Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Ska du köpa Geforce RTX 4060 Ti?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Ska du köpa Geforce RTX 4060 Ti?

Nvidia lanserar Geforce RTX 4060 Ti i veckan. Slår du till på RTX 4060-serien, eller blir det köp av annat kort?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skall inte besluta någonting innan faktiska testresultat finns att tillgå. Lite underligt att det inte var ett tillgängligt svarsalternativ.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hade Nvidia släppt kortet för ett halvår sen så kanske men fick bli Intel istället

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Som Level 1tech visat på så är ju 4070 problematiskt i höga upplösningar, i grunden brist på minnes buss bred och cachet är mest effektivt i 1080p och börjar visa svagheter efter 1440p 16:9.

I dag kostar en 1440p ultra wide skärm (21:9) mindre än ett "skärp" grafikkort så varför vill man ha 4070 eller värre 4060 för att köra 1080p år 2023?
Med dagens enbart val av "stora" skärmar så är det ju pixlar rätt ur minecraft.

GTX295 för 599 USD när det introducerades var avsett för 1600p då skärmar var 16:10 på den tiden, att vi i dag fortfarande verkar stampa runt 1080p för spel på PC om man inte vill sälja en njure är för mig obegripligt.

Kan sitta kvar på min 8Gb RX5700 och köra FSR då, gav mitt grafikkort lätt ett år till, kan i alla fall då ha native upplösning i allt annat som ej är spel och bättre pixel densitet vid skrivbordet.

Nåt 4060 blir det inte för det är ett kort med redan för lite VRAM och för small buss och cachet kommer bara dölja det fram tills dom flesta inser vad för gris i säcken dom köpte.

Och för folk som klagar och tycker 8Gb är bra nog, 8Gb gick att få i RX 480 år 2016 för 2600Kr i sverige, 8Gb ram till ett grafikkort i dag kostar ca 30USD så Intel säljer hällre dig et Arc 770 16Gb för 50 USD mer än det billigare 7700 8Gb, Nvidia tar dessutom 100 USD mer för 4060 med 16Gb så ren och skär 70USD rätt i fickan.

Och nej utvecklare kan inte optimera mer, optimera i all oändlighet går inte! Till slut blir det lägre upplösta texturer för du kan bara komprimera så mycket, det blir färre texturer för mer variation kräver mer Vram.

Så för folk som kommer skriva att det är utvecklarnas fel och inte Nvidia eller AMD som släpper dyra 8Gb kort nu, vad är billigast, 30USD mer värt av ram eller för utvecklare att höja priserna för att dom måste koda runt kort som redan i dag inte har en framtid?
Vill ni betala mer för spelen och vänta lägre eller betala 40% av ett spel för dubbla Vram och ha spel som ser bättre ut med mer variation av texturer eller vill ni bara fara fortsätta göra ursäkt för ett företag med 50-70% vinstmarginaler?

Och ja det finns folk där 8Gb räcker för man spelar espots spel eller äldre spel som jag gör men då behöver man inte en GPU som är begränsad av mängden Vram och aldrig kan se sin fulla potential (RTX 3070 är bra exempel), där behöver man en klenare GPU för att få ner priset och få Vram att matcha GPU'n.

4060 är knappast CSGO grafikkort.

P.S jag har kört nvidia i 20 år i linux, från runt 2021 tills i dag, skulle fortfarande vara mitt första val faktiskt då ena maskinen har ett GTX970 och fungerar 100% felfritt i Linux mint, men priserna i dag och vad man får gör Nvidia ointressanta för vanliga dödliga, tyvärr har AMD ganska mycket brister med som långsamma encoders, bristande prestanda i produktivitet rent allmänt.
Intel kanske är räddaren, vem vet men grafikkortsmarknaden är totalt fucked just nu och Nvidia har verkligen bett sina gamla kunder fara och flyga!

Lär bli byte först när jag måste!

Permalänk
Medlem

Lol 98% nej. Det är bra att Swecs läsare är upplysta nog.
Hoppas AMD sätter ett riktigt bra pris på 7600 nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lol 98% nej. Det är bra att Swecs läsare är upplysta nog.
Hoppas AMD sätter ett riktigt bra pris på 7600 nu.

Hade hoppats på 7800, har ju rimlig buss bred och mängd ram.
Det enda som kan rädda 7600 är om det är skitbilligt så det blir ett esports / spelar gamla spel kort.

7800 med 256bit bus och 16Gb ram är ju den rimliga nivån dom flesta med 4+ år gammalt kort vill ha.

Allt fler har ju gått från 1080p skärmar med, det krävs mer än 128bit buss och 8Gb ram för att dra runt det i även några år äldre spel redan nu så, dumt att kastrera nya GPU'er med brist på ram.

Textur swaping är ungefär lika kul som HDD swap av primärminne mot disk. Lagfest.

Men inget lär bli billigt, 4070ti skulle kostat som 4060, vi kan väl anta att 7800 borde kostat som 7600 men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lol 98% nej. Det är bra att Swecs läsare är upplysta nog.
Hoppas AMD sätter ett riktigt bra pris på 7600 nu.

Hälften av Swec sitter ju redan på 4080/4090 så klart de inte köper ett 4060Ti

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tänker ersätta mitt 2080 till 16GB 4060.

Tror inte på nån form av allvarlig flaskhals av CPUn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Som Level 1tech visat på så är ju 4070 problematiskt i höga upplösningar, i grunden brist på minnes buss bred och cachet är mest effektivt i 1080p och börjar visa svagheter efter 1440p 16:9.

I dag kostar en 1440p ultra wide skärm (21:9) mindre än ett "skärp" grafikkort så varför vill man ha 4070 eller värre 4060 för att köra 1080p år 2023?
Med dagens enbart val av "stora" skärmar så är det ju pixlar rätt ur minecraft.

GTX295 för 599 USD när det introducerades var avsett för 1600p då skärmar var 16:10 på den tiden, att vi i dag fortfarande verkar stampa runt 1080p för spel på PC om man inte vill sälja en njure är för mig obegripligt.

Kan sitta kvar på min 8Gb RX5700 och köra FSR då, gav mitt grafikkort lätt ett år till, kan i alla fall då ha native upplösning i allt annat som ej är spel och bättre pixel densitet vid skrivbordet.

Nåt 4060 blir det inte för det är ett kort med redan för lite VRAM och för small buss och cachet kommer bara dölja det fram tills dom flesta inser vad för gris i säcken dom köpte.

Och för folk som klagar och tycker 8Gb är bra nog, 8Gb gick att få i RX 480 år 2016 för 2600Kr i sverige, 8Gb ram till ett grafikkort i dag kostar ca 30USD så Intel säljer hällre dig et Arc 770 16Gb för 50 USD mer än det billigare 7700 8Gb, Nvidia tar dessutom 100 USD mer för 4060 med 16Gb så ren och skär 70USD rätt i fickan.

Och nej utvecklare kan inte optimera mer, optimera i all oändlighet går inte! Till slut blir det lägre upplösta texturer för du kan bara komprimera så mycket, det blir färre texturer för mer variation kräver mer Vram.

Så för folk som kommer skriva att det är utvecklarnas fel och inte Nvidia eller AMD som släpper dyra 8Gb kort nu, vad är billigast, 30USD mer värt av ram eller för utvecklare att höja priserna för att dom måste koda runt kort som redan i dag inte har en framtid?
Vill ni betala mer för spelen och vänta lägre eller betala 40% av ett spel för dubbla Vram och ha spel som ser bättre ut med mer variation av texturer eller vill ni bara fara fortsätta göra ursäkt för ett företag med 50-70% vinstmarginaler?

Och ja det finns folk där 8Gb räcker för man spelar espots spel eller äldre spel som jag gör men då behöver man inte en GPU som är begränsad av mängden Vram och aldrig kan se sin fulla potential (RTX 3070 är bra exempel), där behöver man en klenare GPU för att få ner priset och få Vram att matcha GPU'n.

4060 är knappast CSGO grafikkort.

P.S jag har kört nvidia i 20 år i linux, från runt 2021 tills i dag, skulle fortfarande vara mitt första val faktiskt då ena maskinen har ett GTX970 och fungerar 100% felfritt i Linux mint, men priserna i dag och vad man får gör Nvidia ointressanta för vanliga dödliga, tyvärr har AMD ganska mycket brister med som långsamma encoders, bristande prestanda i produktivitet rent allmänt.
Intel kanske är räddaren, vem vet men grafikkortsmarknaden är totalt fucked just nu och Nvidia har verkligen bett sina gamla kunder fara och flyga!

Lär bli byte först när jag måste!

Återigen så har 7600 och 4060 samma msrp och samma mängd vram. Båda lämpar sig bra för de som inte behöver ultra 4k

Och om 4060ti är som ett 3070 i prestanda och har 16gb vram är väl det bara en bra sak? Trotsallt sägs det vara billigare än nuvarande 3070 priser. I juli.
8gb varianten kommer klara sig fint även i 1440p
Fint atr du nämner en ultra nischad 21;9 upplösning dock!

Folk hakar upp sig på bussbred men mitt 4070ti hade inga bekymmer alls gentemot 3080ti i 1440p samtidigt som den drog typ hälften så mycket ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lol 98% nej. Det är bra att Swecs läsare är upplysta nog.
Hoppas AMD sätter ett riktigt bra pris på 7600 nu.

Jag röstade nej för att jag har ett 3080 🙃

Permalänk
Medlem

Avstod röst för inget alternativ passade.

Hade jag behövt ett nytt grafikkort så kanske, annars nej.

Permalänk
Testpilot

Hade jag haft en polare med ett akutbehov av grafikkort på studs för 1080p - 1440-spelande, då kanske 4060/4060 Ti hade varit ett alternativ att rekommendera – men det återstår att se när prestandasiffrorna trillar in. Om prestandan ligger i linje med RTX 3070 och MSRP hålls, då verkar det rätt okej.

Men sedan har AMD sitt RX 7600 på intågande med. Om priset och prestandan går jämt ut här kommer jag peka folk mot AMD-hållet oavkortat, detta av ren princip efter de senaste åren av konsumentfientlighet Nvidia uppvisat.

Sedan måste jag säga att lanseringstillfället är rätt kasst, mitt till sommaren där folk hellre är utomhus och annars åker på semester?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hade jag haft en polare med ett akutbehov av grafikkort på studs för 1080p - 1440-spelande, då kanske 4060/4060 Ti hade varit ett alternativ att rekommendera – men det återstår att se när prestandasiffrorna trillar in. Om prestandan ligger i linje med RTX 3070 och MSRP hålls, då verkar det rätt okej.

Men sedan har AMD sitt RX 7600 på intågande med. Om priset och prestandan går jämt ut här kommer jag peka folk mot AMD-hållet oavkortat, detta av ren princip efter de senaste åren av konsumentfientlighet Nvidia uppvisat.

Sedan måste jag säga att lanseringstillfället är rätt kasst, mitt till sommaren där folk hellre är utomhus och annars åker på semester?

Nvidia's "problem" (är inget problem för folk köper inte AMD ändå) är ju att 6700XT är ett bättre val än 8 GB korten (3060 12 GB kommer åldras bättre också).

Vi har lite av en monopol idag, som AMD vs Intel innan Ryzen (4C8T med +5% prestanda och 5% mindre strömförbrukning per generation eller vad var det Intel körde i många år?)... Nvidia är rätt duktiga på att utnyttja det och AMD verkar helt övergett GPU med denna generation, CPU:er kräver mindre kisel så det som ger mest vinst för dem. Vad AMD kunde göra vore att släppa APU med PS5-prestanda. Hade nog blivit en storsäljare om än inte billig.

Permalänk
Medlem

Går de ner till 3-4000 så kan jag tänka mig det. Men annars har jag kört Nvidia så länge nu så mitt nästa kort blir nog en AMD bara för att..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Återigen så har 7600 och 4060 samma msrp och samma mängd vram. Båda lämpar sig bra för de som inte behöver ultra 4k

Och om 4060ti är som ett 3070 i prestanda och har 16gb vram är väl det bara en bra sak? Trotsallt sägs det vara billigare än nuvarande 3070 priser. I juli.
8gb varianten kommer klara sig fint även i 1440p
Fint atr du nämner en ultra nischad 21;9 upplösning dock!

Folk hakar upp sig på bussbred men mitt 4070ti hade inga bekymmer alls gentemot 3080ti i 1440p samtidigt som den drog typ hälften så mycket ström

Och vem har pratat om 4K ultra? Inte jag.
Jag pratar om 1440p 16:9, i bästa fall 1440p 21:9 så inga 4K och definitivt har jag inte nämnt Ultra settings.
Ska 8Gb vram räcka i 1440p i mycket i dag är det Medium Textures och settings på sin höjd, eller gillar du 30-60fps pga intensiv texture swap?

Varför har folk skaffat high refreshrate skärmar bara för att nu inte ha nytta av dom?

Jag spelar med FSR och det mesta runt medium själv så effektivt 1080p på 1440p ultra wide ofta medium settings eller lägre för jag vill inte ha FPS drops under 60 om det kan undvikas.

Folk haka inte upp sig på bandbredd, bandbredd är ett faktum att det behövs det har L1Tech bevisat där 4070ti inte skalar linjärt.
Av allt att döma nog för 1440p 16:9 men så fort du börjar gå över så dimper prestandan snabbare än man förväntat sig, pga bristande bandbred.

Ett 4060 eller 4060ti lär inte göra sig bra i 1440p ens på mediokra inställningar, finns redan information ute som tyder på det, reviews lär bevisa det.

Vet inte men jag har på en tight budget med kass inkomst haft 1440p skärmar i 8-9 år nu typ, senaste kostade runt 4K förra året på Inet på rea.

Att man ska behöva betala 2x mer för att han en chans att nyttja äldre skärmars potential varav den senaste bara är en budget skärm, tror inte det är vad folk vill ha.
Men Nvidia är smarta med, dom har luskat ut precis hur dom ska få folk att gå upp en tier, antigena det är bättre pris/prestanda lägst upp eller nu högre upplösning, eller så tar dom 3x marginal på extra Vram (ska inte prata om hår mycket marginal dom har på Enterprise där för 2x mer ram)

Sedan förstår jag inte hur man kan argumentera att 4070 ti är bra för det presterar OK mot dit 3080ti,
Det borde vara självklart att 4070ti borde prestera minst lika bra eller nåt bättre baserat på historisk data!
Men nej folk har glömt av att datorer sedan 90 talet i alla fall blev snabbare för samma peng hela tiden, det var givet att du betalade samma för mer prestanda 6-12 månader senare eller betalade mindre för samma prestanda, det gör vi inte lägre och folk verkar helt ha glömt det.

Igen begär 4K ultra på et 4070 eller 4060 däremot är 1080p kanske lite väl antikt för 4060 och 1440p ulta wide borde minimum prestera jävligt bra på ett 4070 med High/medium settings sett till priset.
Så antigena sänk priset eller släpp kort som presterar som folk förväntar sig eller snarare BORDE förvänta sig istället för att simpa för Ngridia.

Det kan ju också tilläggas att dom 30USD man sparar på att inte stoppa in 8Gb extra ram på dagens 8Gb kort är att man skapar e-wast mycket snabbare, folk med dessa kort är mer benägna att bytta ut dom om säg 2 år istället för 4 år tex.
Men detta är också nåt Nvidia räknat ut, AMD har ju tex haft det som rent argument för att sälja dig deras kort med 16Gb ram (nej dom är inga änglar bara för det).

Så nej jag anser att det är som GN säger, Wast of Sand dessa 8Gb skräp kort.

Permalänk
Medlem

Beror väl på om vi får en prislapp runt 3000kr och inte 4-5000kr. 8GB är dessutom gränsfall vad gäller kommande spel med Unreal Engine 5 så stort tvek på detta. Blir nog ett RX 6700 XT istället.. Lite mer grafikminne till ett skapligt pris.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Och vem har pratat om 4K ultra? Inte jag.
Jag pratar om 1440p 16:9, i bästa fall 1440p 21:9 så inga 4K och definitivt har jag inte nämnt Ultra settings.
Ska 8Gb vram räcka i 1440p i mycket i dag är det Medium Textures och settings på sin höjd, eller gillar du 30-60fps pga intensiv texture swap?

Varför har folk skaffat high refreshrate skärmar bara för att nu inte ha nytta av dom?

Jag spelar med FSR och det mesta runt medium själv så effektivt 1080p på 1440p ultra wide ofta medium settings eller lägre för jag vill inte ha FPS drops under 60 om det kan undvikas.

Folk haka inte upp sig på bandbredd, bandbredd är ett faktum att det behövs det har L1Tech bevisat där 4070ti inte skalar linjärt.
Av allt att döma nog för 1440p 16:9 men så fort du börjar gå över så dimper prestandan snabbare än man förväntat sig, pga bristande bandbred.

Ett 4060 eller 4060ti lär inte göra sig bra i 1440p ens på mediokra inställningar, finns redan information ute som tyder på det, reviews lär bevisa det.

Vet inte men jag har på en tight budget med kass inkomst haft 1440p skärmar i 8-9 år nu typ, senaste kostade runt 4K förra året på Inet på rea.

Att man ska behöva betala 2x mer för att han en chans att nyttja äldre skärmars potential varav den senaste bara är en budget skärm, tror inte det är vad folk vill ha.
Men Nvidia är smarta med, dom har luskat ut precis hur dom ska få folk att gå upp en tier, antigena det är bättre pris/prestanda lägst upp eller nu högre upplösning, eller så tar dom 3x marginal på extra Vram (ska inte prata om hår mycket marginal dom har på Enterprise där för 2x mer ram)

Sedan förstår jag inte hur man kan argumentera att 4080 ti är bra för det presterar OK mot dit 3080ti,
Det borde vara självklart att 4080ti borde prestera minst lika bra eller nåt bättre baserat på historisk data!
Men nej folk har glömt av att datorer sedan 90 talet i alla fall blev snabbare för samma peng hela tiden, det var givet att du betalade samma för mer prestanda 6-12 månader senare eller betalade mindre för samma prestanda, det gör vi inte lägre och folk verkar helt ha glömt det.

Igen begär 4K ultra på et 4070 eller 4060 däremot är 1080p kanske lite väl antikt för 4060 och 1440p ulta wide borde minimum prestera jävligt bra på ett 4070 med High/medium settings sett till priset.
Så antigena sänk priset eller släpp kort som presterar som folk förväntar sig eller snarare BORDE förvänta sig istället för att simpa för Ngridia.

Det kan ju också tilläggas att dom 30USD man sparar på att inte stoppa in 8Gb extra ram på dagens 8Gb kort är att man skapar e-wast mycket snabbare, folk med dessa kort är mer benägna att bytta ut dom om säg 2 år istället för 4 år tex.
Men detta är också nåt Nvidia räknat ut, AMD har ju tex haft det som rent argument för att sälja dig deras kort med 16Gb ram (nej dom är inga änglar bara för det).

Så nej jag anser att det är som GN säger, Wast of Sand dessa 8Gb skräp kort.

Varför skulle inte ett 4060/Ti uppföljare till 3060/3060Ti inte klara av hög refreshrate?

Ultra wide kommr aldrig bli en standard, 1440p är knappt ens där än heller.

"Ska 8Gb vram räcka i 1440p i mycket i dag är det Medium Textures och settings på sin höjd, eller gillar du 30-60fps pga intensiv texture swap?"

Hört talats om NTC?
Hört talats om spelutvecklare som inte optimerar sina spel?
Titta igenom båda desa:

Det enda som krävdes var att Spelutvecklaren fick tummen ur. De inte bara fördubblade kvaliteten på texturerna de reducerade även mängden VRAM som behövs.

Han nämner NTC litegrann och cachen på nya GPUerna.
Tror personligen mer på GN än vad någon person hävdar på Sweclockers.

Och inte någonstans har jag nämnt 4080Ti eller att jag har ett 3080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och nej utvecklare kan inte optimera mer, optimera i all oändlighet går inte! Till slut blir det lägre upplösta texturer för du kan bara komprimera så mycket, det blir färre texturer för mer variation kräver mer Vram.

Tack, detta kan inte sägas nog ofta! Alldeles för ofta läser man åsikter om "optimering" av spel här på forumet som bygger på idén om att dagens PC-spel är någon slags portning från främmande arkad/konsol-arkitekturer, när det i själva verket är x86 som blivit grunden för alla spel sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad AMD kunde göra vore att släppa APU med PS5-prestanda. Hade nog blivit en storsäljare om än inte billig.

Intressant tanke, men misstänker att det finns en klausul i avtalen med både Sony och Microsoft som förhindrar dem att marknadsföra den typen av produkter mot PC-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hört talats om NTC?

Japp, skrev ett inlägg om det för 2-3 år sedan. En väldigt intressant teknologi oavsett mängden fysiskt minne, har dock inte sett några uttömmande videos med exempel på hur det implementerats.

Skrivet av Nozomi:

Hört talats om spelutvecklare som inte optimerar sina spel?

Hur tänker du då? Som i att de använder fel kompilator eller som i att de inte skalar bort tillräckligt mycket och nöjer sig med konsolgrafik?

Edit: Ok, jag hade inte kollat på videon om The Last of Trash. Det där skulle jag väl säga är en effekt av att de är dåliga på QA, framförallt när problemet gick att rätta till med en patch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, skrev ett inlägg om det för 2-3 år sedan. En väldigt intressant teknologi oavsett mängden fysiskt minne, har dock inte sett några uttömmande videos med exempel på hur det implementerats.

Hur tänker du då? Som i att de använder fel kompilator eller som i att de inte skalar bort tillräckligt mycket och nöjer sig med konsolgrafik?

Fast nu handlar det inte om "oavsett mängden fysiskt minne" utan reducering av fysiskt minne genom att komprimera texturerna så de tar 30% mindre plats. Så du tänker nog kanske på något helt annat.

Kollade du ens på videon ovan? Vänster = gammal patch. Höger = ny patch.
Notera mängden VRAM och kvaliten på texturen.

När spelet släpptes behövde du typ 12GB VRAM för att ens spela över Medium texturer. Och alla var: "LOL NVIDIA DOA. Spelet är INTE dåligt optimerat för att det använder mycket VRAM!!" Undrar var dessa människor tog vägen nu egentligen?
För idag kan du spela på High texturer med bara 8GB VRAM även i 1440p med MYCKET Bättre kvalitet på texturerna jämfört med innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför skulle inte ett 4060/Ti uppföljare till 3060/3060Ti inte klara av hög refreshrate?

Ultra wide kommr aldrig bli en standard, 1440p är knappt ens där än heller.

"Ska 8Gb vram räcka i 1440p i mycket i dag är det Medium Textures och settings på sin höjd, eller gillar du 30-60fps pga intensiv texture swap?"

Hört talats om NTC?
Hört talats om spelutvecklare som inte optimerar sina spel?
Titta igenom båda desa:
https://www.youtube.com/watch?v=L8bg9coF6AA

Det enda som krävdes var att Spelutvecklaren fick tummen ur. De inte bara fördubblade kvaliteten på texturerna de reducerade även mängden VRAM som behövs.
https://www.youtube.com/watch?v=cQPGh2L6rB0

Han nämner NTC litegrann och cachen på nya GPUerna.
Tror personligen mer på GN än vad någon person hävdar på Sweclockers.

Och inte någonstans har jag nämnt 4080Ti eller att jag har ett 3080Ti.

Jag har redan sett GN's videos, roligt att du inte håller med fast vi ser samma sak.
Utvecklare enligt HW Unbox har redan satt ribban på 8Gb minimum VRAM för nya spelen som kommer ut.
Kul att köpa ett 4060 som bara är bra lever upp till minimikraven för dom nya spelen som kommer nu.

Spelutvecklare är historiskt kassa på att optimera spel MEN datorspelare är historiskt också usla på att vetta nå om datorer.

Du kan inte bara knö in mer Texture data och nu på det ray tracing data och en större Frame buffert i samma mängd Vram utan att komprimera det mer, vilket görs men knappast så det räcker vilket tex HW unboxed visade när 3070 med 2x mer ram (enterprise kortet) utan problem kunde dra runt spel i 2x frame raten för det var inte lägre begränsat av Vram.

Som sagt 8Gb Vram var mid range 2016, så varför ska vi behöva dras med 8 och 12Gb på low och midrange nu det är en begränsning och det kostar Så lite att lägga till 8Gb till, runt 300-400Kr men istället köper folk 4070ti för 10500Kr och försvarar sitt usla köp!

Dom enda förlorarna här är folk som kallar sig gamers.

Men tur för mig spelar jag mest 2016 och äldre spel så överlever, men fortsätt ni simpa för Nvigia och AMd ockerpriser så sitter vi snart alla på IPG'er för gaming.

Nvidia kan sälja allt dom vill till företag som sysslar med AI, det råder i dagsläget brist på beräkningskraft där då det ökar exponentielt med modelen storlek så ja AI är varför grafikkort i dagsläget kostar vad dom kostar, för kislet kan lika väl säljas till nån som betalar 100-300KKr för ett kort till datacentret.

Precis som AMD säljer mycket till Superdatorer.

Gamers är nästan nåt Nvidia glömt av, men gör dyr reklam för dom vet ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jag har redan sett GN's videos, roligt att du inte håller med fast vi ser samma sak.
Utvecklare enligt HW Unbox har redan satt ribban på 8Gb minimum VRAM för nya spelen som kommer ut.
Kul att köpa ett 4060 som bara är bra lever upp till minimikraven för dom nya spelen som kommer nu.

Spelutvecklare är historiskt kassa på att optimera spel MEN datorspelare är historiskt också usla på att vetta nå om datorer.

Du kan inte bara knö in mer Texture data och nu på det ray tracing data och en större Frame buffert i samma mängd Vram utan att komprimera det mer, vilket görs men knappast så det räcker vilket tex HW unboxed visade när 3070 med 2x mer ram (enterprise kortet) utan problem kunde dra runt spel i 2x frame raten för det var inte lägre begränsat av Vram.

Nvidia har som sagt inte släppt https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-introduces-revolutio... ännu vilket är ju rätt uppenbart varför ett 8GB kort kan slå i taket idag. Men när detta släpps så reduceras ju mängden VRAM som krävs med uppemot 30%. Kommer mer Info i Augusti "NVIDIA researchers are set to reveal further details about this groundbreaking technology at SIGGRAPH 2023 on August 6."

Om 8GB VRAM är minimum så kommer över 80% av spelmarknaden inte kunna spela moderna spel. Låter ju som en klockren ide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast nu handlar det inte om "oavsett mängden fysiskt minne" utan reducering av fysiskt minne genom att komprimera texturerna så de tar 30% mindre plats. Så du tänker nog kanske på något helt annat.

Nädå, Nvidias texturkompression ger en massa fördelar förutsatt att den hinner bli klar i realtid. Sålänge spelutvecklingen inte stagnerar så kommer minnesmängden aldrig vara helt tillräcklig, frågan är mest hur man bibehåller visuell kvalitet på befintlig hårdvara och där är ju NTC en enorm fördel. Jag skrev om NTC i kontexten DirectStorage, där det blir ett sätt att ytterligare ett sätt att minska problemet med att lagringsenheter inte är tillräckligt snabba för att fylla VRAM i vissa situationer.

Edit: Det gjorde jag tydligen inte, utan det handlade om någon annan teknologi att både komprimera/dekomprimera texturer i VRAM med GPUn, antingen genom metoden att fylla VRAM med redan komprimerade texturer (vilket utvecklaren måste stödja) eller att komprimera laddade texturer i VRAM utan att spelutvecklaren behövde göra något. Blivit för många inlägg sedan dess och har ingen rimlig chans att hitta tillbaka till inlägget jag skrev då.

Skrivet av Nozomi:

Kollade du ens på videon ovan? Vänster = gammal patch. Höger = ny patch.
Notera mängden VRAM och kvaliten på texturen.
https://i.imgur.com/Ez0wv40.jpg
När spelet släpptes behövde du typ 12GB VRAM för att ens spela över Medium texturer. Och alla var: "LOL NVIDIA DOA. Spelet är INTE dåligt optimerat för att det använder mycket VRAM!!" Undrar var dessa människor tog vägen nu egentligen?
För idag kan du spela på High texturer med bara 8GB VRAM även i 1440p med MYCKET Bättre kvalitet på texturerna jämfört med innan.

Ja det är ju positivt, men som jag var inne på i min edit till förra inlägget så berodde det nog mest på bristfällig QA och inte att de snabbt hackade ihop stöd för NTC...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Nädå, Nvidias texturkompression ger en massa fördelar förutsatt att den hinner bli klar i realtid. Sålänge spelutvecklingen inte stagnerar så kommer minnesmängden aldrig vara helt tillräcklig, frågan är mest hur man bibehåller visuell kvalitet på befintlig hårdvara och där är ju NTC en enorm fördel. Jag skrev om NTC i kontexten DirectStorage, där det blir ett sätt att ytterligare ett sätt att minska problemet med att lagringsenheter inte är tillräckligt snabba för att fylla VRAM i vissa situationer.
Ja det är ju positivt, men som jag var inne på i min edit till förra inlägget så berodde det nog mest på bristfällig QA och inte att de snabbt hackade ihop stöd för NTC...?

Alltså har det med lata spelutvecklare att göra och inget mer. Vilket gör att hetsen gällande VRAM kan ligga hos spelutvecklarna och inte så att spelen faktiskt måste ha så mycket VRAM egentligen. Förutsatt att utvecklaren gör sitt jobb ordentligt. Men Spelutgivare/Utvecklare vill ju spendera så lite tid som möjligt.

Jag har inte ens sagt att spelet har NTC? Spelet var ett exempel på ett sådant spel där vid släpp krävs löjligt mycket VRAM. Men genom patchar kräver betydligt mindre.

Och när NTC släpps så är ju VRAM besväret för idag ett minne blott. I kombination med att spelutvecklare som skrivet ovan, gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Avstod röst för inget alternativ passade.

Hade jag behövt ett nytt grafikkort så kanske, annars nej.

Då låter det som att alternativet "Nej" passar?
Eller vet du inte om du behöver köpa ett nytt?

Permalänk
Medlem

Köpte ett RX 6950 XT då jag vill ha lite marginal på grafikminnet vilket inte Nvidia erbjuder i 7000-8000kr prisklassen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nvidia kan sälja allt dom vill till företag som sysslar med AI, det råder i dagsläget brist på beräkningskraft där då det ökar exponentielt med modelen storlek så ja AI är varför grafikkort i dagsläget kostar vad dom kostar, för kislet kan lika väl säljas till nån som betalar 100-300KKr för ett kort till datacentret.

Precis som AMD säljer mycket till Superdatorer.

Gamers är nästan nåt Nvidia glömt av, men gör dyr reklam för dom vet ja.

Jag skulle säga att det som kostar de stora pengarna är att utveckla teknologin, inte att producera mer kisel. I tider när fabrikerna som klarar att producera produkterna har för många andra ordrar så är det naturligtvis den minst lukrativa produkten de kommer dra ner på, men samtidigt ska man nog komma ihåg att privatpersoner utgör en väldigt stor numerär. Utvecklingen av de olika produkterna är ju antagligen inte varsin parallell linje som aldrig korsar varandra heller, utan det finns sannolikt stora synergieffekter som hjälper till att återbetala R&D-investeringarna.

På längre sikt byggs ju fabrikerna ut också, det är ju bara det att ny tillverkningskapacitet inte kan trollas fram över natten samt att ingen vill stå med tomma fabriker när en eventuell boom svalnat av, och därav en extra tröghet i investeringarna att öka tillverkningskapaciteten.

Permalänk

Undra hur många som röstat nej som redan sitter på ett 40-serie kort.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS