Nvidia Geforce RTX 4060 kan få färre CUDA-kärnor än RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Denna bilden säger allt . Man köpte ju ändå Nvida för just raytracing
<Uppladdad bildlänk>

Detta måste vara utan DLSS för jag ligger på över 60 FPS i de flesta områden med full RT i 1080p med DLSS på med mitt RTX 3060 Ti.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Trollar du? Den bilden de besvarade handlade väl om 3080 vs 6800XT? I bilden de själva länkar så är ju 3080 snabbare än 6800XT.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/10091?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzEwMDkxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJBNjc1MTY3QS02RjE0LTRCRDgtODQ0OC05QTRCQjA3OTAxNUQifSwia2V5IjoiYzMwOTBkOGI1MjE5YjZjYTJkY2VjM2Y5MmI3OWZlY2UifQ%3D%3D

https://static.techspot.com/articles-info/2627/bench/RT_1080p-color-p.webp

Hardwareunboxed har uppenbarligen inte samma resultat på hemsidan som i sina videor. Är videorna sponsrade av AMD?

Läs artikeln..

Permalänk
Avstängd

Varför skiljer resultaten så mycket då? Ena stunden är det 60 andra är det 20? De kanske ska förtydliga och det bör även ni göra i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta måste vara utan DLSS för jag ligger på över 60 FPS i de flesta områden med full RT i 1080p med DLSS på med mitt RTX 3060 Ti.

Ja det är klart det är vem benchmarkar ett program ? Sen klarar inte ett 3070 1440 p RT på low och DLSS när du spelar på ultra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Förstår du inte vad man säger? Båda bilderna är från hardwareunboxed.

Har du tittat på filmen eller ens läst artikeln ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför skiljer resultaten så mycket då? Ena stunden är det 60 andra är det 20? De kanske ska förtydliga och det bör även ni göra i tråden.

Verkar som spelet beter sig annorlunda i "Hogsmeade". Har inte spelet själv så vet inte exakt vad det innebär, men dom tar upp det i artikeln från Techspot och i videon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Har du tittat på filmen eller ens läst artikeln ?

Jag har tittat. Men ni flummar runt och pratar allmänt om spelet när det endast handlar om ett område i spelet vars namn är Hogsmeade. Vilket gör er diskussion otydlig som attan.

Resten av spelet flyter på som smör oavsett VRAM och fungerar även för de med bara 16GB vanligt RAM även om 32 är rekommenderat.

Kan vara så att Hogsmeade helt enkelt har noll optimering. Med tanke på att det inte är särskilt imponerande rent visuellt, varför ska det dra så mycket mer kräm än Cyberpunk med RT på? Spelet rent allmänt är ju inte super snyggt utan ser mer ut som ett JRPG där all budget går till karaktärsmodeller istället för spelvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag har tittat. Men ni flummar runt och pratar allmänt om spelet när det endast handlar om ett område i spelet vars namn är Hogsmeade. Vilket gör er diskussion otydlig som attan.

Resten av spelet flyter på som smör oavsett VRAM och fungerar även för de med bara 16GB vanligt RAM även om 32 är rekommenderat.

Kan vara så att Hogsmeade helt enkelt har noll optimering. Med tanke på att det inte är särskilt imponerande rent visuellt, varför ska det dra så mycket mer kräm än Cyberpunk med RT på? Spelet rent allmänt är ju inte super snyggt utan ser mer ut som ett JRPG där all budget går till karaktärsmodeller istället för spelvärlden.

Där kom det när grafikkortet inte räcker till på grund av lite Vram så är det dåligt optimerat och ser inte alls snyggt ut .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Till rätt pris blir det nog tillräckligt bra (Säg 250USD)

Kommer aldrig hända tror nog på MSPR kommer att hamna på 399USD och enligt dessa siffror så verkar det prestera som ett 2070 som släpptes 2018 för 499USD så lite sämre en 1080Ti som släpptes för 6 år sedan för 699USD.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har aöltid funderat på om det är bättre att hoppa över på det röda laget. Ofta mer VRAM på Amd kortens motsvarighet. Kört mest VR så där jag vill ha prestanda, mem betalar ju inte vad som helst.

Tycker det är sjukt synd att prestandan i VR med rx7000 är kass.. Hoppas verkligen dom får till en fix snart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Där kom det när grafikkortet inte räcker till på grund av lite Vram så är det dåligt optimerat och ser inte alls snyggt ut .

Haha va?

Du får jättegärna argumentera varför just Hogsmeade kräver så snuskigt mycket VRAM? Vad är det som gör att Hogsmeade kräver så mycket jämfört med Cyberpunk, ett snyggare spel? Där hela spelet är en storstad fyllt med folk och bilar?

Förövrigt sa jag inte någonstans att spelet inte ser bra ut men du kan fortsätta sätta ord i mun på folk så kanske du vinner något.
Och det är mycket trevligt att du skippade resten av inlägget, du vet där jag tar upp att ni pratar rent allmänt om spelet och inte just hogsmeade som är hela problemet? Men är väl så när man har behov av att trolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Haha va?

Du får jättegärna argumentera varför just Hogsmeade kräver så snuskigt mycket VRAM? Vad är det som gör att Hogsmeade kräver så mycket jämfört med Cyberpunk, ett snyggare spel? Där hela spelet är en storstad fyllt med folk och bilar?

Förövrigt sa jag inte någonstans att spelet inte ser bra ut men du kan fortsätta sätta ord i mun på folk så kanske du vinner något.
Och det är mycket trevligt att du skippade resten av inlägget, du vet där jag tar upp att ni pratar rent allmänt om spelet och inte just hogsmeade som är hela problemet? Men är väl så när man har behov av att trolla.

Vem trollar tror du ? Jag har redovisat att Vram tar slut . Att du vill helt plötsligt vill prata om annat och Cyberpunk och att det är snyggare är väl helt okej bara gör en tråd om det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Vem trollar tror du ? Jag har redovisat att Vram tar slut . Att du vill helt plötsligt vill prata om annat och Cyberpunk och att det är snyggare är väl helt okej bara gör en tråd om det .

Ni argumenterar att VRAM tar slut rent allmänt men det handlar ju bara om Hogsmeade vilket HBU bevisar?

Varför tar det slut just i det området? Dåligt optimerat? För inte tappar man hakan där.

Kanske så att interiörerna inte laddas in/ur som de ska?

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat Hogsmeade med ett 3070-8GB. Jag satte spelet på medium förutom raytracing som jag tog ultra. Det tog 7GB grafikminne minne och såg vettigt ut i 1080p, så tydligen funkar det med RT med 8GB om man är lite försiktig med settings.

Framerate låg runt 40fps men grafikkortet gick bara på 50% för jag var sjukt CPU-limited med en Ryzen 3700x. En snabbare CPU och det hade gått upp ordentligt.

Sedan provade jag 1440p med samma settings och DLSS balanced. Det tog lite mindre minne men också lite lägre framerate, dock fortfarande väldigt CPU-limited. Kortet gick på 40-45%. Återigen verkar det fungera bra.

Jag borde sätta i 3070-kortet i min 13700k för att se vad det egentligen klarar av men det behövs inte för att se att den där Steeve på hardware unboxed inte klarar av att tweaka ett kort, det är som vanligt sätta allt på ultra och skrika ut att det är värdelöst, samma visa var gång... Jag har fortfarande inte sett den där videon, men jag vet hur han fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu har jag provat Hogsmeade med ett 3070-8GB. Jag satte spelet på medium förutom raytracing som jag tog ultra. Det tog 7GB grafikminne minne och såg vettigt ut i 1080p, så tydligen funkar det med RT med 8GB om man är lite försiktig med settings.

Framerate låg runt 40fps men grafikkortet gick bara på 50% för jag var sjukt CPU-limited med en Ryzen 3700x. En snabbare CPU och det hade gått upp ordentligt.

Sedan provade jag 1440p med samma settings och DLSS balanced. Det tog lite mindre minne men också lite lägre framerate, dock fortfarande väldigt CPU-limited. Kortet gick på 40-45%. Återigen verkar det fungera bra.

Jag borde sätta i 3070-kortet i min 13700k för att se vad det egentligen klarar av men det behövs inte för att se att den där Steeve på hardware unboxed inte klarar av att tweaka ett kort, det är som vanligt sätta allt på ultra och skrika ut att det är värdelöst, samma visa var gång... Jag har fortfarande inte sett den där videon, men jag vet hur han fungerar.

Prova i området som han testar du kommer ändå tillbringa en hel del tid där .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Prova i området som han testar du kommer ändå tillbringa en hel del tid där .

Varför gör inte du det när du ändå har ett 3070Ti?

Och personen du besvarade skrev att de testade i hogsmeade, vilket är detta området i denna timestamp:
https://youtu.be/qxpqJIO_9gQ?t=694

Finns inte så mycket annat att testa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Kommer aldrig hända tror nog på MSPR kommer att hamna på 399USD och enligt dessa siffror så verkar det prestera som ett 2070 som släpptes 2018 för 499USD så lite sämre en 1080Ti som släpptes för 6 år sedan för 699USD.

Nej det kommer nog aldrig att hända tyvärr. Tycker det är lite tråkigt att "low-end" blir så dyra nu bara, jag kan förstå att "top-end" kort som RTX 4090 blir dyra men förbättringarna på "low-end" är ju ganska mediokra (milt uttryckt). Ta RTX 2060 till RTX 3060 t.ex. det var inget som direkt imponerade och det ser ut att fortsätta en generation till.

Permalänk
Medlem

Låter ju som Hogwarts är dåligt optimerat.

Jag skulle nog inte skaffa ett nytt grafikkort idag med under 12GB om det inte rör sig om 1080p då kanske 6GB är nog.

Om AMDs 7700 can ge 6900 prestanda och bättre RT tror jag det kan bli en hit.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu har jag provat Hogsmeade med ett 3070-8GB. Jag satte spelet på medium förutom raytracing som jag tog ultra. Det tog 7GB grafikminne minne och såg vettigt ut i 1080p, så tydligen funkar det med RT med 8GB om man är lite försiktig med settings.

Framerate låg runt 40fps men grafikkortet gick bara på 50% för jag var sjukt CPU-limited med en Ryzen 3700x. En snabbare CPU och det hade gått upp ordentligt.

Sedan provade jag 1440p med samma settings och DLSS balanced. Det tog lite mindre minne men också lite lägre framerate, dock fortfarande väldigt CPU-limited. Kortet gick på 40-45%. Återigen verkar det fungera bra.

Jag borde sätta i 3070-kortet i min 13700k för att se vad det egentligen klarar av men det behövs inte för att se att den där Steeve på hardware unboxed inte klarar av att tweaka ett kort, det är som vanligt sätta allt på ultra och skrika ut att det är värdelöst, samma visa var gång... Jag har fortfarande inte sett den där videon, men jag vet hur han fungerar.

Jag säger det igen, man kan ju inte jämföra olika inställningar på olika grafikkort. Och ska dom då hitta perfekta sweet spot på alla 50 grafikkort? Det lär ju ta en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag säger det igen, man kan ju inte jämföra olika inställningar på olika grafikkort. Och ska dom då hitta perfekta sweet spot på alla 50 grafikkort? Det lär ju ta en stund.

Nej, jag anser nog att det är en omöjlig video att göra det, precis som du. Men den videon som gjordes var nog inte så bra heller om han nu kommer fram till att det inte går att raytraca med ett 3080 i 1080p.

Jag brukar kolla på dom lite modernare hårdvarukanalerna när jag vill veta hur ett spel presterar. Daniel Owen gör ett lysande jobb, även zWormz gaming tycker jag är bra. Testar ett eller max två kort i en video, inget skitsnack om att du köpt fel kort, inga gömda agendor, utan ser till att använda inställningar som fungerar för det kortet dom testar.

Nu har ingen av dom ett 3070 8GB eller 3080 10GB tror jag så turligt nog kunde jag testa det själv bara för att se hur mycket HUB-Steeve gjorde bort sig denna gång. Och det var ju som vanligt rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Nej, jag anser nog att det är en omöjlig video att göra det, precis som du. Men den videon som gjordes var nog inte så bra heller om han nu kommer fram till att det inte går att raytraca med ett 3080 i 1080p.

Jag brukar kolla på dom lite modernare hårdvarukanalerna när jag vill veta hur ett spel presterar. Daniel Owen gör ett lysande jobb, även zWormz gaming tycker jag är bra. Testar ett eller max två kort i en video, inget skitsnack om att du köpt fel kort, inga gömda agendor, utan ser till att använda inställningar som fungerar för det kortet dom testar.

Nu har ingen av dom ett 3070 8GB eller 3080 10GB tror jag så turligt nog kunde jag testa det själv bara för att se hur mycket HUB-Steeve gjorde bort sig denna gång. Och det var ju som vanligt rejält.

zWorms testar ju alla presets, plus dlss, plus rt. Inte så att han letar optimerade inställningar. Dock bara ett kort per video

Permalänk
Medlem

Nvidia är ett skämt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ja, många här fortsätter köpa vad helst skinnjackan plockar fram ur ugnen. Känner nästan lite skadeglädje.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Ja, många här fortsätter köpa vad helst skinnjackan plockar fram ur ugnen. Känner nästan lite skadeglädje.

Samtidigt har du själv lagt ut 15k? för ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tycker det är sjukt synd att prestandan i VR med rx7000 är kass.. Hoppas verkligen dom får till en fix snart!

Hört att AMD ger sämre prestanda i VR men samtidigt blivigt emotsagd flera ggr, många som inte har några prestandaproblem också verkar det som.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Samtidigt har du själv lagt ut 15k? för ett grafikkort

12300 kr, direkt från AMD. Jag tror inte att 24 GB kommer bricka grafikkortet om två år likt RTX 3080 10 GB . Mitt andra RX 6800 med 16 GB kanske också fortfarande fungerar då, medan ett RTX 3070 då är förpassat till MS Word.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Samtidigt har du själv lagt ut 15k? för ett grafikkort

15k för 24 GB VRAM är troligen dock ändå mer VRAM per krona än vad man kommer få med RTX 4060

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

15k för 24 GB VRAM är troligen dock ändå mer VRAM per krona än vad man kommer få med RTX 4060

Jag fick 8 GB för 1800 spänn för flera år sen så tror båda ligger efter RX580 i den tävlingen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hört att AMD ger sämre prestanda i VR men samtidigt blivigt emotsagd flera ggr, många som inte har några prestandaproblem också verkar det som.

Kan väl bara säga att när grabben hade AMD kort vart det ett himla klagande på att det inte fungerade som han ville och han spelar mycket VR.

Istället för att gå till botten med det, för det har jag inte dit med så köpte jag ett Nvidia kort och klagandet upphörde. Jag har fortsatt med det, det blir lugnast så, och billigare att bara köpa grafikkort en gång.

Så, det kan säkert fungera för andra, men inte för mitt use-case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hört att AMD ger sämre prestanda i VR men samtidigt blivigt emotsagd flera ggr, många som inte har några prestandaproblem också verkar det som.

Skrivet av Lussarn:

Kan väl bara säga att när grabben hade AMD kort vart det ett himla klagande på att det inte fungerade som han ville och han spelar mycket VR.

Istället för att gå till botten med det, för det har jag inte dit med så köpte jag ett Nvidia kort och klagandet upphörde. Jag har fortsatt med det, det blir lugnast så, och billigare att bara köpa grafikkort en gång.

Så, det kan säkert fungera för andra, men inte för mitt use-case.

Har ju inget att jämföra med men när jag kör VR med mitt 6800 XT så flyter det på hur bra som helst, i alla fall i de spel jag spelar. Mestadels simracingspel, Elite Dangerous och MSFS. Det senaste får jag så klart dra ner inställningarna på, men det är ju ett av de mest krävande spelen som finns där ute också, måste dra ner inställningarna även utan VR i det spelet för att få ett bra flyt. Nu har jag inte testat det i VR med FSR ännu, ska göra det snart för att se vad det ger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2