Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utöka befintlig wifi ZTE MC888 Pro 5G router + TP-Link Deco Mesh

Permalänk
Medlem

Utöka befintlig wifi ZTE MC888 Pro 5G router + TP-Link Deco Mesh

Hallå.
Innan jag flyttade så hade jag fiber, och en "vanlig" router.
Den i sin tur hade avstängd wifi, och var sedan ihopkopplad med en TP-Link Deco Mesh system på 3st burkar.
Så då hade jag bra wifi i hela huset via TP-Link Deco Mesh burkarna.

Nu har jag flyttat, och det enda som finns tillgång just nu är bredband via 5G.
Så jag fick hem en ZTE MC888 burk, och på förpackningen så står det easy mesh support.

Så min fundering är ifall jag har den i rum 1, med ett wifi som heter "5G Mesh"
Om jag sedan ställer ut mina 3 andra burkar från TP-Link och kör huvudenheten som åtkomstpunkt.
Kan jag då förlänga det befintliga "5G Mesh" wifi och få Mesh teknik mellan ZTE burken och TP-Link burkarna?

Allt jag behöver göra är att döpa wifi i TP-Link burken till "5G Mesh" och ha samma lösenord?
Eller hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen information gällande "Easy Mesh support" som du nämner. Hur som helst så fungerar inte olika tillverkares Mesh med varandra, så ska det vara något "Easy" så är det nog definitivt enbart om det är produkter från ZTE.

Det bästa är om du bryggar modemet (finns ingen funktion för det så stäng av DHCP och NAT) och låt ditt Deco-system vara router och mesh.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det?

Deco-systemet går att köra som accesspunkter, stäng av WiFi i ZTE-routern och ställ in Deco som accesspunkt.

Deco är inte ens kompatibelt med TP-Links egna OneMesh, men du kan såklart köra olika accesspunkter på samma SSID och ställa in stand alone utan att de styrs av samma app det är bara att det lär vara helt onödigt i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Easy Mesh är en standard som skall göra det möjligt att mixa olika fabrikat i ett mesh system (https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/5/14/17346696/ea...)
Vissa a TP-Links burkar supportar Eash Mesh men inte Deco (https://www.tp-link.com/se/easymesh/product-list/).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tackar för tiden och svaren i denna tråd.
Jag får strunta i Telias 5G routers wifi och köra som på gamla stället, att Deco burkarna sköter det.