Permalänk
Medlem

Router ej kinatillverkad

Hej,

På med foliehatten för nu åker vi.

Nä men skämtåsido, ska flytta till hus och signat upp oss på Bahnhof, så behöver köpa en ny router. Finns det någon som inte är tillverkad i Kina?
Om inte, så fall vilka märken rekommenderas?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Mkt hårdvara är väl tillverkat i Kina men tänker att typ av OS är ännu mer relevant.

Kollapå teklager.se och välj en router där med valfritt OS, kör själv Opnsense och det har bara fungerat och får löpande uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Köp en fujitsu s920 mini-pc på ebay, kostar 5-600kr, ett extra nätverkskort och installera OpnSense eller liknande.
Köp till mesh-ap´s efter smak o behov.

Vill du inte mixtra själv så finns t.ex. Pfsense färdiga med hårdvara också, typ netgate 1100 eller TLSense.

Router från elgiganten och liknande förpackade för hemmabruk skulle jag inte köpa över huvud taget, inte för kina-rädsla utan mest för att de fungerar uselt generellt (och jag är paranoid och vill ha koll 😂)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kollapå teklager.se och välj en router där med valfritt OS, kör själv Opnsense och det har bara fungerat och får löpande uppdateringar.

this! jag gjorde just den switchen från en USG. kör opnsense virtuellt via proxmox.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ska kika på det!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Google AC1200 är inte kinatillverkad. Den tillverkas i Vietnam.

Permalänk
Medlem

Skaffa en vettig firewall och sedan APs till det.
Ex.vis Fortigate och Aruba.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Mkt hårdvara är väl tillverkat i Kina men tänker att typ av OS är ännu mer relevant.

Kollapå teklager.se och välj en router där med valfritt OS, kör själv Opnsense och det har bara fungerat och får löpande uppdateringar.

teklager.se var en intressant sida!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Mkt hårdvara är väl tillverkat i Kina men tänker att typ av OS är ännu mer relevant.

Kollapå teklager.se och välj en router där med valfritt OS, kör själv Opnsense och det har bara fungerat och får löpande uppdateringar.

Ja precis, det relevanta är väl OS:et. OpenWRT på vad som helst som är kompatibelt bör funka om man vill göra det enkelt för sig och inte plocka ihop egen hårdvara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

teklager.se var en intressant sida!

jag tror dok det bara er typ topton minipc från aliexpress, som dom selger med svensk garanti. så har du tid att vänta 2 veckor kan du få dom til 1800 från aliexpress. iaf den jag köpte sälgs på ali..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

jag tror dok det bara er typ topton minipc från aliexpress, som dom selger med svensk garanti. så har du tid att vänta 2 veckor kan du få dom til 1800 från aliexpress. iaf den jag köpte sälgs på ali..

Visst, men personligen föredrar jag Edgerouter.

Men teklager var ändå en intressant sida som verkar smidig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Visst, men personligen föredrar jag Edgerouter.

Men teklager var ändå en intressant sida som verkar smidig.

Jag har kört en Intel router med passiv kylning från teklager i några år, köpte nog lite för mkt prestanda men hade planer på VPN med lite högre hastighet som aldrig blev av.

Tror även teklager hänger här på sweclockers, så det går att ställa lite frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hej,

På med foliehatten för nu åker vi.

Nä men skämtåsido, ska flytta till hus och signat upp oss på Bahnhof, så behöver köpa en ny router. Finns det någon som inte är tillverkad i Kina?
Om inte, så fall vilka märken rekommenderas?

Är inte ASUS-routrar tillverkade i Taiwan?

Permalänk
Skrivet av HCP:

Köp en fujitsu s920 mini-pc på ebay, kostar 5-600kr, ett extra nätverkskort och installera OpnSense eller liknande.
Köp till mesh-ap´s efter smak o behov.

Vill du inte mixtra själv så finns t.ex. Pfsense färdiga med hårdvara också, typ netgate 1100 eller TLSense.

Router från elgiganten och liknande förpackade för hemmabruk skulle jag inte köpa över huvud taget, inte för kina-rädsla utan mest för att de fungerar uselt generellt (och jag är paranoid och vill ha koll 😂)

Hur mycket drar en sådan minidator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kollapå teklager.se och välj en router där med valfritt OS, kör själv Opnsense och det har bara fungerat och får löpande uppdateringar.

Det är väl ett förslag jag köper principiellt, men är skeptisk till att det skulle bli så mycket kvar om man faktiskt sorterar bort det som är tillverkat i Kina.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett förslag jag köper principiellt, men är skeptisk till att det skulle bli så mycket kvar om man faktiskt sorterar bort det som är tillverkat i Kina.

Jag vet inte, men dom köper datorerna från PC-engines i Schweiz samt levererar till Försvarsmakten. Sen kan ju såklart delar vara från Kina men tyckte det lät bra i mina öron.

Du kan ställa frågor i deras tråd, dom var snabba och svara för några år sedan då jag ställde frågor.
#19848431

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

jag tror dok det bara er typ topton minipc från aliexpress, som dom selger med svensk garanti. så har du tid att vänta 2 veckor kan du få dom til 1800 från aliexpress. iaf den jag köpte sälgs på ali..

Det tror inte jag det är.
https://teklager.se/sv/om-oss/

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag vet inte, men dom köper datorerna från PC-engines i Schweiz samt levererar till Försvarsmakten. Sen kan ju såklart delar vara från Kina men tyckte det lät bra i mina öron.

Du kan ställa frågor i deras tråd, dom var snabba och svara för några år sedan då jag ställde frågor.
#19848431

Skrivet av reverend benny:

Okej, så specifikt "APU"-produkterna från PC Engines verkar enligt PC Engines vara tillverkade i Taiwan. Så det är väl okej sett till TS krav.

De övriga är ju mer oklara. Jag skulle ju säga att "TLSense"-produkterna verkar mest intressanta sett till vad man får, och de ser ju ut att följa standardmallen för Kina-produkter i stil med de thesutex nämnde (Topton, Kingnovy, allt vad de heter). Men kan ju vara ett felaktigt antagande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

https://www.turris.com/en/ Turris Omnia tillverkas i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket drar en sådan minidator?

Mina snittar 16w men då gör de andra saker.
Fujitsu själva säger runt 5w idle

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Är inte ASUS-routrar tillverkade i Taiwan?

Finns flera router-tillverkare som är från Taiwan, men vet inte vilka som faktiskt är gjorda där. Lite därför ju skapade tråden.

Fått många bra tips, är väl det där med hur mycket tid och energi jag har utöver fixa med huset och småbarnsföräldrer. Så är nog att köpa något plug-n-play ändå i slutändan.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.turris.com/en/ Turris Omnia tillverkas i EU.

Jag har inget mot tipset i sig, men så vitt jag vet är till exempel radiokorten i de maskinerna från Asia RF, vilket är Taiwan-baserat. Var Asia RFs prylar faktiskt monteras vet jag inte. Asia RFs designer är ofta MediaTek-baserade, också Taiwan. Om det är Kina eller inte och om det är bra eller dåligt kan man ju ha olika åsikter om… Poängen är att det är extremt svårt att hitta produkter som verkligen är Europeiska. Mikrotik och Teltonika är vad jag förstår lettiska företag om man vill stödja Europeiska företag, men problematiken är densamma.

Som nämnts innan är det mer intressant (ur det direkta säkerhetsperspektivet för slutanvändaren) var mjukvaran kommer från, än var delarna tillverkas. Turris är väl typ en del av motsvarande tjeckiska internetstiftelsen, och bygger sin mjukvara med bas i OpenWrt, som Open Source. Turris-maskinerna får förr eller senare stöd även i vanilla-OpenWrt, dock inte med alla fördelar från TurrisOS (som bland annat har automatiska uppgraderingar). Just nu har vanilla-stable-OpenWrt problem med de maskinerna och Linux 5.10, medan Turris för ovanlighetens skull har tvingats köra nyare kernel, 5.15. Teltronika kör med ett liknande OpenWrt-baserat upplägg men verkar inte riktigt lika seriöst med sitt Open Source-upplägg. Mikrotik bryter rent av medvetet mot GPL, så det är många som inte gillar dem.

Jag har aldrig kört Turris, men jag tror att det är bland de bättre valen om man vill ha ”Europeiskt”, Open Source och något som är lättanvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har inget mot tipset i sig, men så vitt jag vet är till exempel radiokorten i de maskinerna från Asia RF, vilket är Taiwan-baserat. Var Asia RFs prylar faktiskt monteras vet jag inte. Asia RFs designer är ofta MediaTek-baserade, också Taiwan. Om det är Kina eller inte och om det är bra eller dåligt kan man ju ha olika åsikter om… Poängen är att det är extremt svårt att hitta produkter som verkligen är Europeiska. Mikrotik och Teltonika är vad jag förstår lettiska företag om man vill stödja Europeiska företag, men problematiken är densamma.

I dagens globala distributionskedja är det omöjligt att tillverka elektronik utan Kina, jag har utgått ifrån att TS är medveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I dagens globala distributionskedja är det omöjligt att tillverka elektronik utan Kina, jag har utgått ifrån att TS är medveten om det.

Japp
Är ute efter att inte sponsra diktaturen mer än nödvändigt och inte blir mer än minimalt spårad av vad jag gör på internet. Typ så.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Japp
Är ute efter att inte sponsra diktaturen mer än nödvändigt och inte blir mer än minimalt spårad av vad jag gör på internet. Typ så.

Kolla teklager, köp en förpreppad router med valfritt OS och bara kör. Det är plug'n play och när du får lite mer tid över så kan du börja skruva lite.

Permalänk
Medlem

Mikrotik

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

God eftermiddag!

Ett bra exempel är HPs "Made in the USA": https://www.youtube.com/watch?v=uAF5prb9Hh0
Så ja allt är inte tillverkat i USA, men allt kopplas ihop i USA. Men ja det är lite löjligt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Lite som märkes kläder som är "Made in Italy" där det sitter kineser i Italien och syr fast just den etiketten...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Köp en fujitsu s920 mini-pc på ebay, kostar 5-600kr, ett extra nätverkskort och installera OpnSense eller liknande.
Köp till mesh-ap´s efter smak o behov.

Vill du inte mixtra själv så finns t.ex. Pfsense färdiga med hårdvara också, typ netgate 1100 eller TLSense.

Router från elgiganten och liknande förpackade för hemmabruk skulle jag inte köpa över huvud taget, inte för kina-rädsla utan mest för att de fungerar uselt generellt (och jag är paranoid och vill ha koll 😂)

S920-klubben sammanträder!

Skämt åsido, sjukt mycket dator för pengarna.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode