TV (LG C1) måste startas för att jag ska få bild på huvudskärmen. Hjälp.

Permalänk
Medlem

TV (LG C1) måste startas för att jag ska få bild på huvudskärmen. Hjälp.

Hej!

Jag har ett märkligt problem, försökt googla men nu vänder jag mig till forat.

I min dator finns just nu 4 skärmar inkopplade, varav två är TV-apparater, en Samsung och en LG. När jag startar datorn så tänds bara en av mina datorskärmar, och ingen annan skärm får bild, tills jag startar min LG C1 med fjärrkontrollen, då fattar Windows att "aha! just det du har fler skärmar" och startar samtliga.

Efter det kan jag sätta min LG i standby igen och allt funkar som vanligt.

Det är bara väldigt irriterande att behöva klicka igång TVn för att få bild på huvudskärmen. Vill bara kunna klicka igång datorn och gå därifrån, utan att behöva tänka på att låta LGn stå på i onödan.

Någon som vet?

Tack!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Lustigt. Kör man i UEFI-läge så brukar DisplayPort mig veterligen ha högre prioritet än HDMI på många kort. De skärmarna borde därför detekteras först kan jag tycka.

Hur sitter de olika skärmarna ansluta (vilken specifik port och typ)? Försvinner problemet helt om du drar ur C1:an innan boot? Vad händer om du växlar HDMI-port mellan de två TV-apparaterna?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Testade lite igårkväll, Samsung-TVn verkar inte påverka på något sätt, den tolkar datorn som en egen datorskärm och kan vara i standby utan problem. Gick in i display settings och stängde av LGn där, då startar den displayportskärmarna som förväntat.

Samsung(hdmi) --- Asus(dp) ---- Aurus(dp)(main) ----- LG (hdmi)

Om allt är inkopplat och konfigurerat i Windows så tänds båda mina dp skärmar, Windows börjar ladda, men när det är dags att visa skrivbordet, det är tydligen då som min Aurus blir svart, Windows syns på Asus, och LGn är svart. När LGn startas så kommer typiska Windowsljudet för "ny enhet upptäckt" och Windows ställer om sig snabbt och ger bild på samtliga skärmar.

Det är jättemärkligt, svårt att googla på.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Quick Start+ på eller av i C1? Oavsett vilket, prova den andra inställningen och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Quick Start+ på eller av i C1? Oavsett vilket, prova den andra inställningen och se om det gör någon skillnad.

Det hjälpte tyvärr inte. Det enda som verkar hjälpa just nu är om jag i Windows väljer att koppla från LG-skärmen. Då startar datorn normalt på alla tre andra skärmar.

Då är ju irritationen här istället att man måste in och återaktivera den igen så fort man vill spela på TVn...

Aldrig ska något vara felfritt.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53