Permalänk
Medlem

IKEA: Bekant vs. Utespelare

Hej,

Jag tänkte köpa nytt skrivbord med måtten 160*80cm.

Ikea Utespelare: https://www.ikea.com/se/sv/p/utespelare-skrivbord-foer-gaming...

Ikea Bekant: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-sitt-sta-svartb...

Båda två fyller mina mått, verkar stabila, ser estetiskt schyssta ut. Bekant har en automatisk höj/sänkning som ser läckert ut på papper, men vetisjutton om jag kommer att stå värst mycket. Utespelare har en prisfördel på mer än -60%. Ej provsuttit någon utav dem.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Alltid nice att kunna höja och sänka skrivbordet. Se till att fixa en sjysst kabeldragning också så det blir snyggt. Gillar Bekant skarpt, det är ett stabilt bord.

Permalänk
Medlem

Simeplt, jobbar du hemifrån? isf bekant

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

misstänker att staget mellan bordsbenen kan va rätt irriterande att slå knäna i på utespelare.

gjorde tabben att köpa ett skrivbord från ikea för massa år sen som hade ett stag liknande det och störde ihjäl mig på det till den mån att ja slet bort skiten i ren vrede...

så mitt tips är att inte köpa något med ett stag som går under bordet.

tror det ev kan ha varit någon äldre variant av bekant fast untan höj ochsäkbar skiva.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bekant, har provat endel bord och anser att höj och sänkbart är definitivt en stor QoL i vardagen (dyrt imo så varit för snål för å köpa sen blev de dyrare under/efter covid).
"Påsen" under bordet räcker för att få undan lite kablage och dylikt, även om jag själv nog föredrar "korgen" som Utespelare har pga placeringen av den.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

misstänker att staget mellan bordsbenen kan va rätt irriterande att slå knäna i på utespelare.

gjorde tabben att köpa ett skrivbord från ikea för massa år sen som hade ett stag liknande det och störde ihjäl mig på det till den mån att ja slet bort skiten i ren vrede...

så mitt tips är att inte köpa något med ett stag som går under bordet.

tror det ev kan ha varit någon äldre variant av bekant fast untan höj ochsäkbar skiva.

Även jag funderar på att byta bord. Kollat in Utespelare och staget där tyckte jag inte såg ut att vara i vägen för knän. Mer att hade det varit uppenbart i vägen borde jag ha observerat det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 160x80 Bekant i söndags och är hittills nöjd. Hyffsat stabil med 2 24"-monitorer på 1 arm och en mikrofon-arm. Kom från 3.8cm bänkskiva så hade hoppats på att själva bänkskivan skulle vara liite tjockare.

Permalänk
Medlem

Bekant tycker jag ser betydligt mer sobert ut. Är du under 25 tycker jag du ska lägga lite extra vikt vid det, skrivbord brukar hålla rätt länge, och det där gamingstuket kanske inte tilltalar dig hela livet. Är du äldre är väl det loppet redan kört eller vad man ska säga, det är väl eventuella partners som skulle kunna ha åsikter om gamingmöbler i såna fall

Visst, T-ben kanske ger lite väl mkt kontorskänsla, men benen på Utespelare ser ut som en uppochnedvänd båtvagga av billigare snitt, typ. Jag hade valt T-benen.

Bekant verkar annars vara en "uppföljare" på den gamla serien Galant, vilken jag har ett bord ur sedan tio år tillbaka. Det har varit oerhört slitstarkt och bra, kvalitetsnivå i linje med Lammhults, Kinnarps, och andra tillverkare av kvalitetskontorsmöbler. Har de inte ändrat på den grejen tror jag på det också ur beständighetsperspektiv också. Kan dock inte komma med någon prognos om höj/sänkmekanismen, mitt bord har ingen sådan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har du råd så tycker jag att du ska gå för ett höj-sänkbart.

Permalänk
Medlem

All right - tack för alla svar. Det lutar åt en Bekant.

Nu till nästa huvudbry - ska jag köra helsvart eller helvitt? Majoriteten - för att inte säga all - av min utrustning är svart. Kanske lika bra med ett svart bord, då också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aalleexx:

All right - tack för alla svar. Det lutar åt en Bekant.

Nu till nästa huvudbry - ska jag köra helsvart eller helvitt? Majoriteten - för att inte säga all - av min utrustning är svart. Kanske lika bra med ett svart bord, då också?

Fast, snyggt med lite kontrast. Svarta prylar på vitt bord eller vita prylar på svart bort är ju snyggt

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Bekant! Inser nu, nåt år efter att den hade matchat mer i helsvart dock

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Snyggt. vad har du för arm till skärmarna? Har tittat runt efter olika armar till grabbens båda skärmar (24" + 27") men omdömet för de flesta är av typen "bra för vad du betalar"... Vill ju inte köpa något som gör att skärmarna sjunker från ursprungsläget pga billig/dålig kvalitet. Då kör jag hellre buy once cry once

Permalänk
Medlem

Kört med de höj/sänkbara på flera skolor jag jobbat på, kvaliten är faktiskt bra för priset.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det står att Bekant utgår snart, undra varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Snyggt. vad har du för arm till skärmarna?

https://www.inet.se/produkt/2515908/deltaco-arm-0351-gasdrive...

Står den ska klara 8KG arm men min 32” väger nästan 10KG och den har aldrig åkt ner.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord