8gb Vram och framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nope. 13700k sitter jag på. Sugen på en 7800x3d för att få ner tempen och eventuellt få ut lite mer av 4090/fps via DDR5/snabbare processor men svårt att hitta folk som vill byta.

Jag lutar åt den cpun tillsammans med ett 6800xt alternativt 6950xt som jag tror är ett hyfsat köp för 7600:-
Det drar dock relativt mycket watt så ska forska litegrann i vad man kan uppnå med en undervolt på kortet utan att dra ner prestandan

Edit: cpun jag menar är 7800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag lutar åt den cpun tillsammans med ett 6800xt alternativt 6950xt som jag tror är ett hyfsat köp för 7600:-
Det drar dock relativt mycket watt så ska forska litegrann i vad man kan uppnå med en undervolt på kortet utan att dra ner prestandan

Edit: cpun jag menar är 7800x3d

Se om du hittar 4070 ti som fyndvara någonstans.

Just energieffektivitet har Nvidia lyckats med denna gång.

Men 6950xt är riktigt grym i rastrering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Se om du hittar 4070 ti som fyndvara någonstans.

Just energieffektivitet har Nvidia lyckats med denna gång.

Men 6950xt är riktigt grym i rastrering!

Anledningen att jag velat på am5 plattform är att man fortfarande läser om många som har problem. Kan va allt ifrån drivrutiner till halvdan Kvalitet på komponent.

Det är bättre prestanda per krona utifrån vad jag hittar prismässigt men jag skulle ljuga om jag sa att ett 13100f parat med ett 4070 inte lockar titt som tätt.

Har alltid kört intel/nvidia under mina 20+ år med PC och jag har aldrig stött på problem, jag spelar dock bara men gillar även att pilla litegrann med grundläggande undervolt osv - inget avancerat eller överklockning på högre nivå