Permalänk
Medlem

Nya fläktar - köpråd

Hej,

Nu har mina 'uråldriga' fläktar börjat fallera en efter en. Upptäckte får något halvår sedan att en av front fläktarna, fractal design 120mm från ~2016 stannat. OK sket i det. För någon vecka sedan blåskärmade datorn flera gånger under spel. Tänkte att det var dax för rening och ny kylpasta, så fixade. Till mitt förtret hittade jag boven när datorn startade efter ingrepp, en av cpu fläktarna stod still! Det är någon noctua 120mm från 2015 som följde med 'NH-U12P'. Så fick ta bort en av fläktarna på kylaren och placera den andra på framsidan med lite skärsår som följd

Så till frågan, är noctua ännu 'goTo' för tysta bra fläktar eller finns det bättre/billigare/andra bra alternativ? Tänker mig upp till 400;-/fläkt max, om det är 'bästa' kvalitet och går ner mkt i varv för friden av tystnad

----
EDIT: Gäller 120mm fläktar.
----

Hoppas någon svarar

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Hej. Noctua är top of the line generellt sett i vanlig ordning. Nf-a12x25 är toppmodellen men också dyrast. Kanonfläktar, 300-350kr.

Phanteks T30 har fått finfina betyg också i jämförelse med ovan, kolla in dem. Något lite tjockare (120x30) och minst lika bra och tyst som ovan. Samma prisklass som Noctua.

På budgetsidan har Arctic P12 fått fina betyg i jämförelse med Noctuan här ovan.

Kolla dessa tre så ska du nog hitta något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hej. Noctua är top of the line generellt sett i vanlig ordning. Nf-a12x25 är toppmodellen men också dyrast. Kanonfläktar, 300-350kr.

Phanteks T30 har fått finfina betyg också i jämförelse med ovan, kolla in dem. Något lite tjockare (120x30) och minst lika bra och tyst som ovan. Samma prisklass som Noctua.

På budgetsidan har Arctic P12 fått fina betyg i jämförelse med Noctuan här ovan.

Kolla dessa tre så ska du nog hitta något vettigt.

Tackar! Blev ett par noctua till kylaren och kände mig äventyrlig och snål så en variant av Arctic F12 i chassit

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom