Byta färg på Power-LED i datorchassi?

Permalänk

Byta färg på Power-LED i datorchassi?

Hejsan!

Jag köpte en begagnad dator för några månader sedan med ett Fractal Design Define med blå LED för power on. Jag skulle vilja ha en röd diod för detta egentligen, är detta något som är lätt att bara byta själv eller är det väldigt invecklat? Jag tänker om man exempelvis tar en LED diod från en baklampa till cykel och byter ut mot den befintliga blå dioden i chassit?

Permalänk
Rekordmedlem

Det svåra är nog det mekaniska, elektriskt går det att få det mesta att fungera men det finns ju lösa ledar så du inte behöver skaffa en cykellampa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är spänningen bara tillräckligt nära vad dioden vill ha så är det bara att byta. Har för mig den pinnen för pled ger ~3V vilket är tillräckligt nära för rock n roll för de flesta dioder.

Just dioderna i en cyckel aklampa vet jag inte kan va allt från 1.5V -3.5V dioder bästa är att du köper en diod med framspänning på ~3V så slipper du gissa och fippla med resistor på kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det svåra är nog det mekaniska, elektriskt går det att få det mesta att fungera men det finns ju lösa ledar så du inte behöver skaffa en cykellampa.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Är spänningen bara tillräckligt nära vad dioden vill ha så är det bara att byta. Har för mig den pinnen för pled ger ~3V vilket är tillräckligt nära för rock n roll för de flesta dioder.

Just dioderna i en cyckel aklampa vet jag inte kan va allt från 1.5V -3.5V dioder bästa är att du köper en diod med framspänning på ~3V så slipper du gissa och fippla med resistor på kabeln.

Tack för svaren! Det låter som att det kanske ändå vore helt genomförbart även för en amatör som mig.
Ska kolla upp det där med lösa dioder, hade annars en gammal baklampa till cykel som jag kunde plockat dioden från, men saknar i nuläget något instrument att mäta spänningen så jag får ta och se om jag kan låna en sådan. Tanke med hela projektet är egentligen att måla om hela lådan från svart till vit och fästa någon form av reflekterande krom på framsidan - jag såg att det fanns sådana chassin så enklast hade helt enkelt varit att införskaffa ett sådant och plocka över allt i det men jag får se vilket som blir lättast.