du går ombord inte efter.

Återigen, det handlar om några sekunders marginal. Detta skall SL bevisa i en rättssal, lycka till med det!

I en rättslig process skulle SL förlora mer pengar på detta då tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp, det vill säga att de eventuellt står för egna rättskostnaderna vare sig de vinner eller förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får åka hela sträckan under förutsättning att du inte går utanför spärrarna efter att minutrarna tickat klart

Se exempel:

Skrivet av Snudge_B:

Ett exempel rakt av:

Man bor längst ut på Värmdö, och bussresan till Slussen tar 60 min. Den ska avgå 10:00 så jag står på hållplatsen vid 10:00 och aktiverar min biljett. Men oj, bussen var visst 10 minuter sen (inget ovanligt). Jag ankommer slussen 11:10, och måste sedan promenera till spärrarna på T-banan för jag ska vidare. Bussterminalen har dock flyttat pga ombyggnad, och nu så tar det mer än 5 min att gå dit. Ja räknar man ihop det så har 75 min gått innan jag kom fram till T-bana, och jag måste nu lösa ny biljett.

Byter du trafikslag och 75 min gått, så är man körd.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@DasIch - det verkar önskas uppföljning här

Jag konstaterade att man är närmast rättslös och det är bäst att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Återigen, det handlar om några sekunders marginal. Detta skall SL bevisa i en rättssal, lycka till med det!

I en rättslig process skulle SL förlora mer pengar på detta då tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp, det vill säga att de eventuellt står för egna rättskostnaderna vare sig de vinner eller förlorar.

SL har dock som policy att driva ALLT till domstol och de vinner också sjukt många av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Se exempel:

Byter du trafikslag och 75 min gått, så är man körd.

Ett haveri, från att det tidigare var 120 min. Dock är det såklart bra att zonerna är borta men denna tidsgräns straffar indirekt resenärer som reser långt och som måste byta trafikslag utanför pendel & tunnelbana, dvs det slutna systemet.

Ska man behöva lösa två biljetter om man åker pendeltåg från låt oss säga Nynäshamn upp till Märsta för att sedan behöva en ny för bussen? Korkat, den borde kunna ta hänsyn att man är på samma resa, alternativt det finns någon form av mindre kostnad (10-20kr) om kortet blippas igen inom tidsspannet 75min-120min.

Kan väl inte vara så svårt?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ett havari, från att det tidigare var 120 min. Dock är det såklart att zonerna är borta men detta tidsgräns straffar ju indirekt även sådana resenärer som måste byta trafikslag utanför pendel & tunnelbana, dvs det slutna systemet.

Ska man behöva lösa två biljetter om man åker pendeltåg från låt oss säga Nynäshamn upp till Märsta för att sedan behöva en ny för bussen? Korkat, den borde kunna ta hänsyn att man är på samma resa, alternativt det finns någon form av mindre kostnad (10-20kr) om kortet blippas igen inom tidsspannet 75min-120min.

Kan väl inte vara så svårt?!?!

Ja oavsett tidsgräns så måste de väl ändå fatta att folk iaf kommer vänta till absolut sista sekund att aktivera sin biljett. Det är ju bara naturligt. Varför skulle man bjuda SL på extra minuter liksom?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ett haveri, från att det tidigare var 120 min. Dock är det såklart bra att zonerna är borta men denna tidsgräns straffar indirekt resenärer som reser långt och som måste byta trafikslag utanför pendel & tunnelbana, dvs det slutna systemet.

Ska man behöva lösa två biljetter om man åker pendeltåg från låt oss säga Nynäshamn upp till Märsta för att sedan behöva en ny för bussen? Korkat, den borde kunna ta hänsyn att man är på samma resa, alternativt det finns någon form av mindre kostnad (10-20kr) om kortet blippas igen inom tidsspannet 75min-120min.

Kan väl inte vara så svårt?!?!

Fast om jag minns rätt var väl det typ samma pris att köpa en biljett för ABC zonerna som att köpa två av de nya tidsbaserade biljetterna är dom byte system. Generellt gynnades som åker långt med det nuvarande systemet - som slipper dyra 3 zons biljetter i vanlig fall och sen i undantagsfall behöva köpa 2 biljetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Fast om jag minns rätt var väl det typ samma pris att köpa en biljett för ABC zonerna som att köpa två av de nya tidsbaserade biljetterna är dom byte system. Generellt gynnades som åker långt med det nuvarande systemet - som slipper dyra 3 zons biljetter i vanlig fall och sen i undantagsfall behöva köpa 2 biljetter.

Du har säkert rätt, zonsystemet var ett feltänkt från allra första början oavsett.
Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?

En resa från punkt A till B borde rimligen endast kräva en biljett oavsett längd och tid resan tar, så länge den genomförs utan avbrott. Och skulle man höja den gränsen till 2h så skulle säkert 99,5% av alla resor täckas in mer eller mindre. Säkert 95-97% av alla resor klarar även av 75 min men tiden för marginal och försening blir markant snävare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ett haveri, från att det tidigare var 120 min. Dock är det såklart bra att zonerna är borta men denna tidsgräns straffar indirekt resenärer som reser långt och som måste byta trafikslag utanför pendel & tunnelbana, dvs det slutna systemet.

Ska man behöva lösa två biljetter om man åker pendeltåg från låt oss säga Nynäshamn upp till Märsta för att sedan behöva en ny för bussen? Korkat, den borde kunna ta hänsyn att man är på samma resa, alternativt det finns någon form av mindre kostnad (10-20kr) om kortet blippas igen inom tidsspannet 75min-120min.

Kan väl inte vara så svårt?!?!

Som sagt, det var 60 min plus marginal för stämpel som bara justerades kvartsvis förr också, vilket blev exakt 75 minuter när det blev digitalt. 120 minuter gällde bara just de längsta resorna, med högst pris (dvs många kuponger). Hur många varierade lite eftersom zonerna justerades över tid. Ursprungligen var inte ens hela tunnelbanan i samma zon.

Det finns mycket man kan klaga på med SL, men även om det är retligt om man inte hinner i ett specifikt fall så innebar enhetstaxan i normalfallet en påtaglig prissänkning för längre resor. Om det här känns som mycket viktigt kan du dock köpa en resplusbiljett via t ex Resrobot eller SJ som då gäller en specifik sträcka. Du åker på några kronor i bokningsavgift, men det är mycket mindre än en till enhetstaxebiljett. Vill man absolut undvika "dubbelbiljett" går det alltså med ett begränsat mått planering. Sedan tror jag att antalet resenärer som åka den typen av förbindelser med någon regelbundenhet och dessutom byter ute i änden, plus åker på enkelbiljetter, är rätt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du har säkert rätt, zonsystemet var ett feltänkt från allra första början oavsett.
Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?

En resa från punkt A till B borde rimligen endast kräva en biljett oavsett längd och tid resan tar, så länge den genomförs utan avbrott. Och skulle man höja den gränsen till 2h så skulle säkert 99,5% av alla resor täckas in mer eller mindre. Säkert 95-97% av alla resor klarar även av 75 min men tiden för marginal och försening blir markant snävare.

Det lär väl vägas mot att de förmodligen inte vill att man ska kunna resa tur och retur på en biljett i samma uträckning. Med 2h kan du ju resa 45 min gå på IKEA i 1h sen resa tillbaka 45 min till på en biljett.