Dell säger upp 6 650 anställda efter undermålig försäljning

Permalänk
Melding Plague

Dell säger upp 6 650 anställda efter undermålig försäljning

Efter tapp i PC-försäljningen följer Dell andra teknikföretag och säger upp en stor mängd anställda för att justera kostnader i bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper normalt en hel del utrustning från Dell i mitt jobb. De har försökt pusha upp priserna rejält senaste åren, med resultatet att vi köper mindre och mindre av dem.
I vissa fall har de citerat 50-100% högre pris, och skyller (som alla andra) på världsmarknaden. Konstig nog kan andra stora globala leverantörer ge oss betydligt bättre priser.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att Jeff kammade hem 17 miljoner dollar förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Köper normalt en hel del utrustning från Dell i mitt jobb. De har försökt pusha upp priserna rejält senaste åren, med resultatet att vi köper mindre och mindre av dem.
I vissa fall har de citerat 50-100% högre pris, och skyller (som alla andra) på världsmarknaden. Konstig nog kan andra stora globala leverantörer ge oss betydligt bättre priser.

https://m.youtube.com/watch?v=oqCK5AqXD9k

Det är därför Dell försöker att ta ökerpriser

Permalänk
Medlem

Kan vi sammanfatta alla dessa artiklar med en som säger att världens alla teknikbolag säger upp ca 5% av sina anställda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan vi sammanfatta alla dessa artiklar med en som säger att världens alla teknikbolag säger upp ca 5% av sina anställda.

Jo jag tänkte säga det, listan börjar bli väldigt lång nu

Permalänk

Tuff arbetsmarknad nu.
Inflationen gör priserna höga. Men min känsla är att tillverkare för att kompensera för att försäljningsvolymerna minskar, väljer att öka priserna och försöker ta igen det på detta sätt, där resultatet blir att försäljningen minskar ännu mer.
Och sedan kommer argumentet att marknaden är mättad, ja marknaden är säkert mättad. Men det är de extrema priserna som får mig att tappa köplusten, speciellt när hårdvaran ej har blivit så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Cheferna säger upp anställda för att kunna bibehålla sina egna höga löner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag tänkte säga det, listan börjar bli väldigt lång nu

Och där kom Disney också. Antar att de räknas som tech-bolag idag men sin streaming o filmproduktion

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Köper normalt en hel del utrustning från Dell i mitt jobb. De har försökt pusha upp priserna rejält senaste åren, med resultatet att vi köper mindre och mindre av dem.
I vissa fall har de citerat 50-100% högre pris, och skyller (som alla andra) på världsmarknaden. Konstig nog kan andra stora globala leverantörer ge oss betydligt bättre priser.

Det är komponentsbrist Arne som de anställde vid pandemin.
Maersk är ett prakt exempel på komponentsbrist Arne vid rodret. Höjde fraktpriserna och skyllde på Arne. Nu har dom haft tre år av enorma vinster 😂

Danskarna är inte fega och har uttryckt sitt missnöje med att det är orimliga vinster. Media, folket och politiker har reagaerat starkt.

Århundradets lurendrejeri

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Cheferna säger upp anställda för att kunna bibehålla sina egna höga löner

Tyvärr är det så. De vill uppnå sina procentuella vinstmarginaler (eller minimera förluster) så de kan fortsätta ta ut sina årliga bonusar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tuff arbetsmarknad nu.
Inflationen gör priserna höga. Men min känsla är att tillverkare för att kompensera för att försäljningsvolymerna minskar, väljer att öka priserna och försöker ta igen det på detta sätt, där resultatet blir att försäljningen minskar ännu mer.
Och sedan kommer argumentet att marknaden är mättad, ja marknaden är säkert mättad. Men det är de extrema priserna som får mig att tappa köplusten, speciellt när hårdvaran ej har blivit så mycket bättre.

Det har varit väldigt lätt för företag att höja priserna "av bara farten" och spä på inflationen trots att det egentligen inte finns belägg för det. Alla andra höjer ju priserna! Företagen som gjort detta tror det är smart och ger mer vinst, men de kommer att inse att de bara biter sig i svansen. De tappar såklart försäljning eftersom folk har mindre pengar att spendera och skyller då på något annat eftersom de själva inte kan göra fel. Idag tillhör marknaden de som håller sina priser så låga som det bara är möjligt. Alla andra får det tufft.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Cheferna säger upp anställda för att kunna bibehålla sina egna höga löner

Jag håller inte alls med. Om du inte med chefer syftar på ägare.
Det är tufft för alla, chefer som behöver säga upp folk har det knappast det inte bättre. Ofta utomlands får chefer även lägre lön och de själva sedan blir uppsagda efter att personalstyrkan är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller inte alls med. Om du inte med chefer syftar på ägare.
Det är tufft för alla, chefer som behöver säga upp folk har det knappast det inte bättre. Ofta utomlands får chefer även lägre lön och de själva sedan blir uppsagda efter att personalstyrkan är mindre.

+1
Ägarna sätter kraven på företagsledningen, cheferna har att leverera på de målen (inkl lönsamhet, omsättning etc).
Neddragningar sker över flera branscher nu, även de utanför tech (exempelvis läkemedel som vanligtvis ses som en trygg/defensiv bransch). Det blir några tuffa år framöver.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller inte alls med. Om du inte med chefer syftar på ägare.
Det är tufft för alla, chefer som behöver säga upp folk har det knappast det inte bättre. Ofta utomlands får chefer även lägre lön och de själva sedan blir uppsagda efter att personalstyrkan är mindre.

Skrivet av bubbelbabbel:

+1
Ägarna sätter kraven på företagsledningen, cheferna har att leverera på de målen (inkl lönsamhet, omsättning etc).
Neddragningar sker över flera branscher nu, även de utanför tech (exempelvis läkemedel som vanligtvis ses som en trygg/defensiv bransch). Det blir några tuffa år framöver.

Påstår inte att jag vet vad alla positioner osv inom företag heter, men jag menar inte "chefen just över arbetarna", utan mer då höga cheferna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Påstår inte att jag vet vad alla positioner osv inom företag heter, men jag menar inte "chefen just över arbetarna", utan mer då höga cheferna.

Poängen vi försökte få fram var att det är ägarna och inte cheferna som sätter målen. Ägarna är aktieägarna. Cheferna gör bara vad de är tillsagda att göra (och det gäller även de "höga cheferna").

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Poängen vi försökte få fram var att det är ägarna och inte cheferna som sätter målen. Ägarna är aktieägarna. Cheferna gör bara vad de är tillsagda att göra (och det gäller även de "höga cheferna").

Det enda aktieägarna "säger" är väl "tjäna så mycket pengar som möjligt" eller "ha så bra resultat som möjligt".

Permalänk
Medlem

Är det nu vi börjar se omställning för automation hos de stora techbolagen?

Bantar arbetskraften och låter robotar/AI ta över mer och mer. Rätt smart att göra det i lågkonjunktur, om än något fult.
Såklart bara mina tankar och funderingar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Är det nu vi börjar se omställning för automation hos de stora techbolagen?

Bantar arbetskraften och låter robotar/AI ta över mer och mer. Rätt smart att göra det i lågkonjunktur, om än något fult.
Såklart bara mina tankar och funderingar

Det är Skynets fel alltihopa! Istället för kärnvapenkrig så gör man alla arbetslösa så de svälter istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det enda aktieägarna "säger" är väl "tjäna så mycket pengar som möjligt" eller "ha så bra resultat som möjligt".

Kort svar: nej.

Längre svar: det kan vara avvägningar mellan exempelvis att å ena sidan driva tillväxt ("top-line") eller förbättra vinstmarginalen. Det kan låta som samma sak, men det är det inte.

Sedan kan det finnas ESG-aspekter också, men det är en annan fråga.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av taliz:

Köper normalt en hel del utrustning från Dell i mitt jobb. De har försökt pusha upp priserna rejält senaste åren, med resultatet att vi köper mindre och mindre av dem.
I vissa fall har de citerat 50-100% högre pris, och skyller (som alla andra) på världsmarknaden. Konstig nog kan andra stora globala leverantörer ge oss betydligt bättre priser.

Jobbade på dell i kanal och kan säga att margin kommer från storage, och prishøjning är inte ett «førsøk». Reelt problem.