Permalänk
Medlem

Datorn kraschar

Hej!

Har stött på ett rätt ovanligt problem vill jag tro då jag inte hittar någon fungerande lösning på det hela.

När jag kopplar i webcamen i datorn så kraschar datorn. Ingen Bluescreen eller meddelande utan det kraschar bara o startar om. Testat att byta PSU uttag, kollat samtliga kablar så allt sitter bra. Testat byta usb uttag. Testade med en annan webcam från en helt annan företag.

Allting fungerar bra på datorn, obs, diverse spel osv. Men så fort jag kopplar i camen så kraschar allting. Testat med USB kamera och USB-C kamera men blir samma. Avinstallerat o installerat nya drivrutiner på kamerorna osv.

Edit: Även testat en SFC och troubleshooting

Någon som kan ha minsta aning till varför?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du testat kameran i annan dator?

Nae men köpte en helt ny efter problemet hände med första och samma problem uppstod med nya kameran också

Permalänk
Medlem

Kan du kolla om det händer i bios? Om det händer inte i bios då är det något troligtvis med drivrutinerna, försök att testa äldre eller nyare drivers för kamera vet ej om du testat ominstallera samma ver. av drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Te-NEY:

Kan du kolla om det händer i bios? Om det händer inte i bios då är det något troligtvis med drivrutinerna, försök att testa äldre eller nyare drivers för kamera vet ej om du testat ominstallera samma ver. av drivrutinerna.

Nej asså datorn fungerar bra tills jag drar igång kameran. Deltaco kamera. Köpte ny från Logitech men med usb-c port. Så två helt olika företag. Olika portar. Men kraschar så fort jag drar igång en kamera av ngn anledning

Permalänk
Medlem

Kolla loggboken/Windows-loggar/system om det finns något händelse registrerat vid kraschen i exakt tidpunkt så kan det hjälpa kanske för vidare felsökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Te-NEY:

Kolla loggboken/Windows-loggar/system om det finns något händelse registrerat vid kraschen i exakt tidpunkt så kan det hjälpa kanske för vidare felsökning

Kollade på det men inget som registrerades som kunde hjälpa till dessvärre :/

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna för USB root hub & USB 3.0 controller kan du testa ominstallera ev uppdatera

Permalänk
Medlem

Vilka USB-portar har du använt? På chassit, på moderkortet eller båda?

Instinktivt tänkte jag någon form av kortslutning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2