Permalänk

msfs2020 i VR mod

Jag har skaffat ett pico4 headset till min ms2020 flygsimulator.
Det tog en vecka att hitta inställningar så att man äntligen
kunde hamna i cockpiten på startbanan i VR mod.
I 2d mod funkar allt utan problem.
Problemet är att varken joystick eller tangentbord verka fungera i VR mod.
Nu sitter piloten ungefär 2 meter över planet och en skylt rakt fram meddelar
att man skall titta rakt fram och trycka på mellanslag (blanksteg).
Det funkar inte. Inte heller funkar de knappkombinationer som man
i 2d växlade mellan olika kameror som det kallas så att man kan
hamna i förarsätet så att säga.
Inte heller styrspaken med sina knappar har någon inverkan. inte gasreglaget och
inte heller parkeringsbromsen tex.
Enda sättet att komma iväg som jag har hittat är att lyfta i 2d mod och sedan gå över till VR
i luften. Då funkar i alla fall styrspaken. Piloten befinner sig fortfarande ovanför planet.
Är det någon som har erfarenhet av fsim2020 i VR mod och kan dela med sig av sitt vetande?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

"att man skall titta rakt fram och trycka på mellanslag (blanksteg)."
Just vilken knapp man skall trycka på för en resett av positionen kan man välja själv i inställningarna för VR, så det kan ju vara något att kika på till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

"att man skall titta rakt fram och trycka på mellanslag (blanksteg)."
Just vilken knapp man skall trycka på för en resett av positionen kan man välja själv i inställningarna för VR, så det kan ju vara något att kika på till att börja med.

Jo så är det. Jag valde en annan knapp men det gjorde ingen skillnad.
Men av en slump upptäckte jag att de båda handkontrollerna hade någon slags inverkan.
Det verkar som om kontrollen övergår till handkontrollerna när man går över till VR mod.
Dock funkar styrspaken med sina reglage tackolov.
Nu gäller det att lista ut vad de olika knapparna på handkontrollerna gör. Det framgår inte i
general options så vitt jag kan hitta i alla fall.
Man skall också kunna kontrollera olika reglage och knappar genom att peka med handkontrollerna och trycka på någon av knapparna. Reglaget i fråga går då från blått till gult
och kan manövreras i bästa fall.
Nu blir det till att lusläsa olika forum och tutorials på nätet och se om någon har varit vänlig nog att informera hur man gör.
Utgivarna av fsim 2020 verkar inte tycka att det behövs.
Det är sällan något som är enkelt.
Det är som om man köpte en bil och var tvungen att slipa ventiler, ställa in tändningen,
Byta växelåda osv för att kunna köra iväg.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del med quest 2 och för min del kopplas inte tangentbordet bort.
Så antingen är det något nytt (har inte kört på ett tag) eller något som är knas.

Du har inte helt enkelt tryckt bort dig så att flightsimen inte har focus?

Permalänk

Fs2020 och pico4

Skrivet av Gimbal:

Jag har kört en del med quest 2 och för min del kopplas inte tangentbordet bort.
Så antingen är det något nytt (har inte kört på ett tag) eller något som är knas.

Du har inte helt enkelt tryckt bort dig så att flightsimen inte har focus?

Jag upptäckte av en slump (som vanligt) att X-knappen på vänster handkontroll
gör att man hamnar i kabinen. Då funkar även en del knappar på tangentbordet även
om de är svåra att hitta. Landställ, handbroms, klaffar tex. Dock inte de knappkombinationer
som byter kamera i kabinen så att man kan se instrument och reglage från nya vinklar.
Det skall väl skötas med handkontrollerna om man kan komma på hur man gör.
Jag har ställt ner upplösningen i VD till medium och 72 Hz annars rycker bilden hela tiden.

Något är det som inte är som det skall för i VRhome hoppar allt fram och tillbaka och uppdateringstakten på
pekarna är extremt låg, sekundtakt nära nog.
Man kan undra var flaskhalsen sitter. Är det routern, grafikkortet eller datorn eller något annat.
Finns det något sätt att konstatera vad som behöver förbättras?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Testa med Oculus egna Airlink alternativt med usb-kabel och se om det funkar bättre

Permalänk

pico4

Skrivet av Saddl3r:

Testa med Oculus egna Airlink alternativt med usb-kabel och se om det funkar bättre

Känner någon till ett sätt att komma ur Steamvr och tillbaka till virtual desktop så att man testa olika inställningar.
Det enda jag kan komma på i min enfald är att stänga av SteamVr med xet på skärmen.

Visa signatur

Bjornj