Workstation / speldator inom ett halvår. Budget 60k

Permalänk
Medlem

Workstation / speldator inom ett halvår. Budget 60k

Hej! Nu var det längesedan man byggde nytt, så har inte helt koll på det senaste inom komponentvärlden. Hade gärna velat få lite hjälp från er skarpa här på Sweclockers.

Datorn kommer främst användas för arbete med CAD, simuleringar, renderingar, VR, beräkningar, deep learning osv, men kommer även användas till diverse spel. Jag har hört att det ska komma lite nya CPUer och annat i närtid, jag har ingen jättestress att köpa något just nu, utan väntar om det är fördelaktigt.

CPU och MOBO

Intel vs AMD, vad är det som gäller nu för tiden? Jag har i listan satt 13900K, men som jag förstått det är nytt från Intel planerat någon gång detta år med en ny socket? Hur står det sig mot AMD Ryzen 9 7950X3D? Moderkort tänker jag valfritt ATX-kort, finns det egentligen något att tänka på vid val av MOBO mer än det uppenbara som platser och storlek?

GPU

Tänker ett RTX 4090, antingen FE, men tänker att vilket brand som helst funkar?

RAM

Jag kör för närvarande 64GB, men har funderat på 128 GB, tänker att det kan vara trevligt för diverse VM? Eller är det för mycket?

Diskar

Tänker mig två stycken M.2 diskar på 1TB var, och sen 1-2 stycken HDDs på 8TB var för större lagring. Kan man få för mycket lagring?

Chassi

Väljer mellan FD North eller FD Meshify Compact, men lutar mest åt North. Ser inga problem med ovan konfiguration med den.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/0NsSAWeYP6a9ikVPi0n4bu1xvlw/workstations

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

CPU

AMD eller Intel är väl hugget som stucket i dagsläget väldigt likartad prestanda i spel. Så där får man väl kolla vad som lirar bäst med de workloadlaster man ska köra.

14000 serien lär komma i slutet av året och sen släppte ju Intel nyligen CPUer i HEDT segmentet om man skulle behöva fler cores.

GPU
Har ingen favorit här

RAM
Man kan oftast inte få för mycket RAM i de tillämpningar du nämner.

Diskar
Någon speciell anledning du vill köra två st NVME?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

CPU

AMD eller Intel är väl hugget som stucket i dagsläget väldigt likartad prestanda i spel. Så där får man väl kolla vad som lirar bäst med de workloadlaster man ska köra.

14000 serien lär komma i slutet av året och sen släppte ju Intel nyligen CPUer i HEDT segmentet om man skulle behöva fler cores.

GPU
Har ingen favorit här

RAM
Man kan oftast inte få för mycket RAM i de tillämpningar du nämner.

Diskar
Någon speciell anledning du vill köra två st NVME?

Tack!

Anledningen till två NVME är väl egentligen för att kunna ha viss separation på program och annan data, samt att moderkortet stödjer upp till fyra.

Permalänk

Dubblera mängden SSD, jag har mer ssd på min Ps5a... Nuff said.. Skämtåsido, men med en sådan kraftig dator kommer man jobba med mycket data och 1TB SSD är inga SSD man knappt vill låta uppta en plats idag.