Drivrutiner för gammal Windows 98 dator

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för gammal Windows 98 dator

Har en Windows 98 dator som funnits i familjen så länge jag kan minnas. Jag har haft datorn under skrivbordet i flera år utan användning efter att jag återställde datorn med en Win98 CD jag hittade i en kartong utan att tänka på att drivrutiner inte fanns till allt på en Windows installation.

Tanken var att använd datorn för retro spel (samlar på gamla Big Box spel) tillsammans med en CRT skärm, IBM Model M och en gammal Microsoft mus jag införskaffade samtidigt som jag blåste datorn.
Finns det någon chans att få tag på drivrutiner till specarna i bifogad bild?

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir i vart fall flera träffar på chjipset, ljud och grafikkort om man söker på dem och funkar inte de nedan så är det väl bara att du söker lite själv.
https://theretroweb.com/drivers/10
https://archive.org/details/nvidiatnt2
https://driverscollection.com/?H=ES1938&By=ESS&SS=Windows%209...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir i vart fall flera träffar på chjipset, ljud och grafikkort om man söker på dem och funkar inte de nedan så är det väl bara att du söker lite själv.
https://theretroweb.com/drivers/10
https://archive.org/details/nvidiatnt2
https://driverscollection.com/?H=ES1938&By=ESS&SS=Windows%209...

Antar att det lättaste sättet att få dessa installerade är USB till Floppy läsare på en modern dator och sen köra floppy in i 98 datorn? Den har USB men funkar ej pga ingen drivrutin (vet att det funkade innan). Har en hel del floppy disketter som funkade sist jag prövade dem för ett par år sen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde klara dig långt på det som rekommenderas av @mrqaffe.

Mitt favoritval när det kommer till drivrutiner för tnt2-baserade grafikkort är version 12.41.

http://vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=779&menustate=0

Datorer byggda runt Intel 440bx är i grunden jäkligt lätta att ha med att göra och bråkar sällan med drivrutiner och mjukvara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Partyprime:

Antar att det lättaste sättet att få dessa installerade är USB till Floppy läsare på en modern dator och sen köra floppy in i 98 datorn? Den har USB men funkar ej pga ingen drivrutin (vet att det funkade innan). Har en hel del floppy disketter som funkade sist jag prövade dem för ett par år sen.

Diskett eller cd om den funkar är väl det som gäller om inte usb funkar.

Tänk på att datorn inte kommer att kunna läsa stora partitioner eller modernt formaterade usbminnen så max 2 Gbyte och fat16 för annars kan det inte fungera även om usb skulle fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Diskett eller cd om den funkar är väl det som gäller om inte usb funkar.

Tänk på att datorn inte kommer att kunna läsa stora partitioner eller modernt formaterade usbminnen så max 2 Gbyte och fat16 för annars kan det inte fungera även om usb skulle fungera.

Windows 98 har inga problem med Fat32 men klarar inte ntfs.

Riktigt stora usb-minnen kan dock bråka.

Brukar själv köra allt över närverk men med tanke på säkerhetsnivån i nyare windowsversioner så är det inte lika smidigt längre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Windows 98 har inga problem med Fat32 men klarar inte ntfs.

Riktigt stora usb-minnen kan dock bråka.

Brukar själv köra allt över närverk men med tanke på säkerhetsnivån i nyare windowsversioner så är det inte lika smidigt längre.

Har två nätverks portar på min stationära W10 dator så det kan vara ett alternativ. Kan du någon bra guide på detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Partyprime:

Har två nätverks portar på min stationära W10 dator så det kan vara ett alternativ. Kan du någon bra guide på detta?

Du kan inte överföra nått via nätverk om retrodatorn saknar drivrutiner för nätverkskortet och har du ens ett nätverkskort i datorn ? (det står ju i vart fall inte med på kvittot)

Det du möjligen kan göra är att koppla in hddn till en fungerande dator och kopiera över drivrutiner men det kräver i så fall att du har pata interface vilket inga nya datorer brukar ha men en lite äldre kan ha det och det finn även usblösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

USB-IDE/PATA funkar rätt bra när det handlar om så moderna datorer (ca 25 år) som PIII är min erfarenhet, har haft ett par olika USB-läsare, däremot blir det krångligare med hårddiskar som är 30+ år ungefär, de har jag fått koppla till IDE i dator för att komma åt ibland. För att föra över saker till min Amiga 1200T använde jag först CDRW och brände skivor innan jag fick igång lösningar med SSD och CF-kort. (PC-disketter rymde inte så mycket så man fick splitta arkiv om man skulle ta allt över floppy)

Kan man få igång någon linux-skiva på den? Jag tror jag körde Lubuntu 10 på en liknande burk, men det var ju ett tag sedan. Har för mig att USB-portar funkade så då borde man kunna kopiera över till hårddisken från USB och sedan installera drivrutiner.

Lite av ett projekt att installera äldre windows, inte minst med uppdateringar. Fast kul. Hade rejält härj med att få igång Windows NT4 och det redan kring 2010. Archive.org som nämnts ovan är ett bra tips.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Schysst grafikkort, hade exakt ett sånt när det begav sig

Borde ju gå med gamla forceware drivrutiner till det!

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte överföra nått via nätverk om retrodatorn saknar drivrutiner för nätverkskortet och har du ens ett nätverkskort i datorn ? (det står ju i vart fall inte med på kvittot)

Det du möjligen kan göra är att koppla in hddn till en fungerande dator och kopiera över drivrutiner men det kräver i så fall att du har pata interface vilket inga nya datorer brukar ha men en lite äldre kan ha det och det finn även usblösningar.

Det finns nätverkskort i datorn, den användes för mycket runescape för 20+ år sen. Däremot vet jag ej om drivrutinerna funkar, får kolla det först.