Forskare låser upp dörr med tungan

Permalänk
Melding Plague

Forskare låser upp dörr med tungan

Med hjälp av ett munstycke styr forskare ett smart lås, spelar Whac-A-Mole och stämmer en gitarr.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förväntade mig ett use case med någon som är rörelseförhindrad

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Det är bra för t.ex handikappade, jag hade en släktingar som styrde allt via ett sugrör pga förlamning efter en motorcykelolycka.
Detta var flera årtionden sedan.

Permalänk
Medlem

Superbt för handikappade ja.
Men jo, klart det finns andra användningsområden. Jag har själv haft både hobby och arbeten där händerna är antingen upptagna eller inoljade. Skulle jag använda den?? Nja.. kanske 🤷‍♀️
Men jag ser potentialen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling med andra styrmöjligheter. Mer möjligheter är ju bara bra när vi spenderar allt mer tid framför skärmar och ergonomiska problem drabbar allt fler. För att inte nämna dem som faktiskt har allvarliga funktionsnedsättningar såklart där detta kan öppna nya dörrar.

Permalänk
Medlem

Säkert inte likadant, men kolla upp MilkyCharms. Han lirar Tarkov med munnen. Riktigt duktig också.
Sån jävla hjälte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen nämnt att "man måste ha tungan rätt i mun" för det här.

Vad blir motsvarigheten till mobiltumme el musarm med detta?

Permalänk
Medlem

En riktigt tungvrickare detta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Cough up, mouthbreeder.

Eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är detta ett feministiskt initiativ? Männen har blivit fingerfärdiga nog så dom känner att tungan halkat efter?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Är detta ett feministiskt initiativ? Männen har blivit fingerfärdiga nog så dom känner att tungan halkat efter?

du tänker dom kan ge aktiv feedback, utan att behöva tala under arbetet så att säga
(fick just en syn av en tjej som ligger i sängen med telefonen och försöker guida killen som undrar vad fan snabbt blinkade rött ljus och vibrering betyder)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Länk till vetenskapliga artikeln https://lab.plopes.org/published/2023-CHI-LipIO.pdf

förtydligande
Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

Förväntade mig ett use case med någon som är rörelseförhindrad

Min första tanke också. Rent spontant tycker jag det verkar ganska ohygieniskt, och ingenting jag skulle valt om det fanns andra alternativ. Är man förlamad från hårrötterna och nedåt eller liknande är väl dock alternativen få, och detta kan förmodligen förenkla hanteringen av vardagen.

Ska jag gissa har man dock medvetet valt att inte presentera ett sådant use case, just för att man inte vill att det förpassas till och cementeras i kategorin handikapphjälpmedel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För de som är totalförlamade (från nacken och nedåt) kan det här komma som en skänk från ovan. Idag är den utrustning det använder både klumpig, föråldrad och vansinnigt dyr. Kan en "populärprodukt" komma ut på marknaden så kan den säkerligen bli tillgänglig för dem och medföra ett riktigt lyft i livskvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

För de som är totalförlamade (från nacken och nedåt) kan det här komma som en skänk från ovan. Idag är den utrustning det använder både klumpig, föråldrad och vansinnigt dyr. Kan en "populärprodukt" komma ut på marknaden så kan den säkerligen bli tillgänglig för dem och medföra ett riktigt lyft i livskvalitet.

Något som kan bli en fördel när detta inte marknadsförs eller forskas på specifikt för rörelsehindrade, kan bli att det faktiskt ökar tillgängligheten och möjligheterna för rörelsehindrade av att få nytta av det.

I vissa fall är det ekonomin som sätter käppar i hjulet för rörelsehindrade då väldigt nischade produkter ofta kostar att utveckla samt att producera och köpa in. Forskning specifikt inom området får ibland också vänta länge på anslag då vissa produkter anses fungera tillräckligt bra och att marknaden inte är tillräckligt stor.

Detta blir lätt en enorm kostnad för samhället långsiktigt, om varje "tillgänglighetsprodukt" som ska utvecklas och säljas endast ska produceras i små mängder till få kunder inom ett speciellt segment. Om en produkt likt denna blir allmänt användbar, men ändå fungerar för rörelsehindrade eller förlamade, så blir det mer tillgängligt och ekonomiskt hållbart så också.