Förbättrat ljus och miljö i Starfield

Permalänk
Melding Plague

Förbättrat ljus och miljö i Starfield

Ny video belyser skillnader i ljus, miljöer och karaktärer i Bethesdas kommande storspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad hände med ansiktsanimationerna då?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett ur videor ser det väldigt orange teal ut. Ger en billig, generisk och trött look.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vad jag sett ur videor ser det väldigt orange teal ut. Ger en billig, generisk och trött look.

Jag ska bita min tunga… 👴🏼🥕

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, och man kan ana lite Elder Scrolls-DNA. Blir nog svårt att behärska sig och låta andra ta lanseringsbuggarna som jag hade tänkt göra .

Permalänk
Medlem

Visa gärna var på bilden det nya ansiktet är sämre:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visa gärna var på bilden det nya ansiktet är sämre:
<Uppladdad bildlänk>

Ögonen ser betydligt sämre ut

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ögonen ser betydligt sämre ut

För att de inte har en "naturlig färg" (i ett scifi-spel)?

Folk sitter och kollar på Youtube med 360p-inställningar, där är det största problemet. Det första ansiktet såg ut att komma direkt från Fallout 76, vilket förvisso också är bra, men inte lika bra som Starfield kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att de inte har en "naturlig färg" (i ett scifi-spel)?

Folk sitter och kollar på Youtube med 360p-inställningar, där är det största problemet. Det första ansiktet såg ut att komma direkt från Fallout 76, vilket förvisso också är bra, men inte lika bra som Starfield kommer vara.

Håller med, ögonen ser konstiga ut. Linsen/iris reflekterar för mycket ljus som inte finns där (för då hade huden varit ljusare)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller med, ögonen ser konstiga ut. Linsen/iris reflekterar för mycket ljus som inte finns där (för då hade huden varit ljusare)

Titta på bilden jag postade ovan, alla detaljer som fanns 2022 finns 2023.

Reflektionen i ögat är klockan 21:30 i hennes iris, resten av iris är inte en reflektion.

Om du kört Mass Effect så känner du kanske till Illusive Man? Samma deal med ögonen här.

Permalänk
Medlem

Stratfield ser väldigt vackert ut, första gången jag tycker det angående ett Bethesda-spel. Men de har inte knäckt koden med ansikten. Nu 8 år gamla Witcher 3 gör det så otroligt mycket bättre för att nämna ett exempel på storskaligt spel som inte har performance capture i de flesta scener. Finns fler exempel än så som gör det bättre. Lite tråkigt med tanke på Bethesdas utvecklingsbudget.

Permalänk

vet faktiskt inte vad jag ska tycka om det här. vissa delar såg ju bättre ut 2022 och vissa delar såg bättre ut 2023, skulle inte vilja kalla det en uppgradering, snarare att de har gjort saker snygga och dragit ned på andra.
men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Att säga att det ser sämre ut vete fan. Skulle säga att de är ett aktivt val av dem. De kanske vill att hennes ögon ska se ut lite annorlunda ut för att få en mer minnesvärd karaktär. Många andra karaktärer under trailern ser i stort sett ut som tidigare.

Upplever ett starkt missnöje mot spelet innan det ens har släppt speciellt från en massa influensers på YT. Lite som att de vill se spelet krascha och brinna så de ska få bättre content.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar 2023 version, tycker det ser riktigt bra ut. Blev mer än nöjd när de visade upp spelet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

föredrar faktiskt uppgraderingen som gjordes men jag kanske är ensam om det? Ögonen ser mer scifi ut vilket jag tycker är bra. ger karaktären en look som inte gör den till en random NPC liksom

Kollar man på side by side som swec har på huvud sidan så går spelet från Oblivion NPC till lite mer minnesvärd

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

För att de inte har en "naturlig färg" (i ett scifi-spel)?

Folk sitter och kollar på Youtube med 360p-inställningar, där är det största problemet. Det första ansiktet såg ut att komma direkt från Fallout 76, vilket förvisso också är bra, men inte lika bra som Starfield kommer vara.

För att de lyser snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visa gärna var på bilden det nya ansiktet är sämre:
<Uppladdad bildlänk>

Sist jag kollade är inte mänskliga ögon självlysande

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Lite som Witcher 3 trailern vs riktiga spelet.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Artistisk estetik vs realism. 2023 ser mera "tilltalande ut" skulle jag gissa för den breda publiken, alla vill inte ha super realistisk look, de kan vi konstatera i uppsjö av ENB moddar som var populär bl.a. med Skyrim som förvrängde oftast färgerna något enormt. 2023 looken faller betydligt mer i linje vad som är "inne" just nu. Behöver ju inte betyda att faller alla i smaken men statiskt kan jag nog sätta pengarna att en klar majoritet anser att 2023 looken ser "bättre" ut. Speciellt verkar det aningen låg kontrastigt ut överlag då det var kanske aningen för mycket kontrast förut, det är lite som spelet fått en belysningsbalans lite som YouTubers vars standard-utrustning alltid ingår belysning som lyser upp ansikten ordentligt eller en polerad post-process för film så att det inte ska finnas några skuggiga delar i scenerna som gömmer under detaljer typ, lite så känner jag här och jag tycker de lyckats ok hittills av det jag har sett, kanske aningen överdriven belysning i vissa scener, ger lite fake insatt belysning över det hela känns det som, tänker på jämförelsen från 2:28 - 2:41 speciellt.

Bonusbild inkluderat nedan

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har hon någon sorts ficklampa inopererat i ögonen eller vad har hänt O_O

Permalänk

Jag vet inte, men det känns som att Starfield kommer vara ännu ett evigt grind där main storyn tar slut efter 30 timmar. Men man har i alla fall 1000 planeter att samla järn från! Jag hoppas verkligen att jag har helt fel.

Permalänk
Medlem

Tycker inte ögonen ser sämre ut, ljuset gör det! Skuggorna i ansiktet är nästan helt borta, och ansiktsformen ser inte lika riktig? ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Att säga att det ser sämre ut vete fan. Skulle säga att de är ett aktivt val av dem. De kanske vill att hennes ögon ska se ut lite annorlunda ut för att få en mer minnesvärd karaktär. Många andra karaktärer under trailern ser i stort sett ut som tidigare.

Upplever ett starkt missnöje mot spelet innan det ens har släppt speciellt från en massa influensers på YT. Lite som att de vill se spelet krascha och brinna så de ska få bättre content.

Kontrovers ger fler views ger högre intäkter.
Fast jag får medge att ”space pirates” kändes fattigt som fan. Var det verkligen det bästa de kunde komma på under 25 år för att spelarna skall få nån att skjuta på? (Space terrorists? Space ninjas? Space zombies?)

Fast en del kritik är bara fånerier - självklart kommer det inte att finnas 1000 planeter packade med monster som man vadar genom med sina space blasters! Och spelet skulle bara bli bättre för en liten undergrupp av spelare om så vore, samtidigt som en realistisk space sim skulle bli i princip helt tom och man skulle kajka runt i åratal i hopp om att se en komplex molekyl. Det måste till en balans av realism och brist på den som är underhållande, och eftersom människor är olika kommer de att kasta in olika system för det. Som delvis kommer att trampa varandra på tårna. Alla kommer att kunna hitta något att reta sig på. En del kommer att hitta ett spel de tycker är kul.

Permalänk
Medlem

Kanske finns det en "toggle". Så man kan välja.

Permalänk
Medlem

Tja, något jag gillar mer 2023, är att de minskat hur mycket ljus ögonen reflekterar. Våra linser är inga speglar.

Permalänk
Testpilot

Nya ljussättningen är för mig betydligt mer tilltalande, speciellt när det rör sig om ett fantasi-spel satt i ett sci-fi-universum. Ger mig mer Mass Effect-vibbar än exempelvis Metro. Första utkastet vi fick se 2022 anser jag ser väldigt platt och tråkigt ut, väldigt glad att man tagit sig en rejäl vända på denna fronten och handplacerat fler ljuskällor för en mer cinematisk upplevelse.

Men med det sagt.. Ögonen lär de göra något åt.
Jag förstår helt klart kritiken på denna bit, iris verkar ha någon form av kroppsmodifikation för nattseende alá Cyberpunk. Dock är resterande delar av ögonen bättre, den mer matta looken med mindre reflektioner är definitivt ett steg i rätt riktning, bara iris som är ett problem i min mening.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

brukar komma ganska bra mods för skin och ögontexturer på nexusmods.
kanske värt att vänta lite.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ögonen samt hudtonen ser betydligt sämre ut på nya versionen. Likaså ljuset som skär av mot insidan av munnen när hon pratar. Ansiktsanimationerna lämnar fortfarande mycket kvar att önska. Half-Life 2 ser fortfarande bättre ut på den fronten.

Permalänk

Ljuset är väll omgivningen som avgjort i detta fallet?

Men för övrigt ser det sämre ut. Troligtvis för att den från 2022 är för-renderade bilder
alt. post retucherat för att se bättre ut.

Ögonen är ju inte ett snack om saken. Hon ser ju ut som en charaktär från
Mass Effect Andromeda.

... inte bra xD

Men om spelet är bra så är det ju viktigast.

Dessutom känns det som att det kanske det har att göra med en egen-designad karaktär,
vilket gör att färgen och ljuset i ögonen villsäga är valt. Men lite konstigt i så fall att man valt
att presentera det så utan att nämna det i så fall.

Permalänk
Medlem

Ser ut som fallout 4 ju.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself